Blå fjärilar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starkkille
    Användare
    • april 2017
    • 5

    Blå fjärilar

    Hej
    Köpte en ny hane igår. Han har nu blivit jagad av den gamla sedan igår kväll. Hur länge kan detta hålla på innan jag ska lägga mej i ?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Det beror på.. Hur stort akvarium har du?

    Kommentar

    • starkkille
      Användare
      • april 2017
      • 5

      #3
      240 liter. Det innehåller nu 2 par av fjärilar och 2 par av Dorsigerus.


      Skickat från min iPhone med Tapatalk

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Det borde inte vara några problem, låt det ta lite tid.

        Ska du inte ha mer fisk i burken? Det sprider eventuella aggresiva beteenden och dom utsatta fiskarna kan "komma undan i mängden".

        Kommentar

        • starkkille
          Användare
          • april 2017
          • 5

          #5
          Jag har 7 guppyhanar i karet också. Akvarie är en väldigt ny hobby för mej så jag har inte riktigt koll på hur mycket fisk jag kan ha. Bättre lite än förmycket tänker jag.


          Skickat från min iPhone med Tapatalk

          Kommentar

          • Kawasa
            Användare
            • september 2012
            • 840

            #6
            Hej starkkille, 4 par dvärgciklider, eller små ciklider kanske stämmer bättre på dina arter, plus 7 guppy känns ok för ett 240 liters ifall den är runt 120cm lång. Problemet är väl att vissa ciklidarter endast känner aggressioner mot sina egna artfränder.

            När man har till exempel afrikanska ciklider från malawisjön så är det bara bra att ha många av samma art i karet då ingen unik individ endast blir ”mobbad” då.

            Och rent generellt så ja, det är aldrig bra att ha alldeles för mycket fisk då det slutligen bildas nitrit av fiskars avföring, matrester, döda växtdelar osv.

            Rena afrikanska Malawi biotop akvarier innehåller sällan rötter och växter och jag har sällan(aldrig) haft problem med höga nitrit halter i dessa akvarier.

            Det är hursomhelst alltid viktigt med regelbundna vattenbyten och god filtering. Hur går det nu? Är den andra fjärilshannen fortfarande mobbad? Eller har hierarkin lagt sig på plats?
            Senast redigerad av Kawasa; 11 maj 2017, 09:48.
            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

            Kommentar

            • starkkille
              Användare
              • april 2017
              • 5

              #7
              Han har lugnat sig men han har stunder då han jagar alla ciklider.


              Skickat från min iPhone med Tapatalk

              Kommentar

              Arbetssätt...