Bottensubstrat scalarer och discus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björnbusen
    Användare
    • januari 2012
    • 55

    Bottensubstrat scalarer och discus?

    Hej!
    Har köpt ett 450 liters akvarium som jag tänkte ha till scalarer och discus. Min fråga är om jag skall ha fin sand eller typ holländskt grus? Har haft Malawi tidigare men ingen sån här stor burk med Sydamerika. Hade fin sand i mitt Malawi på 420 liter men det ville bildas lite typ blågröna giftalger i sanden. Har kollat på massa foton och ser att endel använder grus och en del sand,vad kan ni rekommendera?
    Tacksam för tips.
    Stefan
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3192.jpg
Visningar: 1
Storlek: 976,6 KB
ID: 695702 Skall det vara biotop riktigt så är det fin vit sand som gäller. Det är det man hittar där diskus o skalarer finns. Och ser du bara till att även vattnet i bottenskiktet cirkulerar så brukar det hålla cyanon borta.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Björnbusen
      Användare
      • januari 2012
      • 55

      #3
      Tack Kaj! Då får det bli fin vit sand. Det var Cyano jag tänkte på men hade tappat namnet.

      Kommentar

      • ICC
        Användare
        • maj 2006
        • 243

        #4
        Ursprungligen postat av Björnbusen
        Tack Kaj! Då får det bli fin vit sand. Det var Cyano jag tänkte på men hade tappat namnet.
        Där fick du nog så bra svar du kunde få

        Till Kaj, vet att du har många inlägg här på ciklid. Bilden du bifoga är ju riktigt triggande. Skulle du inte kunna posta några fler biotop inspirerande foto från diskus och scalare miljöer? Du har varit på några resor neråt ju.
        Eller finns det någon tråd där du har mycket info/bilder från sydamerika?

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #5
          Befinner mig i Portugal o så kommer det o förbli ett tag, får se vad jag kommer åt i bildväg och iså fall fyller jag på i denna tråden. Det finns ju sedan en del i de senaste ciklidbladen men då behöver man så klart vara medlem
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Och man kan bli medlem resten av året med CB3+4 för 150 spänn :-)
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            Arbetssätt...