Guldsömsciklider leker trots att de redan har yngel, blir gamla yngel mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Guldsömsciklider leker trots att de redan har yngel, blir gamla yngel mat?

    Jag har ett lekpar guldsömmare som har haft yngel ett tag nu, ynglen är väl 1 cm ca, 30st kvar kanske, men i morse såg jag att de nu hade lekt igen. Tidigare erfarenheter från exempelvis jaggor är att gamla yngel blir mat vid nästa lek men är det samma med guldsömmare? Just nu ser jag inga tendenser att föräldrarna har ändrat beteende mot ynglen men värre blir det kanske då äggen har kläckts och yngsta ynglen blivit frisimmande?

    Helst vill man ju störa så lite som möjligt just nu, vill inte veva runt med en håv och försöka få upp yngel om det inte behövs. Men samtidigt känns det ju lite bortkastat att ha pysslat om småttingarna om de bara blir mat.

    Jag har inget lämpligt kar igång för yngel så ska jag flytta yngel så blir det i så fall i ett nystartat kar med allt vad det innebär. Det finns hur som helst ett 60-liters och 7-liters nanokar i förrådet som skulle kunna sparkas igång om det är absolut nödvändigt. Vet bara inte hur ynglen klarar en nystart. Kanske det går att bara slänga ned en massa växter i lekkaret som gömställen istället?

    Behöver lite råd här känner jag.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Cichlid-Power
    Användare
    • november 2006
    • 253

    #2
    Hei Fredrik, du må nok regne med at de største yngelen ender opp som mat, når neste kull blir frittsvømmende. Jeg vil nok ta ut de eldste yngel og sette dem i 60 literen, yngelen bruker å klare flytting bra. De blir som sagt veldig utsatt når det nye kullet blir frittsvømmende, yngelen vil irritere de voksne, sa ta de ut om du ønsker å beholde noen.

    Cichlid Power

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Hej! Ok det låter klokt. Men du tror inte nystarten av akvariet kan bli problematiskt för ynglen?
      I och för sig kan jag ju ta enbart vatten från lekkaret och kanske komma undan nitritspiken på så sätt.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Ta vatten och en näve sand/grus från lekakvariumet så kommer filtret igång direkt. I bottensubtratet finns det mycket bra bakterier.

        Kommentar

        • Cichlid-Power
          Användare
          • november 2006
          • 253

          #5
          Hei Fredrik, nå vet jeg ikke hvor ofte og hvor mye vann du bytter på karet, men hvis du bytter vann ofte, så går det sikkert bra. Men det kan også være greit og tappe vann fra lekakvariet, og så begynne med vann bytte på yngelen. Men som sagt, det kommer jo an på hvor mye yngel du ønsker å ta vare på.

          Cichlid Power

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Tack båda två för kloka råd, jag har flyttat in 60-litrarn från förrådet nu så planen för att rädda ynglen är igång
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Såja nu är det gjort! 7st lyckades jag få upp, bättre än ingenting i alla fall.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Cichlid-Power
                Användare
                • november 2006
                • 253

                #8
                Bra Fredrik, du behøver jo ikke ta vare på"1oo" stk. om du ikke har planer om å selge fisk. 7 stk. er jo bra for egen del.

                Cichlid-Power

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  Ursprungligen postat av Cichlid-Power
                  Bra Fredrik, du behøver jo ikke ta vare på"1oo" stk. om du ikke har planer om å selge fisk. 7 stk. er jo bra for egen del.

                  Cichlid-Power
                  Jo det känns helt ok

                  Det verkar däremot som om de större ynglen i lekkaret har käkat upp de yngre ynglen då äggen kläcktes, jag ser runda magar överallt och föräldrarna ser lite förvirrade ut och har börjat bråka lite smått, inget allvarligt dock. Så ynglen kanske klara sig till nästa lek så jag kan flytta över fler senare, om jag vill.

                  En bonus är att jag nu har fått upp ett till kar. Alltid skoj, även om det är litet. Jag trodde inte det fanns plats för ett till men finns det hjärterum då finns det stjärterum [emoji16]





                  Skickat från min iPhone med Tapatalk
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    Oj vilken skillnad i tillväxttakt! 2st yngel har överlevt i yngelkaret, matade varje dag med smulor av flingfoder. 2st har även överlevt 2-3 lekar i huvudkaret i stenröset, där jag bara har matat föräldrarna förutom då de har haft yngel då de nya ynglen har fått smulat flingfoder.
                    Ynglen i huvudkaret är snart i butiksfiskstorlek medan de i yngelkaret är typ 1.5cm...
                    Ägg och småsyskon är tydligen otroligt bra käk!



                    Skickat från min iPhone med Tapatalk
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Big_Sal
                      Användare
                      • maj 2010
                      • 315

                      #11
                      Har samma erfarenhet från T ellioti. Där lät jag ynglen gå kvar och den äldsta kullen var den enda som överlevde. Med två lekpar i karet blev de mkt tjocka o fina! Grymma färger hade de också!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...