125x50x50 akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BB
    Användare
    • februari 2015
    • 3

    125x50x50 akvarium

    Hej, har smugit länge å läst i forumet men nu blev jag medlem då även jag har funderingar..

    Jag har köpt en akvarium på 125x50x50 och undrar vad jag ska ha i.. Var till butiken idag och blev förtjust i påfågelcikliderna som de hade. Han rekommenderade mig att köpa 4 ungar. Kan tillägga att det inte var vanlig butiksägare var till utan lustgården i Eskilstuna. De verkar veta vad de sysslar med, haft företaget sen 91 och hade fiskar där som de haft i över 15år..

    Jag är även förtjust i papegojciklider och han rekommenderade mig att köpa 4 ungar av papegojorna också. Så att de själva bildar par senare.

    Funderingar? Vilka sorters fiskar kan jag mer ha? Vad bör jag tänka på? Aldrig haft ciklider förr.
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    #2
    Påfåglarna växer fort, och ett par vill nog ha en 540l ganska snart, och papegojorna blir också stora. Om du inte hade tänkt skaffa ett antal väldigt stora akvarier inom något år eller två så är de inte att rekommendera.

    Däremot finns det en uppsjö ciklider som skulle passa väldigt bra i ett ~300-liters. Hinner inte skriva mer än detta just nu, men gissar att du kommer att få ett antal tips inom kort.

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Jag håller med om att påfågelciklider eller papegojciklider inte är de bästa tipsen för akvariet. Dels är det för litet för vuxna påfågelciklider och i minsta laget för papegojciklider, dels utesluter dessa arter en massa annat du skulle kunna ha i akvariet som växter, tetror, mindre malar mm.

      Kolla i artregistret. Det finns hur mycket som helst att välja på; Sydamerika, Mellanamerika, Malawi, Tangayika, Västafrika... Låt det ta lite tid att välja, skynda långsamt och gå inte på första infall.

      Mvh

      Olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • BB
        Användare
        • februari 2015
        • 3

        #4
        Det fick bli Sydamerikanskt akvarium med för tillfället fyra små chokladciklider. Tanken är att jag ska även köpa fyra små tuppkammar också och ett par ancistrus när karet börjat blomma lite. Kan lägga upp bilder om så önskas.

        Kommentar

        Arbetssätt...