Guianacara owroewefi ...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marinegirl
    Användare
    • november 2016
    • 35

    Guianacara owroewefi ...

    Hej.

    Jag är lite fundersam på mina Owroewefi, jag köpte dem av en privatperson för några dagar sedan. Det skall vara en grupp på 1 hane och 2 honor.

    Den ena, den största, som skall vara hanen grejar och gräver, han har gjort en jättegrop under ena roten. Där pysslar och "städar" han hela tiden. De andra två, som skall vara honor bråkar som sjutton. De spänner sig och går nästan in i en "lip-lock", jag funderar på om det är två hanar, så jag alltså har tre hanar i mitt akvarium, fast enligt han som hade dem, så har de haft rom ett par gånger, så det stämmer inte heller. jag är totalförvirrad. Men beteendet på de två moindre tyder på att det är två hanar, det är väl bara hanarna som går in i "lip-lock" har jag för mig, eller har jag fel ?

    Jag bifogar en bild på 2 utav dem. Den främre under skall vara hanen och den övre skall vara ena honan. Kan ni hjälpa mig, vet inte vad jag skall göra.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0016.JPG
Visningar: 1
Storlek: 187,3 KB
ID: 701491
    Senast redigerad av Marinegirl; 06 mars 2017, 11:29.
    *630 *300 *240 *225 *112 *77
  • Marinegirl
    Användare
    • november 2016
    • 35

    #2
    Kollade genom artbeskrivningarna i forumet, men hittade inte svaren på min fråga.

    Däremot så reagerade jag på att det är bara G. stergiosi som har svart "läppstift" och den svarta hakan, som mina har. Är det Stergiosi jag har och inte Owroewefi som jag köpte dem som ? Inte för att det spelar någon roll för mig vad de heter, men vill ju gärna veta vad som simmar i mitt akvarium.
    *630 *300 *240 *225 *112 *77

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Det ser ut som du har owroewefi, får kolla detta med att det står att stergiosi är de enda med läppstift, även owroewefi kan ha det.

      Kön är väldigt svårt att avgöra. Vuxna hanar har brantare panna med svag tendens till puckel samt något längre förlängningar på fenorna, men det är svårt att se om man inte har dem intill varandra. Hanarna är också snäppet större.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Marinegirl
        Användare
        • november 2016
        • 35

        #4
        Det står inte att det bara är stergiosin som har "läppstift" utan jag kollade på bilderna, och där var det bara Stergioin som hade läppstift

        Den ena är större än de andra två som är ganska jämnstora. Och eftersom de, enligt uppgift, har haft rom, så borde det ju vara åtminstone en hona.

        Men vad jag inte förstår är de två mindres bråk, där de nästan går in i en "Lip-lock" och det är det väl bara hanarna som gör, eller gör även honorna det ?
        *630 *300 *240 *225 *112 *77

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Honor kan också bråka
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Marinegirl
            Användare
            • november 2016
            • 35

            #6
            Då är det kanske två honor iaf då. Nu är det lungt i karet, förutom att hanen fortfarande grejar i gropen En av de andra har varit där och inspekterat
            *630 *300 *240 *225 *112 *77

            Kommentar

            Arbetssätt...