Blå ciklider och scalarer tillsammans, hur många?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ylvala
    Användare
    • april 2017
    • 16

    Blå ciklider och scalarer tillsammans, hur många?

    Hej!

    Jag håller på att starta upp ett akvarium på 540 liter och jag vill väldigt gärna ha blå ciklider och scalarer.
    Jag har letat efter information om den kombinationen är möjlig och i så fall hur många jag kan hålla tillsammans? Jag har tänkt två scalararer och två blåciklider. Men jag vill gärna ha mer än ett par av varje. Optimalt hade varit fyra blå ciklider och två scalarer, vad trors? Eller ja, jag skulle bli glad om jag kunde ha fyra blå och fyra scalarer men det blir kanske mycket?

    Jag har inrett med mycket växter och rötter, det finns både simytor och gömställen.

    Senast redigerad av ylvala; 28 april 2017, 10:29.
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    Hej och välkommen till forumet! Ursäkta sent svar! Ifall du har ett 540 liters akvarium med mycket växter och rötter med både simytor och gömställen så är det nog inga problem alls med 4 blå ciklider och 4 scalarer. Blå cikliderna kan bli rätt aggro vid lek men scalarerna kommer ialla fall kunna simma bort från deras "lek revir"
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • ylvala
      Användare
      • april 2017
      • 16

      #3
      Tack för svar! Roligt att höra att min plan lät vettig. Det lutar åt att jag kör på de fiskarna.
      jag kan ju passa på att framföra min andra fundering när jag ändå är igång: jag är väldigt fascinerad av Jack dempsey och guldsömciklider men vet att de kan ha ett "hetsigt temperament". Det skulle vara väldigt roligt att ha ett par av jack dempsey eller guldsöm (inte båda arterna), tillsammans med blå ciklid eller skalarer.

      Har sökt efter råd om detta skulle vara möjligt utan att komma någonstans. Vet någon här om det skulle kunna funka? Om inte så kör jag på blå cikliderna och skalarerna

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Jag har haft både guldsömciklider och Jack dempsey i olika omgångar.
        Jag skulle inte rekommendera att ha någon av dessa tillsammans med blå ciklider, jag misstänker att de skulle bli total dominerade, sen skulle de kanske sluta äta och så småningom dö.

        Allt kan givetvis vara olika beroende på firren, jag har haft världens snällaste Jack dempsey för flera år sen! Brydde sig aldrig om andra firrar, men det behöver ju inte alltid vara så.
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Tror som Kawasa at JD och Guldsöm är förtuffa för Skalarer och blåciklid

          Dessa kombon funkar
          Guldsöm + Jd i samma burk
          Skalar + Blåciklid

          Dock kan det går med alla 4, men då krävs sjukt stor burk och smart inredning
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • ylvala
            Användare
            • april 2017
            • 16

            #6
            Tackar för tydliga svar! Om jag skulle vilja köra på jack dempsey och guldsöm tillsammans, hur många av varje skulle jag kunna ha i 540 liter?

            Det lutar ändå åt blå ciklid och skalar men det är lika bra att jag hör mig för

            Kommentar

            • Trafter
              Användare
              • oktober 2013
              • 345

              #7
              Har inget svar att ge dig men vill bara säga att det är jättebra att du är frågvis!
              1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                I ett 540 kan du nog ha 1+1 av varje art.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • ylvala
                  Användare
                  • april 2017
                  • 16

                  #9
                  Okej, då har jag blivit lite klokare på detta!
                  För att undvika onödigt bråk kör jag nog på blå cikliderna och skalarerna. Tacksam för hjälpen!

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #10
                    Tänk på, vilka du än väljer, att skaffa 4-6 av varje art som små, innan de är könsmogna, och sedan låta dem växa till sig och välja sina partner själva. Parbildande fiskar är individer som måste lära känna varandra ibland. Om du nu inte hittar vuxna par förstås.

                    Kommentar

                    • ylvala
                      Användare
                      • april 2017
                      • 16

                      #11
                      Det ska jag tänka på!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...