Acarichtys heckelii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikP
    Användare
    • april 2002
    • 61

    Acarichtys heckelii

    Finns det någon som har eller har haft Acarichtys heckelii och kan dela med sig av erfarenheter av denna fisk? Vilka fiskar har ni kunnat hålla tillsammans med dem? Hur har växterna klarat sig?

    Erik P
  • pleco
    Användare
    • april 2002
    • 516

    #2
    A heckelii är snälla fiskar och rör inte växterna(de jag har iaf),Jag har mina A heckelii tillsammans med G altifrons och tetror, hade de innan med skalarer tetror pansar malar och boliviansk fjärilciklid utan problem.
    ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

    Kommentar

    • Janne E
      Användare
      • april 2002
      • 382

      #3
      Tänk på att de blir rätt stora runt 20 cm och gräver mycket helst vid lek, de är också grottlekare/rör. Brukar gå bra i stim men endast en stor hanne :-)

      Mvh Janne

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        funderar lite på att köpa ett par av dessa, måste de gå i stim? de är väl inga äkta" jordätare?

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • mars 2004
          • 2262

          #5
          Ursprungligen postat av johan_lindgren
          funderar lite på att köpa ett par av dessa, måste de gå i stim? de är väl inga äkta" jordätare?
          Tror att de finns med i boken "Southamerican Earth Eaters", så de räknas nog till jordätarna.

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6
            tyckte jag läste som snabbst på nätet att de räkns som en sort mellan aqueidens o jordätare.

            aja..får se. de var iaf snygga o VF, men tror de funkar med par ...el?

            Kommentar

            • Carl
              NCS Medlem
              • maj 2002
              • 373

              #7
              funkar nog bra i par

              Hej.
              Jag harinte haft just dessa, men har bekanta som haft dom. Visst tror jag att du ska betrakta dom som jordätare, växterna kommer nog dras upp ur sanden, men sannolikt inte ätas upp. Jag har inte alls fått uppfattningen av att dom ska gå i grupper, dom är ju strikt monogama så ett par är nog bara att föredra. Däremot så är dom petiga med vattenvärden, vill jag minnas, vill också ha ganska varmat ( i alla fall tror jag det). Jag vet att man med fördel har lagt i stora rör i sanden som dom får gräva ur, dom gräver gropar, nästan som gångar i det vilda så man får bjuda till lite för att dom ska trivas.
              Snygg firre!
              /Carl
              www.stockholmsciklidklubb.com

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #8
                ajdå, vill inte ha nåra såna super grävare, kanske får låta bli dem då.

                Kommentar

                • sydamerikanen
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 108

                  #9
                  Jag har länge funderat över dessa firrar, men det är väl just grävbehovet som skulle hindra mig från att hålla dessa. De är väldigt personliga och jag har förstått att det finns två varianter: en rödare och en mer orange. Finns den röda längre? :-)

                  Pleco: Är heckelii grävskopor eller? Undrar oxå om du fått dem att leka?
                  375L Sydamerika med rötter och växter
                  stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                  2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ta en titt pa Sven nagot foraldrade trad pa http://www.nrm.se/inenglish/research...980003803.html

                    De hor alltsa inte till Geophaginerna, men ar ganska nara slakt med dem. Till Geophaginerna hor alltsa de klassiska jordatarna + Apistogramma och Mikrogeophagus. Retroculus ar daremot inte slakt med dem alls.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    Arbetssätt...