Downhill... :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AKH
    Användare
    • september 2016
    • 34

    Downhill... :(

    Ledsen att meddela att en av Borellii hanarna dött. Vet inte varför, han såg helt ok ut för en vecka sen, "stor" och ståtlig sen gick det snabbt. På 2 dar magra han mkt och sedan stod han på slagsida idag o flämta... Min man var snäll nog o högg huvet av han, jag klara inte det.

    Min hona äter dessutom dåligt, hon är så jäkla skygg.... Även en av lill hanarna... Känns inte bra alls.

    Har upptäkt att jag möjligtvis-troligtvis bara har en (!!) hona nu, 3,hanar... Vissa av fiskarna var ju så små, nu när de börjar växa så ser jag tecken som stämmer mer in på hanar.

    Phuuu, hur blir detta?? Nu måste jag väl köpa honor antar jag !?

    Suck, ja, men så här är del väl, upp o ner....
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    #2
    Väldigt tråkigt... jag har fäst mig vid mina så det skulle vara ett bakslag om någon av dem försvann...
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Tråkigt. Apistogramma kan vara lite luriga att hålla med flera hannar. Ofta går en hanne med flera honor bättre. Just borelliii tror jag dock brukar fungera med flera hannar.

      Hur länge har du haft igång akvariet? Vet du om du har nitrit?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • AKH
        Användare
        • september 2016
        • 34

        #4
        Nitrit NOLL.... akvariet har varit igång i 2 år utan några som helst missöden.... Dock bytte jag bottensubstrat för typ 2-3 veckor sen, har tillsatt bakterier i liten mängd varje dag... Men filtermassan jag har är stor och välfungerande.... (Juwel rio).... Tillsätter även pmdd i normaldos...

        Kommentar

        • AKH
          Användare
          • september 2016
          • 34

          #5
          Ursprungligen postat av dpzOnline
          Väldigt tråkigt... jag har fäst mig vid mina så det skulle vara ett bakslag om någon av dem försvann...
          AAaa, fjantigt att säga kanske, men jag känner mig ledsen faktiskt....

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Ursprungligen postat av AKH
            Nitrit NOLL.... akvariet har varit igång i 2 år utan några som helst missöden.... Dock bytte jag bottensubstrat för typ 2-3 veckor sen, har tillsatt bakterier i liten mängd varje dag... Men filtermassan jag har är stor och välfungerande.... (Juwel rio).... Tillsätter även pmdd i normaldos...
            Säkerligen detta. De flesta bakterier sitter just i substratet så du har nog fått omstart, avvakta några veckor innan du köper mer fisk
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Tråkigt att höra, men det är bara att komma igen!

              Jag har en grupp med Apistogramma Cacatuoides och den ser ut att bestå av fem hanar och en hona, möjligtvis kan det vara två honor. Visst är det lite jagande men inga allvarliga fighter hitills. Men det är klart roligare att ha ett överskott på honor så att man får se lite mer naturliga revirstrider och lekbeteenden.

              Kommentar

              • AKH
                Användare
                • september 2016
                • 34

                #8
                Ja haa... fisk nr 2 död... en hona tyvärr. Det var hon som var så skygg o inte åt ordentligt. Som det ser ut nu har jag alltså 2 hanar och en hona ( Apistrogramma Borellii)

                De tre ser å andra sidan ut att må väldigt bra! Verkar som om jag kan utöka beståndet om ett tag. Ville ju ha Borellii opal, som akvarielagret sålde till mig men det var inte opalen utan den vanliga gula jag fick. Pratade med min lokala zoo handlare och han kan till och från få tag i opalen (Torpet zoo i Orminge/Nacka). Håller huvet kallt ett tag sen beställer jag ett gång till !

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Trist, har du någon teori om vad det beror på?

                  Dom flesta flesta butikerna kan ju beställa hem firrar från grossister så håll koll på listorna och beställ när du hittar det du vill ha

                  Kommentar

                  • AKH
                    Användare
                    • september 2016
                    • 34

                    #10
                    Aaa alltså, det jag tror är svaga individer i så fall. Ingen nitrit eller sånna problem, sköter vattenbytena osv osv. De andra fiskarna och räkorna mår toppen...
                    Ursprungligen postat av Erik Österlund
                    Trist, har du någon teori om vad det beror på?

                    Dom flesta flesta butikerna kan ju beställa hem firrar från grossister så håll koll på listorna och beställ när du hittar det du vill ha

                    Kommentar

                    Arbetssätt...