Första inlägget - Mitt akvarium nu och framtid.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    #16
    Jag tycker din pumplösning ser underlig och fantastisk ut, vad har du gjort? Än så länge får du 10/10 för den från mig!

    Akvariet ser toppen ut, personlig bakgrund. Klart tuff. Vad kör du för ljus, lysrör?

    Kommentar

    • dpzOnline
      Användare
      • september 2016
      • 162

      #17
      Jag ska fota lösningen i dagsljus, här kommer ett pausklipp medans ni väntar...

      Suddigt då det blev helt fel med fokus, men jag tror att ni kan svara på vad de egentligen sysslar med.

      Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

      Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

      Kommentar

      • dpzOnline
        Användare
        • september 2016
        • 162

        #18
        Pumplösningen inte så fancy men den är enkel att hantera och ger bra snurr i akvariet.

        Det är en Fluval med spillskydd samma som under kylsåp, så man ser om något skulle läcka.
        Klicka på bilden för större version

Namn: 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 344,1 KB
ID: 694529

        Den är enkel att öppna och innehåller kol, keramik, biobollar samt filter.
        Klicka på bilden för större version

Namn: 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 191,8 KB
ID: 694530

        Bild om någon undrade
        Klicka på bilden för större version

Namn: 3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,5 KB
ID: 694531

        Jag kör på utsidan av akvariet, och har borrat med en cylinderborr genom den hemmagjorda bänken.
        Klicka på bilden för större version

Namn: 4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 513,9 KB
ID: 694532

        Förut var jag alltid så noga med insuget och skumgummi, men jag har efter alla dessa år märkt att inte en fisk sugs in där. Nu har jag hellre lite glesare och får på så sätt bort växtdelar som lossnat.
        Utblåset är ett öppet rör precis under ytan. På denna bild håller jag på att byta vatten därav alla luftbubblor.
        Klicka på bilden för större version

Namn: 5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 539,4 KB
ID: 694533


        Jag tycker din pumplösning ser underlig och fantastisk ut, vad har du gjort? Än så länge får du 10/10 för den från mig!
        Säg till om jag missade det väsentliga, men jag tror att jag är nere på 6/10 nu .
        Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

        Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

        Kommentar

        • dpzOnline
          Användare
          • september 2016
          • 162

          #19
          Vad kör du för ljus, lysrör?
          Första röret vid framrutan är ett
          Klicka på bilden för större version

Namn: 7.jpg
Visningar: 1
Storlek: 64,4 KB
ID: 694534
          För att få lite gult, det förstärker rött grönt och gult.

          De andra tre rören är mer det blått och orange
          Klicka på bilden för större version

Namn: 6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 56,2 KB
ID: 694535

          Jag skulle gärna ha en plats till för UV men vill inte minska på ljuset.
          Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

          Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

          Kommentar

          • mikoto
            NCS Medlem
            • mars 2014
            • 314

            #20
            40w rör! Det är en udda variant, det får du poäng för.

            Jag ser nu att jag såg galet på din pumplösning, på din helkarsbild så ser det ut som att du har en powerhead uppe i hörnet som du dragit en underlig slang ner till botten från. Vilket jag inte sett innan och som väckte mitt intresse. Fx6 är ju ett rejält filter för ditt kar dock, den lär ju fungera klockrent. Innovationspoängen för teknik flyttades dock över på lysrören så länge :-)

            Kör du fyra rör alltså 160W ljus över karet då? Det är ju ganska bra med fart isf. Där borde det mesta växa. Jag gillar ljus mycket, det är nog en favoritdel av hobbyn utöver fiskarna i sig. Kanske borde starta en ljustråd och skriva av sig lite i...

            Kommentar

            • dpzOnline
              Användare
              • september 2016
              • 162

              #21
              Tack!

              Jag såg att du limmade dioder i ett av dina inlägg och att du kör rock'n roll
              Då körs de svalare och verkningsgraden blir lite bättre. Om en slinga dör så får båda kvarvarande slingor 700 mA var vilket inte eldar upp dioderna. Om två slingor dör så får den kvarvarande 1400 mA och brinner upp men det får man tåla om man är rock'n roll som jag.
              Så jag tänkte, det där kan man lösa med lite logik och elektronik.
              Klicka på bilden för större version

Namn: Bild2.JPG
Visningar: 1
Storlek: 76,3 KB
ID: 694536
              Om slinga A, B eller C dör så slutar starkströmsslingan att fungera = alla dioder överlever på de andra två.

              Detta för att om inte kondensatorerna får ström så släpper de inte igenom starkström.

              Exempel B
              B slutar fungera De gröna kabeln får ingen ström då en diod stoppar ström från A och C samt att ström från B inte kommer via den röda kabeln.

              Transistorn blockerar och all starkström stoppas då den måste passera alla tre transistorer.

              En till sak jag tänkte på var hur man startar denna krets.
              Så här blir det: Du slår på Elen
              Grön A får el vilket gör att den öppnar för Grön B som Öppnar för Grön C som öppnar för starkström.

              Nu kan du köra klassisk musik istället för rock,n roll


              Jag som mestadels hittar på idéer "a la carte" kan ha fel i exakt hur det ska kopplas, men detta borde fungera. Kolla med någon elektronik kunnig.
              Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

              Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

              Kommentar

              • mikoto
                NCS Medlem
                • mars 2014
                • 314

                #22
                Haha, du har börjat studera lite ser jag.

                Det där är ju en kanonlösning, den borde fungera bra. Jag tycker om att bygga och felsöka och så men har ingen egentlig grund att stå på så jag är inte så duktig på ingenjörsbitarna på sådant här. Men det bör vara en bra lösning annars.

                Den rampen är för övrigt den bästa jag byggt med LED, den har gett starkast ljus som det växt bäst under och jag tog inte i för dåligt med effekten på den heller. Det är nog även den enda av mina LED ramper som fortfarande är i bruk hos mig. De andra har jag fått ta ner av en eller annan anledning.

                Kommentar

                Arbetssätt...