Gymnogeophagus mekinos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ducce
    Användare
    • november 2009
    • 360

    Gymnogeophagus mekinos

    Jaha - då blev man ägare till ett gäng Gymnogeophagus mekinos F1. De går på uppväxt för närvarande och under tiden skall deras nya bostad planeras.
    De kommer att gå i ett 300l hörnkar som skall inredas lite trevligt och de kommer att gå i normalt kranvatten med ph 7.

    Så jag söker förslag på kompisar till dessa, med tanke på ph så misstänker jag att en stor del av dvärgcikliderna går bort. Iof räcker det kanske med dessa som ciklid och komplettera med ett gäng pansarmalar och lite tetror.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Coolt. Har du bilder?

    De flesta arter från hela världen går utmärkt att hålla i vanligt kranvatten om det inte är för mjukt, är det medelhårt är det bara att köra.

    De vil ju ha (i alla fall har de det i naturen) kallvattenperiod och i det kan det passa med Apistogramma borelli och Apistogramma trifasciata

    Australoheros kan också fungera
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Ducce
      Användare
      • november 2009
      • 360

      #3
      Inga bilder än - de är 3-5cm i nuläget. Tänkte starta en liten projekttråd när det är dags, men först skall Tanganyikan som går däri "kastas ut"

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Vad trevligt!! Ser fram emot bilderna lite senare
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • Ola Sjödin
          Användare
          • augusti 2003
          • 514

          #5
          Mekinos är ju ingen survattensfirre så pH 7 blir perfekt. Själv tycker jag nog att Australoheros är lite för tuffa för de snällare arterna av gymnos. I mitt 2m kar håller ett litet red ceibal-par alla gymnos borta från sin halva av karet. Om akvariet är någorlunda stort skulle ju Cichlasoma dimerus fungera bra. Även G. balzanii borde passa fint. När det gäller tetror kan ju norsk flaggtetra/buenos airestetra passa in. Dessa finns ju även i Uruguay. I samma vatten finns även en Corydoras som är väldigt lik vanlig fläckig pansarmal.

          Kommentar

          • Ducce
            Användare
            • november 2009
            • 360

            #6
            Ja - G.Balzanii skulle vara en trevlig medinvånare, men karet är ett 300l hörnakvarium, så jag misstänker det kan bli för litet.
            Apistogramma borelli skulle nog kunna var en trevlig "kamrat" tillsammans med ett gäng tetror och lite pansarmalar.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Sjödin
              Mekinos är ju ingen survattensfirre så pH 7 blir perfekt. Själv tycker jag nog att Australoheros är lite för tuffa för de snällare arterna av gymnos. I mitt 2m kar håller ett litet red ceibal-par alla gymnos borta från sin halva av karet. Om akvariet är någorlunda stort skulle ju Cichlasoma dimerus fungera bra. Även G. balzanii borde passa fint. När det gäller tetror kan ju norsk flaggtetra/buenos airestetra passa in. Dessa finns ju även i Uruguay. I samma vatten finns även en Corydoras som är väldigt lik vanlig fläckig pansarmal.
              Var har du läst att de inte är survattenfirre? Jag är benägen att hålla med, faktum är att pH i Rio Uruguay, övre och nedre samt rio Iguazu har pH som över året varierar mellan 6 - 9 och snittar på pH 7.3. Generellt har jag läst att pH i Uruguay floder är något basiska
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Ducce
                Användare
                • november 2009
                • 360

                #8
                Dan han fångade föräldrarna pendlade pH mellan 6-8 och temp mellan 12-30 under säsongen, så det är stort spann. Mina ungar är odlade i pH 7, vilket känns bra för framtiden eftersom jag har lite hårdare vatten och slipper mickla med det.
                En liten bild på en av dem.
                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_7022.jpg
Visningar: 1
Storlek: 303,5 KB
ID: 695134

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ducce
                  Dan han fångade föräldrarna pendlade pH mellan 6-8 och temp mellan 12-30 under säsongen, så det är stort spann. Mina ungar är odlade i pH 7, vilket känns bra för framtiden eftersom jag har lite hårdare vatten och slipper mickla med det.
                  En liten bild på en av dem.
                  [ATTACH=CONFIG]59033[/ATTACH]
                  bra input. Så varmt som 30 i vattnet alltså?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Ola Sjödin
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 514

                    #10
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Var har du läst att de inte är survattenfirre? Jag är benägen att hålla med, faktum är att pH i Rio Uruguay, övre och nedre samt rio Iguazu har pH som över året varierar mellan 6 - 9 och snittar på pH 7.3. Generellt har jag läst att pH i Uruguay floder är något basiska
                    Ha ha. Jag var med och fångade föräldrarna till fiskarna och jag mätte pH på plats. Jag dristar mig att anta att det är yngel från Olof? Vi mätte pH på alla ställen vi besökte och det var generellt kring 7.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Jag snackade lite med Erik Åhlander förra veckan om pH och det är lurigt det kan variera rätt mycket över dygnmet dessutom. Jag har annars dessa referenser jag hittade just nu om pH:

                      middle and lower Uruguay include a pH that varies between 7.1-7.8, conductivity between 69.6-210 μS/cm, dissolved oxygen between 7.6-12.6 mg/lm, and temperature between 13-30 ºC (Filho & Schulz 2003)

                      Iguazu river pH 5,9-8,7



                      Upper Rio Uruguay ph:6-9
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Ducce
                        Användare
                        • november 2009
                        • 360

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                        Ha ha. Jag var med och fångade föräldrarna till fiskarna och jag mätte pH på plats. Jag dristar mig att anta att det är yngel från Olof? Vi mätte pH på alla ställen vi besökte och det var generellt kring 7.
                        Där ser man - nä det var en Daniel från Ronneby som jag köpte dem av på MAF:s auktion.

                        Kommentar

                        • Ducce
                          Användare
                          • november 2009
                          • 360

                          #13
                          Vad är det för typ av bottensubstrat på dessa platserna där dessa finns, tänkte det finns en del aktiva här som varit på platserna.
                          Har sjögrus som jag funderar på att sila till mindre än 3mm. Eller det är inte så pjåkigt med grovleken till dessa? Vet inte hur råddasand och blästersand fungerar till jordätare.

                          Kommentar

                          • Ola Sjödin
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 514

                            #14
                            Jag använder fogsand från Byggmax till mina firrar (rhabdotus, gymnogenys och balzanii). De silar en hel del sand om de har möjlighet. Se länk för en kort film från mitt kar.


                            En annan länk. https://youtu.be/ICo-BWUXlx8

                            Kommentar

                            • Ducce
                              Användare
                              • november 2009
                              • 360

                              #15
                              Det blev StEriks fogsand, den är lite brunare. Skall jag bara samla på mig lite mer rötter och grenar, sen skall det nog ta fart här.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...