Från Saltbalja till Jordätarkar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tellsak
    NCS Medlem
    • augusti 2013
    • 38

    Från Saltbalja till Jordätarkar!

    Tänkte dela med mig av ett pågående projekt som jag jobbar med för tillfället.

    Det började med att den befintliga saltburken (ca 730L + sump utgör nästan ett system på ca 1000 liter) skulle åka ut eftersom vi hade precis fått tillökning i familjen och jag kände att jag inte riktigt hade den tiden som krävdes, för att sköta om saltet som jag ville.

    Efter en tids funderande så kom jag fram till att jag ville behålla burken eftersom jag tyckte om den så mycket och jag visste redan vad jag skulle ha för individer i den. Har tidigare haft/och har vissa geophagus, satanoperca och gymnogeophagus och jag älskar beteendet hos dessa släckte. Så man kan säga att: it runs in your veins, because it's an addiction!

    Nu är saken den att jag har insett att detta projekt kommer att kräva det yttersta av mig och min knappt icke befintliga "estet-själ".

    Eftersom min kära fru som för övrigt har (haft hittills iallafall....) enormt stort tålamod med min "fiskhobby" gillar att titta på akvarier med färgglada fiskar i (bl.a saltvatten ) kommer troligtvis att undra varför jag bara har stoppat i "gråa fiskar" i vårt akvarium.

    Fiskarna som jag kommer att ha är bl a Geophagus argyrostictus , Geophagus orange head, Satanoperca daemon och kanske Acarichthys heckelii

    Så ni förstår... detta blir en prövning och försöka få till akvariet riktigt snyggt och se till att få fram färgerna optimalt på fiskarna via någon ljuskälla (helst LED) som har hela färgspektrumet eller iallafall de tre grundfärgerna. Men vi kan diskutera ljusuppsättning senare.

    Så här såg akvariet ut när jag bytte från saltvatten till sötvatten. Det finns en slimline bakgrund som har grönalger på sig. Jag skrubbade rent den så gått det gick. Kommer att slänga ner några ancistrus som får käka rent allt senare när karet är i gång.

    Klicka på bilden för större version

Namn: P8170172.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,0 KB
ID: 700837Klicka på bilden för större version

Namn: P8170171.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,9 KB
ID: 700836
    Senast redigerad av Tellsak; 31 augusti 2015, 01:59.
    ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

    En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!
  • Tellsak
    NCS Medlem
    • augusti 2013
    • 38

    #2
    Nu har jag fixat vit sand som är runt 1 mm och inte vasst. Köpte 4st 25kg säckar men börjar nog med 3st i karet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: P8300009.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,2 KB
ID: 693670
    ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

    En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!

    Kommentar

    • Tellsak
      NCS Medlem
      • augusti 2013
      • 38

      #3
      Sen gick jag förbi grannens körsbärsträd och beskar lite
      Vi får se om jag ska använda dessa eller inte. Jag har lite grövre rötter här hemma som jag tänkte använda, så det kanske skär sig med små ljusa "pinnar" i akvariet...

      Klicka på bilden för större version

Namn: P8180186.jpg
Visningar: 1
Storlek: 191,9 KB
ID: 693671
      ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

      En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!

      Kommentar

      • Tellsak
        NCS Medlem
        • augusti 2013
        • 38

        #4
        Jag hittade även några knivstenar här hemma som jag hade i en annan burk för många år sedan.

        Så jag vale ut några av stenarna som var snygga. Eftersom man har ett visst behov av kontroll/struktur att stenarna ska vara kvar på samma plats i samma position som man la ner dem, får man improvisera lite när man har jordätare!

        De lär ta lite tid för dem att flytta runt på dessa...

        Klicka på bilden för större version

Namn: P8280007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,9 KB
ID: 693674Klicka på bilden för större version

Namn: P8280003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 156,9 KB
ID: 693672Klicka på bilden för större version

Namn: P8280006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,6 KB
ID: 693673

        En gammal skärbräda klipptes i bitar som sedan limmades fast som fot med limpistol under stenen.
        ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

        En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!

        Kommentar

        • faltaren
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 341

          #5
          Spännande. Ska följas 😀

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #6
            Ser lovande ut. Ska jag helt klart följa men en fråga, är det verkligen säkert att använda limpistol i akvariet? Är det vanligt smältlim?

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Jag får följa upp angående användning av limpistol. Jag kan inte svara på om det är säkert men jag kan med rätt stor sannolikhet säga att det inte kommer att hålla. Limade stenar med silikon för många år sedan och det höll bara ett par månader. Limpistol lär hålla ännu sämmre.

              Jordätarna gräver annars inte så stora gropar. Det är bara vid lek de gräver upp saker. Oftast inte värre än andra SA ciklider.

              Kul projekt annars som säkert blir utmärkt!
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Tellsak
                NCS Medlem
                • augusti 2013
                • 38

                #8
                Det är vanligt smältlim...
                Jag kollade runt lite om smältlimmet men jag har inte hittat något som indikerar att det är skadligt för fiskarna. Å andra sidan hittade jag inget som indikerade på att det ska vara nyttigt heller


                Har två Geophagus brasiliensis som agerar testpiloter för tillfället och de verkar må prima.

                Det är inte så mycket lim under stenarna mest bara för att fästa upp dem tills att sand inredning är på plats. Men vi får se...
                ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

                En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!

                Kommentar

                • Tellsak
                  NCS Medlem
                  • augusti 2013
                  • 38

                  #9
                  Nu har man tvättat 75kg sand och måste medge att det känns lite i ryggen, men det är väl åldern

                  Jag lägger upp några bilder på hur det ser ut nu. Ber om ursäkt för den dåliga belysningen på bilderna har kvar blårören från saltvattnet kvar än så länge.


                  Klicka på bilden för större version

Namn: V&amp;#228;nster sida.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,9 KB
ID: 693679
                  Vänster sida

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Mitten.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,5 KB
ID: 693677
                  Mitten

                  Klicka på bilden för större version

Namn: H&amp;#246;ger sida.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,4 KB
ID: 693676
                  Höger sida

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Fr&amp;#229;n h&amp;#246;ger kortsida.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,3 KB
ID: 693675
                  Insyn från höger kortsida

                  Klicka på bilden för större version

Namn: P8310009.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,0 KB
ID: 693678
                  Helhetsbild
                  ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

                  En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!

                  Kommentar

                  • Tellsak
                    NCS Medlem
                    • augusti 2013
                    • 38

                    #10
                    Klicka på bilden för större version

Namn: karet.jpg
Visningar: 1
Storlek: 384,3 KB
ID: 693770


                    Klicka på bilden för större version

Namn: Gargyr.jpg
Visningar: 1
Storlek: 676,8 KB
ID: 693769

                    Ny börjar det likna något...=)
                    Nästa steg är att fixa ljusrampen.
                    (Förvisso så kommer inte Torpedbarber från Sydamerika men de åkte i tillfälligt i karet så de får simma av sig lite).
                    ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

                    En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!

                    Kommentar

                    • faltaren
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 341

                      #11
                      Snyggt men stenarna känns väldigt arrangerade. Ser inte så naturligt ut. Pröva sätta dem med lite olika avstånd.

                      Kommentar

                      • Kawasa
                        Användare
                        • september 2012
                        • 840

                        #12
                        Härligt akvarium Tellsak!! Jag tycker det såg ganska häftigt ut med de stående skiffer eller knivstenarna!! Allt behöver inte vara till 100% som i naturen
                        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Ser riktigt bra ut!

                          Kommentar

                          • Pabbe
                            NCS Medlem
                            • september 2006
                            • 1805

                            #14
                            Skönt! Ska bli kul att se framöver när det satt sig. Gillar gavelvyn från höger sida.

                            Kommentar

                            • Tellsak
                              NCS Medlem
                              • augusti 2013
                              • 38

                              #15
                              När jag uppdaterar nästa gång får jag ta kortet från en annan vinkel så det ser ut som om stenarna har flyttat på sig
                              Har fått order från lill-chefen att fixa lite mer "grönt" i akvariet... Frågan är bara om hon menar växter eller alger
                              ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

                              En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...