Om Sydamerikanska Ciklider - finns den i naturen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    Om Sydamerikanska Ciklider - finns den i naturen?

    Hej

    Jag är extremt ny på detta forum, och har införskaffat 4 st, Geophagus sp Tapajos 'Red head' från akvarielagret.

    När jag söker runt på nätet, verkar nästan namnet är något som inte egentligen existerar då jag nästan bara hittar Geophagus sp Tapajos 'Orange head'

    Fråga 1:
    Är det så att read head är något man hittat på för de orange head man ser har lite rödare huvud? Men att de egentligen är orange head som råkade vara rödare i tonen?

    Eller är det så att de jag har inte finns i naturen och något som man avlat fram?
    På detta album kan man se dem.


    Fråga 2:
    Vad kallar man "grundformen" av en fisk, och vad kallas de avlade varianterna?
    Det vore intressant att veta när man står i butik och tittar på fiskarna.

    Framavlade varianter kan ju förutom att de blev annorlunda i utseendet även påverka beteende/överlevnadsförmåga

    Extremt avlad: http://www.koi-art.com/images/goldfi...-ranchu-v2.jpg

    Fråga 3:
    Hur ser det ut på ciklidfronten? Är det någon region/del som är mer drabbad?
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.
  • Pettap
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 1385

    #2
    Jag kan absolut inget om dessa fiskar men kan svara på att grossister och odlare mer en gärna lägger till typ red,super,Golden,blue osv. För att höja intresset för sin fisk. Precis som du skriver så är det kanske en orange head man anser vara lite rödare så ändrar man så den blir lite "hetare"
    //Peter
    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Centralamerikaner är väldigt populära att odla korsningar av. Flowerhorn och papegojfisk (blood parrot) är exempel på detta . Typiska hybrider. Centralamerikaner kan hybridisera mellan de flesta arter där avkomman blir fertil. I Malawi världen finns massor, eureka och ja... Ingen mening att rada upp alla. Apistogramma är populära att odla fram varianter, men där är det mest fråga om linjeavling, dvs ej korsningar. Cacatuoides double, tripple red, orange flash... agassizii är vanligt att linjeodla på. Mest känt inom SA är diskus och scalarer, men Oscar och fjärilsciklider är vanliga arter man se linjeavling av. För Viktoriaciklider är det mest fråga om omedveten odling på grund av obetänksam blandning av arter som gärna korsar sig. Tanganyika och Madagaskar ganska befriade från detta.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        För tapajos orange head är alla varianter bara lite olika namn på samma fisk. Det är en obeskrivna art, men de flesta man hittar i butiker skiljer sig från vildformer då de är populära och odlas i många led.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Här är en "orange head". Tror "red head" bara är ett annan beteckning som ibland används för samma art:

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Precis, och där skrev David och jag samtidigt;-)

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Fråga 2. Det finns ingen speciell namngivning på odlade varianter. Letar du efter vf (cildfångat), f1 (1 generation från vf), f2 (2 generationer från vf) så får du oftast nära vildform
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • ICC
                Användare
                • maj 2006
                • 243

                #8
                Sen finns ju SP-benämningen också. Rätta mig om jag har fel, men som jag tolkat det är det väl en fisk ras/art som är under utredande artbeskrivning väl. Tex att man vet släktet men inte bestämt art/förekomst?

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Sp. Betyder att det troligtvis är egen art. Inte nödvändigtvis under utredning, men i behov av utredning
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Släktet i det läget är också gissat. En studie kan placera den i annat släkte
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • dpzOnline
                      Användare
                      • september 2016
                      • 162

                      #11
                      Först vill jag tacka för fantastiska svar, kul


                      Så om jag förstått det rätt: (dvs så som jag uppfattad svaren)
                      Linjeavling = Endast behålla de fiskar med den egenskap man vill ha och på så sätt styra de flesta att uppvisa samma egenskap. Ex rödare huvud.
                      Hybridisering = Korsning mellan närliggande arter.
                      sp. betyder species in singular
                      spp. betyder several species.

                      Så om man säger just denna fisk är nyfiken så blir det: Geophagus sp Tapajos 'Orange head' är nyfiken
                      Men om jag beskriver mina 4 fiskar och tillskriver dem en egenskap så blir det: Mina Geophagus spp Tapajos 'Orange head' är nyfikna.

                      Enligt denna länk https://en.wikipedia.org/wiki/Species så verkar finns det frågeställningar kring vad en art egentligen är.

                      Ernst Mayr's 1942 book was a turning point for the species problem.[7] In it, he wrote about how different investigators approach species identification, and he characterized these different approaches as different species concepts. He also argued strongly for what came to be called a Biological Species Concept (BSC), which is that a species consists of populations of organisms that can reproduce with one another and that are reproductively isolated from other such populations.

                      Intressant, jag uppfattar det som lite stökigt och samtidigt väldigt svårt att hitta en tillfredsställande "så här är det" när det gäller exakt definiton.

                      Det enda sättet att veta att man fått något som inte blivit för domesticerat är att skaffa vf(n) där n < x generationer eller mer från vf?

                      Från wiki:
                      "Detta är en art som odlats så länge, att den kan sägas vara domesticerad, samt förekommer i odlingsformer som knappast har en chans att överleva i naturen. Man säger att den xx varianten av denna fisk är en "äkta" akvariefisk då den inte förekommer i naturen."

                      Fråga: Finns det odlare med stamtavla?

                      Dessa akvarister verkar vara på krigsstigen mot hybrider
                      Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                      Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Artbegreppet är en krånglig fråga. Denna film tycker jag är ok:


                        Som förening är vi mest fokuserade på vildformer, men eftersom folk med ciklider har diskus i olika färger, malawi i olika färger, tripple red apistogrammas osv osv så visar vi upp dem i artregistret.

                        spp. har inget med flera individer att göra utan att det är fråga om flera arter i en grupp om jag fattat rätt.

                        Det kommer faktiskt en artikel om just detta ämne med hybrider i kommande CB :-)
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          Användare
                          • september 2006
                          • 796

                          #13
                          Geophagus sp. betyder en art inom släktet Geophagus. Om arten är beskriven eller inte framgår inte, utan det beror mer av sammanhanget. Det kan vara en obeskriven art, en art man inte lyckats artbestämma eller bara att det inte är intressant vilken art det är. Detta gäller för en vetenskaplig text. I akvariesammanhang kan det vara ännu svårare att veta vad som egentligen avses.

                          Om någon skriver Geophagus spp. "Orange head" så menar hen antagligen att det finns två olika "Orange head", en från Tapajós och en från Araguaia. Om det är en eller två arter är nämligen inte klart (om inte något publicerats helt nyligen som jag missat). Men det ser ändå lite märkligt ut. Däremot "där fanns dessutom Geophagus spp. i floden" i betydelsen att det fanns åtminstone två olika Geophagus-arter men man visste inte eller brydde sig inte om vilka arter det var.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Bra förklarat Erik!
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • dpzOnline
                              Användare
                              • september 2016
                              • 162

                              #15
                              Klockrent! Tack,
                              Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                              Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...