Guianacara Owroewefi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MisterPils
    Användare
    • juni 2013
    • 73

    Guianacara Owroewefi

    Min hane har kolavippen helt plötsligt, har nu en mycket alert hona som söker ny partner! Är intresserad av att köpa en hane, alternaivt ett gäng ungfiskar om någon möjligtvis har denna arten till salu! Har kollat ett gäng lagerlistor utan framgång så jag slänger ut en krok här... Någon?
  • MJohansson
    Användare
    • maj 2013
    • 37

    #2
    Det finns i Lomma, Skåne.
    Har en sisådär 6-8 yngre på 5-7 cm och 2 lekpar. Skicka PM för vidare frågor.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Tråkigt! Ja jag har sett dem på listor så de kan nog gå att beställa. Hmm, nu verkar det bara finnas Guianacara geayi och Guianacara stergiosi
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Nicke SA
        NCS Medlem
        • januari 2007
        • 290

        #4
        Hej! Det kan vara relevant att veta var de härstammar från (vilken import). Jag kom över VF från Glaser. Alf Stalsberg identifierade dem som att de liknande "owroewefi". Kanske kan man kalla det variant. Man skriver då cf. framför det vetenskapliga namnet. Har levererat några av dessa till butik i Norrköping. Om du vet något mer om dina Guianacarors historia så kan det vara ledtråd till vem som har lämpliga fiskar till din singelfirre.
        Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Jag levererade owroewefi till Akvarielagret för någon månad sedan, vet dock inte om de har sålt alla. Kolla med dem.

          /Jocke

          Kommentar

          • MisterPils
            Användare
            • juni 2013
            • 73

            #6
            Tack för svar, det verkar alltså inte vara helt kört att kunna hitta arten. Mina köpte jag på Pets i Karlstad, inlämnade av någon privatperson. Det är allt jag vet. Kan lägga upp bild på både den framlidne hanen och den kvarvarande honan vid tillfälle så får vi se om era kunniga skallar kan se om det är "äkta" Owroevefi eller någon snarlika art. Det som är jag upplevde som mest iögonfallande var dom mörka läpparna som var helt kolsvarta på både honan och hanen i samband med lek.

            Kommentar

            • MisterPils
              Användare
              • juni 2013
              • 73

              #7
              Ursprungligen postat av MJohansson
              Det finns i Lomma, Skåne.
              Har en sisådär 6-8 yngre på 5-7 cm och 2 lekpar. Skicka PM för vidare frågor.
              Kolla PM :-)

              Kommentar

              • MisterPils
                Användare
                • juni 2013
                • 73

                #8
                Klicka på bilden för större version

Namn: Orwo1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 404,8 KB
ID: 691979Klicka på bilden för större version

Namn: orwo2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 375,9 KB
ID: 691980
                Här är två bilder på min hane (RIP) Tyvärr fånga jag han aldrig på bild i lekdräkt! Ska se om jag kan få en bild på honan tagen som jag kan lägga ut också så får vi se om nån av er kan säkerställa att det rör sig om Owroevefi innan jag handlar på mig något! :-)

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Grymt fina!
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • MisterPils
                    Användare
                    • juni 2013
                    • 73

                    #10
                    Klicka på bilden för större version

Namn: Hona 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 621,6 KB
ID: 691981Klicka på bilden för större version

Namn: Hona2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 627,2 KB
ID: 691982
                    Minutfärska bilder på min hona! Hon går just nu tillsammans med ett gäng nästan fullvuxna Heckelii och en grupp vuxna Red head Tapajios och hon är en riktig bitch som tydligt markerar revir och sätter 4-5 ggr så stora firrar på plats! ...vill verkligen hitta en "karl" åt henne! :-)

                    Kommentar

                    • MisterPils
                      Användare
                      • juni 2013
                      • 73

                      #11
                      Tack DaRe! Ja, de är grymt fina!

                      Kommentar

                      • MisterPils
                        Användare
                        • juni 2013
                        • 73

                        #12
                        Men som sagt är det Owroevefi?

                        Kommentar

                        • Nicke SA
                          NCS Medlem
                          • januari 2007
                          • 290

                          #13
                          Ja, skulle jag definitivt säga. Den svarta fläcken på sidan (den som syns i princip varje sinnestillstånd) är under sidolinjen. Här är länk till de jag har https://www.ciklid.org/forum/showthr...+SA#post896358 Ser också ut som owroewefi, men färgsättningen är kanske i lite andra kontraster... Hoppas du får tag på passande hanne!
                          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                          Kommentar

                          • MisterPils
                            Användare
                            • juni 2013
                            • 73

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nicke SA
                            Ja, skulle jag definitivt säga. Den svarta fläcken på sidan (den som syns i princip varje sinnestillstånd) är under sidolinjen. Här är länk till de jag har https://www.ciklid.org/forum/showthr...+SA#post896358 Ser också ut som owroewefi, men färgsättningen är kanske i lite andra kontraster... Hoppas du får tag på passande hanne!
                            Tack, Nicke SA, lutar åt att jag köper en grupp ungfiskar från skåne! Fortsättning följer å tack för alla svar, allihopa! :-)

                            Kommentar

                            • Cichlid-Power
                              Användare
                              • november 2006
                              • 253

                              #15

                              Jeg har fanget Guianacara owroewefi i Surinam flere ganger fra Surinam river, men jeg fanget også fisk som i full fart lignet på G. owroewefi. I Saramaca river fanget jeg også en som jeg trodde var G. owroewefi, men etter en stund når fiskene hadde gått i akvariene en stund så jeg jo at fiskene fra Saramaca river skilte seg ut. De hadde jo tett i tett med røde prikker i finnene så de så nesten røde ut. Og når de var i det rette humøret fikk de svarte lepper. De hadde også på gjellelokket den svarte stripen gjennom øyet, men hadde i tillegg en kort svart strek som gikk skrått opp på gjellelokket slik at det så ut som en krok.
                              Jeg snakket med Kullander og forklarte at det var en del forskjeller på fiskene fra Surinam river og Saramaca river, da svarte Kullander at det kanskje var en ny art?? Det kan det jo være, for beskrivelsen på fisk i hans bok Cichlids of Surinam, var jo basert på materiale fra museer, og Kullander har jo aldri vært i Surinam og fanget fisk. Så kanskje man for dra en tur til Surinam for tredje gang, det er jo mye fisk der. Jeg prøver å få lagt med noen bilder som ikke er så gode, men man ser de tegningene som jeg refererer om og de svarte leppene.


                              Jeg skal se om jeg kommmer tilbake med noen bilder.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...