Vilken Geophagus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • buzzlikey
    Användare
    • januari 2013
    • 19

    Vilken Geophagus?

    Hej,
    Är det någon som är fena på Geophagus och kan ge en ledtråd till vilken variant jag har simmandes här?
    tack
    /stefan
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 932,4 KB
ID: 701670Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 935,2 KB
ID: 701671
  • Killroy
    Användare
    • juli 2013
    • 45

    #2
    Ser ut som winemilleri med tanke på det svarta sträcket under hakan



    Carlskrona akvarieförening, Karlskrona. 512 gillar · 49 pratar om detta · 38 har varit här. Carlskrona akvarieförening bildades 1931 och är därmed bland Sveriges älsta akvarieföreningar.
    http://akvariekarlskrona.se
    http://facebook.se/carlskronaakvarieforening

    Kommentar

    • jimmypedersen
      Användare
      • juni 2016
      • 16

      #3
      Kanske är en Geophagus brachybranchus?

      /Jimmy

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Det är ganska många arter som har det strecket, men det är viktigt vid identifiering. Sidofläcken är rejält stor. Större än jag hade förväntat mig på en winemilleri. Men det kan vara den.
        Geophagus winemilleri. López-Fernández, H. och D.C. Taphorn 2004. Typlokal: Laguna Yocuta, Rio Siapa, Amazonas, Venezuela. Handelsnamn: .


        Andra kandidater är:
        proximus: https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=389
        megasema kanske? https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=1485
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Ursprungligen postat av jimmypedersen
          Kanske är en Geophagus brachybranchus?

          /Jimmy
          De har små prickar på stjärtfenan
          Geophagus brachybranchus. Kullander & Nijssen 1989. Typlokal: Ovanför Blanche Marie Valen, Nickerie Distriktet, Surinam.. Handelsnamn: Svarthalsad jordätare.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • buzzlikey
            Användare
            • januari 2013
            • 19

            #6
            Tack för input!
            Var själv inne på Brachybranchus. Tycker det är många tecken som stämmer in om man kikar här https://www.ciklid.org/artregister/a...p?ID=Geophagus.
            Kroppsform, strecket vid hakan, sidofläcken, prickar på stjärtfenan. Men det skulle ju också kunna vara Winemilleri eller någon annan av de du föreslår, DaRe. Det är svårt att avgöra. De ska enligt uppgift vara inköpta på Akvarielagret.
            /stefan

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Vet du vad de var köpta som?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Jag har frågat en av de bästa experterna det går att få tag på Andreas Jekel, av vilken vi har massor i bilder i artregistret från. Han gissar på antingen:
                megasema
                hybrid mellan megasema+winemilleri
                hybrid mellan proximus+megasema

                absolut inte brachybranchus

                så vi var hyggligt rätt ute :-)
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • buzzlikey
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 19

                  #9
                  Toppen, tack David! Ja, hybrid är väl inte uteslutet. Svårt att veta egentligt ursprung när man köper privat. Säljaren sålde dem som "red head tapajos", vilket såklart inte ens är nära!
                  /Stefan

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Jag fick samtidigt lite tecknade bilder på hur Geophagus ser ut, vi har ju en del i artregistret, nu fick jag många fler och ska uppdatera. Men jag hinner inte nu på några dagar.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • JohanA
                      Användare
                      • februari 2014
                      • 14

                      #11
                      Jag tror det är en variant som kallas Geophagus sp. Rio Negro, odlas i Tjeckien och kommer hit via grossisten Alex.
                      Jag har själv ett gäng sådana.
                      En tjeckisk länk: https://rybicky.net/atlasryb/perlovka_sp_rionegro (verkar vara en vanlig jordätare där)
                      Sen om det rör sig om en geografisk variant på G. winemilleri eller nån hybrid har jag ingen aning om. Handelsnamn är ju vad de är.

                      Kommentar

                      • buzzlikey
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 19

                        #12
                        Tack Johan. Av bilderna att döma så är det spot-on. Enligt den sidan så är ursprunget "Sydamerika: Rio Laguna Yocuta Saipa, Rio Negro, Venezuela"

                        Kommentar

                        • JohanA
                          Användare
                          • februari 2014
                          • 14

                          #13
                          Man får kanske ta det ursprunget med en nypa salt, är möjligt att de bara tagit typlokalen för G. winemilleri. Se här:

                          Geophagus winemilleri. López-Fernández, H. och D.C. Taphorn 2004. Typlokal: Laguna Yocuta, Rio Siapa, Amazonas, Venezuela. Handelsnamn: .

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Den som kallas sp. "rio negro", dvs den på bilden, är helt enkelt Geophagus brachybranchus. Jag tror inte det är den du har

                            Här finns lite fler bilder:
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • JohanA
                              Användare
                              • februari 2014
                              • 14

                              #15
                              Är det välkänt att G. sp rio negro är G. brachybranchus?
                              Jag har försökt ta till mig av din informationen jag hittat om sp rio negro men har inte hittat så mycket.
                              De fiskar jag sett som kallats sp rio negro i butik har inte riktigt stämt överens med bilder på brachybranchus.
                              De vertikala ränderna har varit fyra, breda snedställda ränder med sidofläcken i den andra randen, likt winemilleri och inte som hos brachybranchus i länken ovan (tydligast på bild nr 8 och 10).
                              Teckningen på stjärtfenan har bestått av större prickar som ibland vuxit samman och bildat enstaka streck. Jag upplever att brachybranchus har fler små, välordnade prickar på stjärtfenan.
                              Sen är det såklart många felkällor runt detta, man vet ju aldrig hur säker id det är på de bilder man ser på nätet (eller i böcker för den delen). Vet ju inte hur säker id det är i butiker heller såklart, kan ju säkert bli fel någonstans på vägen.
                              Men jag tycker att dessa fiskar stämmer bra överens med handelsnamnet G. sp rio negro.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...