Sällskap till lite större ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    Sällskap till lite större ciklider

    Hallå

    har gett mig in på lite större och argare fisk än jag har erfarenhet av. Planen är ett par Andinoacara rivulatus ihop med ett par Paratilapia polleni i ett standard 720.

    Men vad f-n kör man utöver det? Jag vill ha lite liv och rörelse i karet utöver cikliderna men har dåligt med uppslag. Det behöver inte vara någon särskild biotop. Skivtetror är ett alternativ, men hade inte haft något emot att kunna ha lite stora och robusta växter i karet, dessutom tycker tjejen att de är fula.

    Större malar går ju också men de adderar ju inte nämnvärt med liv och rörelse. kan fullvuxna pictus-malar fungera eller skulle de bli uppätna när cikliderna är fullvuxna alternativt bli ihjälslagna när de leker?

    Alla förslag och erfarenheter mottages tacksamt! Karets huvudattraktioner är i dagsläget 5-7cm och håller på att para ut sig, så finns gott om tid att låta andra fiskar växa till sig.

    Edit: Staniolbarber och silverhajar tycker jag är lite väl stissiga och kanske i största laget.

    Sen fastnade tjejen för eldstjärtar. Går det att hålla en ihop med de tidigare nämnda cikliderna eller kommer den att moppsa upp sig och åka på duktigt med stryk?
    Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 15 april 2015, 14:43.
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    #2
    Vad tror du om någon Leporinus sp.? De är väl ganska hårda i kroppen och klarar lite tufft sällskap? L.fasciatus ser ju lite läcker ut. Själv har jag bara haft L.obtusidens men kanske någon annan här vet mer om släktet?

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Fey Feng kanske

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Vad sägs om ett gäng skivtetror? aka silverdollars? Det skulle jag ha kört med, lite piraya feeling över dessa

        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • ScreamingBroccoli
          Användare
          • mars 2013
          • 231

          #5
          Tack för alla svar!

          Leporinus sp. hade jag inte tänkt på. De är ett alternativ, men många av dom verkar ju bli så brutalt stora, och jag gissar att de kan komma att växa så pass fort att de kan bli besvärligt för cikliderna. L. fasciatus eller L. friderici hade varit super om det inte vore för storleken. Men absolut, en mindre variant som t.ex. Leporinus arcus skulle nog kunna funka. Är det någon som har erfarenhet av dessa och släktet i stort? Hur fort växer dom och är de verkligen så jävliga på att bita fenor och fjäll som det sägs. Läste någonstans att deras aggression kunde vara kopplat till vattnets hårdhet, kan det stämma?

          Fei feng är väldigt vackra, men de blir ju också ~30cm och är vad jag hört ganska veka och försvarar sig inte om de blir angripna. Någon som har erfarenhet?

          En grupp skivtetror verkar vara det enklaste valet antar jag. På tok för stora för att svälja, ganska robusta och små nog att inte växa ur karet.

          Det kan mycket väl vara så att jag har en herrejössesbalja i en framtida källare om några år men väntar helst med att köpa in saker som växer ut ett 720 på ett par år eftersom det är det största kar som rimligen kan möbleras in i min nuvarande lägenhet utan att det ska gå ut över hemmets funktionalitet.
          Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 20 april 2015, 09:57.

          Kommentar

          • ScreamingBroccoli
            Användare
            • mars 2013
            • 231

            #6
            Hur är det med hemiodopsis, är de vanligt förekommande i handeln och stora nog att inte ätas?

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • september 2006
              • 796

              #7
              Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
              Leporinus sp. hade jag inte tänkt på. De är ett alternativ, men många av dom verkar ju bli så brutalt stora, och jag gissar att de kan komma att växa så pass fort att de kan bli besvärligt för cikliderna. L. fasciatus eller L. friderici hade varit super om det inte vore för storleken. Men absolut, en mindre variant som t.ex. Leporinus arcus skulle nog kunna funka. Är det någon som har erfarenhet av dessa och släktet i stort? Hur fort växer dom och är de verkligen så jävliga på att bita fenor och fjäll som det sägs. Läste någonstans att deras aggression kunde vara kopplat till vattnets hårdhet, kan det stämma?
              På 1970- och 1980-talet testade jag lite olika Leporinus-arter. De tuggade i sig ganska bra med växter men annars minns jag dem som oförargliga.

              Kommentar

              • ScreamingBroccoli
                Användare
                • mars 2013
                • 231

                #8
                Har idisslat frågan ett tag och eftersom vi vill ha växter i karet så går skivtetror och Leporinus bort. Men en grupp på 10-15 Hemiodus/Hemiodopsis är en väldigt stark kandidat. Verkar vad jag förstår vara en drös arter, men de med röd teckning i sjärtfenan är fina och är förhoppningsvis stora nog att inte bli mat.

                Utöver det har jag börjat fundera på sprutfiskar för att få lite liv vid ytan. Eftersom vi lutar åt att bygga ett paludarium ovanpå karet skulle det vara ett intressant val. Toxotes Microlepsis ska enligt uppgift bli 12-15cm och gå att hålla i enbart sötvatten. Det borde väl inte vara några direkta problem att hålla dessa ihop med guldsömmar och madagaskarciklider i ett kar som är 60cm högt?

                Sen har jag en fråga angående de guldsömmar jag har på uppväxt. Jag har sex stycken ungfiskar på 5-8cm i ett 325 liters och redan har två individer tagit ett revir som i stort utgör hela främre delen av karet. Det är den med kraftigast antydan till pann-puckel och vad som ser ut att vara en hona och de andra guldsömmarna jagas resolut bort. Finns det någon anledning att vänta tills de leker innan jag tar bort de övriga 4 eller kan jag lika gärna göra det direkt?

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Några förslag finns här:
                  Några firrar som huserar hos mig. Diskustetra, Brachychalcinus orbicularis och Puntius mahecola Hane: Hona:
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...