Första inlägget - Mitt akvarium nu och framtid.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    Första inlägget - Mitt akvarium nu och framtid.

    Hej,

    Jag vet egentligen väldigt lite om Ciklider även om jag har haft fiskar sedan barnsben.
    Jag lever med ett 375 liters akvarium som nu innehåller 20 st Hyphessobrycon rosaceus, 4 st Geophagus sp. Tapajos 'Red head & 7st Corydoras venezuelanus.
    Jag vill att allt ska komma från Rio Orinoco, och jag tror att dessa gör det.

    Skötsel
    Som mat får de varannan dag med roterande schema, artemia, mysis, svarta mygglarver, tubifex, oxhjärta och varannan dag några fodertabletter + algtabletter.

    Vattenbyte 20-30% i veckan (kanske mycket, men jag vill inte ta risker)

    När det kommer till växter så har jag inte varit så nogräknad, där har deras tålighet prioriterats.

    I framtiden så skulle det vara kul med
    7-10 Thoracocharax
    5-7 Otocinclus (rädd att de blir uppätna)
    ? Tatia musaica (vet inte den ser rätt glupsk ut)
    Det skulle också vara kul med ett större akvarium.

    Om du har några tips eller åsikter, dela gärna med dig.

    Här kommer lite bilder.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9424.jpg
Visningar: 3
Storlek: 277,8 KB
ID: 701214Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9426.jpg
Visningar: 3
Storlek: 270,8 KB
ID: 701215Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9475.jpg
Visningar: 3
Storlek: 262,7 KB
ID: 701216Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9487.jpg
Visningar: 3
Storlek: 255,5 KB
ID: 701217Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9491.jpg
Visningar: 3
Storlek: 265,3 KB
ID: 701218Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9443.jpg
Visningar: 3
Storlek: 287,2 KB
ID: 701219
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Det ser grymt fint ut!! Bra jobbat. De Geophagus är hur läckra som helst
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Välkommen till forumet!

      Jättefina firrar och grymt fotat

      Kommentar

      • JRB
        NCS Medlem
        • januari 2013
        • 274

        #4
        Fina bilder och härliga miljöer!
        Jag ser redan att du blir en tillgång för forumet

        Kommentar

        • dpzOnline
          Användare
          • september 2016
          • 162

          #5
          Tack Kul att höra.

          Det konstiga är att jag gått från att tänka på jobb, barn, laga mat till att 20% av tiden fundera på mina firrar och akvarium. Den ena storslagna planen efter den andra dyker upp i huvudet. 3 meters akvarium, kanske ett formad till en flodkant. Men jag antar att det är normalt när man hittar något nytt kul.

          Här är flodkanten,
          Klicka på bilden för större version

Namn: flod.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,8 KB
ID: 694488
          Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

          Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

          Kommentar

          • dpzOnline
            Användare
            • september 2016
            • 162

            #6
            En liten video...
            Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

            Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

            Kommentar

            • dpzOnline
              Användare
              • september 2016
              • 162

              #7
              Jag hittade bloggfunktionen! Så jag lade upp mitt inlägg där Kanske passar bättre som en blogg
              Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

              Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

              Kommentar

              • mikoto
                NCS Medlem
                • mars 2014
                • 314

                #8
                Geophagus cikliderna är ju otroligt fina, både i färger och form. De simmar ju och har roliga beteenden med, toppenfisk. Måste pröva sådana någon gång.

                Tycker din botten i akvariet ser fräck ut, en schysst blandning av stenar och sand. Du får ta en helkarsbild!

                Kommentar

                • ScreamingBroccoli
                  Användare
                  • mars 2013
                  • 231

                  #9
                  Snyggt! Jag är också väldigt nyfiken på helkarsbilder. Även om Geophagus enligt min erfarenhet inte jagar småfisk så händer det att det slinker in någon då och då så länge den går in i munnen.

                  Vad gäller Ottos har jag ingen egen erfarenhet, men de kan tydligen vara ganska känsliga. De lever vad jag förstått i stora stim och av multnande växtdelar. Så du skulle behöva se till att det finns tillräckligt mycket växter i olika grader av nedbrytning för att de ska klara sig. Då jag som sagt inte har någon egen erfarenhet av ottos får gärna ni som har det bekräfta/rätta.

                  Kommentar

                  • ICC
                    Användare
                    • maj 2006
                    • 243

                    #10
                    Ursprungligen postat av mikoto
                    Tycker din botten i akvariet ser fräck ut, en schysst blandning av stenar och sand. Du får ta en helkarsbild!
                    Exakt vad jag noterade också. Botten och upplägget av stenar ser mycket intressant ut. Påminner om en bäckfåra. Så ja, gärna helhetsbild av akvariet. Guldstjärna till dig dpzOnline om du berättar om inredningen. Väldigt fina bilder för övrigt.

                    Kommentar

                    • dpzOnline
                      Användare
                      • september 2016
                      • 162

                      #11
                      Helkarsbild

                      Tack, vilka fina ord det tog en stund att få till en helkars bild, började med lite panoramaförsök, men det blev istället längre avstånd = inte lika många detaljer.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: helbild.jpg
Visningar: 1
Storlek: 786,8 KB
ID: 694503
                      Jag gillar det lite stökigt, samtidigt som vattnet ofta lägger stenar på rad.
                      Se bild 9426

                      Det lite prickigt vita med repor, är glaset, jag har inte bytt akvarium på över 10 år.
                      Jag har funderingar på ett nytt kar, där jag kan kombinera det jag har nu med en djupare del.
                      Se länk

                      De hemgjorda back to nature teckningarna i bakgrunden är mina barns stolta akvarieväxtbakgrundsverk i i vattenfärg.
                      Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                      Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                      Kommentar

                      • Pabbe
                        NCS Medlem
                        • september 2006
                        • 1805

                        #12
                        Snyggt jobbat! Både med karet och foton/inlägg.
                        Hur stora är dina Geophagus? 6-8 cm?

                        Kommentar

                        • dpzOnline
                          Användare
                          • september 2016
                          • 162

                          #13

                          De två minsta är 5-6 cm men de två största ligger mellan 7-8 cm
                          Denna på bild är en av de stora. Mätsticka ligger i nederkant av bilden.
                          Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                          Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                          Kommentar

                          • Pabbe
                            NCS Medlem
                            • september 2006
                            • 1805

                            #14
                            Ursprungligen postat av dpzOnline
                            [ATTACH=CONFIG]57533[/ATTACH]
                            De två minsta är 5-6 cm men de två största ligger mellan 7-8 cm
                            Denna på bild är en av de stora. Mätsticka ligger i nederkant av bilden.
                            Haha, jag tror dig:-) När de når 10-12 cm ska de nog utveckla en riktigt röd panna tror jag.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Ursprungligen postat av dpzOnline
                              Tack, vilka fina ord det tog en stund att få till en helkars bild, började med lite panoramaförsök, men det blev istället längre avstånd = inte lika många detaljer.
                              [ATTACH=CONFIG]57528[/ATTACH]
                              Jag gillar det lite stökigt, samtidigt som vattnet ofta lägger stenar på rad.
                              Se bild 9426

                              Det lite prickigt vita med repor, är glaset, jag har inte bytt akvarium på över 10 år.
                              Jag har funderingar på ett nytt kar, där jag kan kombinera det jag har nu med en djupare del.
                              Se länk

                              De hemgjorda back to nature teckningarna i bakgrunden är mina barns stolta akvarieväxtbakgrundsverk i i vattenfärg.
                              Gillar verkligen det akvariet, snyggt!
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...