Favorit jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnes
    Användare
    • juli 2002
    • 106

    Favorit jordätare

    Jag har länge velat ha jordätare, och ska nu äntligen fått tillåtelse att köpa ett större akvarium för min pappa. Akvariumet kommer troligen bli ett 375l.
    Där hade jag tänkt ha lite av en svartvattenbiotop med jordätare malar och ev andra fiskar. Men trots att jag länge velat ha jordätare är jag ganska dålig på att hålla isär de olika arterna, och deras olika beetenden.
    Jordätare är ju en ganska stor grupp, och det kommer ju nya varianter från sydamerika hela tiden.
    Har ni erfarenhet av några roliga jordätare med intresant beetende ni kan rekomendera, lite klargörande av de olika grupperna osv.

    Vad är de här för arter tex?



    Jag undrar även hur det ser ut i jordätarnas naturliga biotop, kan man säga något generelt om den?
  • Matsh
    Användare
    • september 2002
    • 63

    #2
    Hej Agnes, Kul att du nappat på jordätare. Generellt, om jag snappat rätt så lever få jordätare i svartvatten, men det spelar ju mindre roll, det är en bit Amazonas du vill ha antar jag. Man kan väl dela in dom 3 stora grupper Geophagus, Gymnogeophagus och Satánoperca (det finns ca: 3 mindre familjer ytterligare, tror jag). De som håller till i Amazonas är Geo och Sat, Gym lever lite mer söder ut och i lite kyligare vatten.
    Geo är framåt, Sat är försiktiga. Tänk på att en del av dessa fiskar kan bli ganska stora 25-30 cm, då man ska helst ha dom små grupper 5-7 st, så med 375l kanske du nog hålla dig till någon småvuxen art.
    Mindre arter(13-17cm)är tex, G. Pindare, Proximus, Tapajos/Ariguaia ? Orange head. Bland Sat kan jag inte komma på någon småvuxen. Dom vill ha fin, ej för ljus sand på botten, sten och rötter att gömma sig bakom. Försök att ge dom så mycket fri bottenyta som möjligt att böka i. Kompisarna i burken ska vara snälla fiskar, tetror, malar och lunga ciklider. Dämpad belysning och/eller flytväxter gör dem lugnare. Jag köpte mina fiskar på Zoomässan som du länkar till, dom har många arter av jordisar och är mycket kunniga. Lycka till med att bygga en bit flod till dina jordätare , dom är mysiga och vackra och äter allt bara det inte är för stort.
    mvh
    Mats

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      Har haft Tuppkamar ett tag nu, dom är verkligen häftiga=)
      Dom lätta att få till lek.
      Blir lagom stora.
      Växer inte allt för snabbt.
      Bra fart i dom.
      Får stora kullar.

      Ja , dom är roliga. har ett par + 8st yngel på tillväxt. Ynglena är ca 3cm någon kanske uppåt 4cm.

      Mvh Ola
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • april 2002
        • 1081

        #4
        Det enda generella man kan säga om jordätare är att de inte vill ha för grovt bottensubstrat, eftersom deras födointag bygger på att sila bottenmaterialet i munnen. Fin sand är bäst. Färgen på denna tror jag spelar mindre roll, själv kör jag ljusbeige blästersand och det går utmärkt.

        Svartvatten är inte nödvändigt, men ett pH under 7 rekommenderas. Gärna mellan 6-6.5. Annars återfinns jordätare också i klart neutralt vatten. Man bör se upp med hårt vatten eftersom jordätare i allmänhet har lättare att utveckla hudsjukdomar om vattnet är för hårt. Och vad är för hårt?...vet ej, men skulle rekommendera KH under 6, helst ännu lägre.

        Jag tycker inte det är så generellt att säga att Geophagus är mer framåt och Satanoperca är försiktiga. Det finns också variationer mellan arterna. Som exempel kan jag ta mina Satanoperca daemon som är mycket framåt och aktiva, medans mina S. jurupari är mer sävliga och har en försiktig framtoning. Ett annat exempel är Geophagus sp. "Orange-Head" som förvisso är aktiva, men som ändå är fredliga. Geophagus surinamensis är ibland mer aggressiva. Och tittar man 'Geophagus' brasiliensis komplexet så hittar man ibland ganska så tuffa fiskar.

        Annars håller jag med om det som sagts. Vad man inte tror är att jordätare, framförallt Satanoperca gärna äter litet foder som t.ex. bosmider och artemia.

        Vill man ha en liten Satanoperca kan man prova S. acuticeps. Den tror jag stannar nånstans runt 15-18 cm.

        /Hasse

        Kommentar

        • Agnes
          Användare
          • juli 2002
          • 106

          #5
          Inte svartvatten?
          Nej, det är klart, jag undrar vad jag har fått det ifrån. Kanske beror det på att det man oftast hör om sydamrikanska biotoper handlar om svartvatten.

          Jag är ganska mån om att skapa en "riktig" bild av naturen i mina akvarium, kanska inte så myckett för fiskarnas skull som för min egen. Jag ser det som ett tillfälle att lära sig.
          Men det är ganska svårt när det gäller jordätare. kanske beror det på att jag letat information om gruppen i stort, istället för om en enskild art.
          Det ända jag hittar är det om fin sand. Kanske finns specefika arter i många olika vatten. Ska kolla upp flodsystemen. Kanske ger några ledtrådar.

          Nu blev det inget med 375 akvariet så jag kanske kan köpa ett på 560l istället.
          Jag hade nog tänkt mig orange hed, men det blir väl lite vad man får tag på. Vet inte när jag får möjlighet att åka till göteborg.

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • april 2002
            • 1081

            #6
            Det finns i huvudsak tre olika vattentyper i Amazonas,

            - svartvatten som är surt, mineralfattigt, humusfärgat
            - vitvatten som är neutralt eller lätt alkaliskt med mycket mineraler, grumligt
            - klarvatten, oftast neutralt, med små eller måttliga mängder mineraler, klart

            I akvarium är det oftast enklast att ha klarvatten, eftersom det är vad de flesta har i sin kranar. Beroende på kranvattnet så är det mer eller mindre enkelt att göra svartvatten av detta genom t.ex. torvfiltrering eller tillsatser av pH-sänkande kemikalier och humusämnen.

            Svartvatten är en vanlig biotop i Amazonas och jag tror att du hittar nästan alla Satanoperca i detta. Geophagus finns i de flesta vattentyperna.

            Om du vill läsa på i förväg och verkligen är intresserad av just jordätare så rekommenderar jag boken Southamerican Eartheaters av Thomas Weidner som är mycket grundlig och enbart handlar om jordätare. Jordätarfantastens verkliga bibel! :-)

            /Hasse

            Kommentar

            • Ricard
              Användare
              • augusti 2003
              • 476

              #7
              HEJ AGNES!

              Om du skall till Göteborgstrakten så missa inte Herkules Zoo. De har MYCKET bra priser. Exv. så köpte jag A. heckelii (http://www.aquanet.de/privat/alberin.../heckeli-2.jpg) och text på denna sida: (http://www.cichlidae.com/articles/a059.html)
              De kostade 49:-/st. Köpte 6 stycken.

              Lycka till och jag säger som Hasse, den där bken är en MYCKET bra julklapp... (den finns på Herkules och på Djurmagasinet fd Torpa Zoo i Jönköping - ring dit och beställ!)

              Mvh.

              Ricard Hulteke
              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

              Kommentar

              • Matsh
                Användare
                • september 2002
                • 63

                #8
                Agnes,
                Floden Tapajo är en klarvatten flod (har jag för mig) så det stämmer ju till vårt kranvatten. Jag har mina T. O-head i Stockholms vatten och dom trivs utan någon beredning av vattnet.
                Om du bor i Stockholm så har dom T.Orange head på Akvarie leasingen (ett par stora) dom har även yngel av samma sort, men jag tror du får vänta på dem innan dom säljer dom (mycket små). Akvarielagret hade VF G.Proximus för ett tag sedan, vet ej idag. Jag själv har mycket små Pindare (inte färdiga)annars är det dåligt med jordätare i Stockholm. Tuppkammar, Biotoma Cupido och Wavrini kan man hitta då och då (har för mig att Wavrini finns på leasingen, dock en lite känslig art).
                mvh Mats

                Kommentar

                • ossism
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 108

                  #9
                  matsh: är inte T.O headen på akvarieleasing sjuka? dom har varit det ett bra tag nu.
                  1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

                  Kommentar

                  • snysop
                    Användare
                    • oktober 2002
                    • 98

                    #10
                    Ang Göteborg

                    Ger inte mkt för Herkules Zoo, däremot är Kungsmässans Zoo grymt bra. Många speciella fiskar, köpte mina VF Orange Heads hos dem. De är seriösa! De säljer tex inte fiskar som blir för stora för hobbyakvarier (Paroon, arowana... etc).

                    Herkules är lite mer "NEEEEeeeej då... Arowanan klarar sig fin fint ditt 240 lit kar!! Köp en paroon haj också, det blir fint..."

                    /Karin

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Jag har inte sett speciellt många Jordätare, men det finns någon här på ciklid.se som har några av de snyggaste jag sett.

                      Däremot inte IRL...

                      Idag såg jag däremot riktigt snygga jordätare (Geophagus Proximus)hos Zoofritid i Lidköping. Tror priset låg på 350kr/st eller kanske 350Kr/paret...kommer inte riktigt ihåg. Det jag däremot kommer ihåg var den välbekanta "måste-ha-nerven" som gav sig tillkänna. Oerhört vackra...och jag som har fullt med akvarier hemma...med Malawi...*s*

                      Jag måste säga att det rycker till i en lite och man får lust att planera för ett jordätar-akvarium...*s

                      Så här ser de iallafall ut:

                      Kommentar

                      • Hasse_H
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1081

                        #12
                        Visst är det smittsamt...:-)

                        /Hasse (som har tre olika arter jordätare just nu...)

                        Kommentar

                        • Agnes
                          Användare
                          • juli 2002
                          • 106

                          #13
                          Om du vill läsa på i förväg och verkligen är intresserad av just jordätare så rekommenderar jag boken Southamerican Eartheaters av Thomas Weidner som är mycket grundlig och enbart handlar om jordätare. Jordätarfantastens verkliga bibel! :-)

                          Ska skriva upp boken på önskelistan!

                          Kommentar

                          • Ricard
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 476

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av snysop

                            Ang Göteborg

                            Ger inte mkt för Herkules Zoo, däremot är Kungsmässans Zoo grymt bra. Många speciella fiskar, köpte mina VF Orange Heads hos dem. De är seriösa! De säljer tex inte fiskar som blir för stora för hobbyakvarier (Paroon, arowana... etc).
                            Herkules är lite mer "NEEEEeeeej då... Arowanan klarar sig fin fint ditt 240 lit kar!! Köp en paroon haj också, det blir fint..."

                            /Karin
                            Hej Karin - och allal andra!

                            Du har säkert kunskap att avgöra om du kan ha en paronhaj och en arrowana i ett 240l akvarium. Vad jag skrev var väl att de har mkt bra priser om jag inte minns helt fel, och då i synmerhet i jmf med den affär du just namngav. Zoomässan har kunskap och ett enormt sortiment. De är också justa gällande att rätta till saker som har med garanti att göra MEN om du, som jag har en begränsad ekenomisk situation (i mitt fall pga studier) så är Herkules ett starkt allternativ...

                            Ang att man är glad i att sälja exv storväxta fiskar till vem som helst, ja, då har man ju ett forum där man kan rådgöra - eller hur Karin?
                            Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                            Kommentar

                            • Micke_A
                              NCS Medlem
                              • januari 2003
                              • 638

                              #15
                              Hej

                              Jag har tre arter jordätare, G brasiliensis, G steindachneri och G surinamensis. Tuppkammarna är vildfångade, och köpta på zoomässan. Spec. Colombia tror jag de kallades, och påstods vara den som är den "äkta" tuppkammen. Jag har bland annat 6 små surinamensis, och 2 brasiliensis i ett 375-liters, där ena halvan har engelsk sjösten storlek 2, och den andra halvan har engelsk sjösten storlek 1 med fågelsand ovanpå.

                              Räknas storlek 2 som för grovt till vuxna brasiliensis och surinamensis? Jag skulle egentligen haft engelsk sjösten storlek 1 i hela, men de hade inga säckar med den storleken, så han föreslog storlek 2, och fågelsand. Hade gärna haft bara fågelsand, men den blir för hårt packad, så det blir svårt att få bra balans, och de nyttiga bakterierna får svårt att klara sig. Och inte bra för växterna heller. Jag undrar om man kan hälla i mer fågelsand, och täcka allt det andra gruset med det, utan att det blir för tätt packat?

                              MVH Micke
                              MVH Micke

                              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                              Kommentar

                              Arbetssätt...