Tips om Geophagus sp. "orange head tapajós"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pike
    Användare
    • september 2014
    • 21

    Tips om Geophagus sp. "orange head tapajós"

    Hej. Första inlägget men jag har kollat runt lite här ett tag. De verkar finnas mycket kunskap här så jag hoppas att ni kan ge mig lite råd nu när jag för första gången ska försöka mig på lite "svårare" fisk.
    Jag har beställt en grupp på sex st Geophagus sp. "orange head tapajós" . Jag har beställt från Akvarieteknik genom Arken Zoo. Bad om två hanar och fyra honor men jag vet inte om de kan plocka ut en sån fördelning.

    Akvariet är på 350 liter. Jag vet att det är för litet på sikt men målet/förhoppningen är väl att få till ett eller två lekpar för att sedan sälja/ge bort övriga. PH ca 7,5. KH ca 3. Temp 26-27 grader. Finkornig sand på botten. En del stenar och ganska mycket rötter. Hyfsat med växter (funkar det?). Göder normaldos PMDD så nitrat brukar ligga på ca 5 ppm. Inget nitrit just nu i alla fall. Växter är inget måste om det inte funkar tillsammans med de nya fiskarna. Innefilter Fluval 4+ fyllt med torv och ett Aquael Turbo 2000.

    Övriga invånare i karet är 20 st Colombiatetror, 3 små L-malar, 4 siameser, 3 ottosar samt 3 st Blåciklider (ca 5 cm). Funderar dock på att ge bort blåcikliderna. Dels för att det blir för trångt och dels för att de kanske inte funkar med jordätarna. Vad tycker ni?

    Som sagt, jag hoppas verkligen att ni kan ge mig lite råd och tips så att jag kan skapa så bra förutsättningar som möjligt för mina fiskar.
  • Uffe Lindström
    Användare
    • maj 2005
    • 285

    #2
    Hej! Jag ser att du inte fått några råd. Det positiva i det är att du verkar redan ha bra koll med det mesta och din sammansättning kommer funka fin fint.
    Fördelningen honor hanar blir nog svårt för den att plocka ut, precis som du säger. Växter funkar - det enda som kan hända är att växterna är precis där geosarna tycker det finns mat när de "sandsilar" där så i värsta fall växten lossnar.
    Det enda jag reagerade lite på var att du får ph 7,5 fast du använder torv. Vill man försöka få ner ph mer på naturlig vis, så kan man ha i alkottar. Det sänker ph och färgar vattnet en smula.
    Mvh
    Uffe
    www.youtube.com/user/Uffelimpan

    Kommentar

    • Pike
      Användare
      • september 2014
      • 21

      #3
      Tack för svaret, He he ja man har läst på så mycket så man är väl teoretisk mästare nu men det ska ju funka i praktiken också .Vad det gäller PH:t så har jag inte bytt torven på ett tag så den är nog urlakad nu.
      Jag är också lite tveksam till det här med torv, detsamma gäller väl de flesta sätt att sänka PH om man inte förbereder vatten innan. Är rädd att få för stora variationer i PH-värde vid vattenbyten. Har över 8 från kranen. Jag har fått för mig att det är viktigare med ett stabilt värde. Byter ca 50 % en gång i veckan. Försökte tidigare med en PH-buffer http://fish.aquaristic.net/index.php...t.%20ml.00102s men då fick jag överdosera kraftigt och det slutade med att fiskarna stog nästan orörliga vid ytan. Gick bra efter vattenbyte. Så kemikalier vill helst inte använda.
      CO2 eller osmos-anläggning känns lite som överkurs just nu. Det är ju också en kostnadsfråga.

      Kommentar

      • olaw
        NCS Medlem
        • juli 2006
        • 470

        #4
        Hej Pike!

        Det låter som ett trevligt akvarium du har där. Enligt min erfarenhet av G. Orange head så är det en fredlig, vacker, matglad ciklid som gillar öppna sandytor och gömmställen bland stenar och rötter. Precis som Uffe skrev så har det fungerat bra med växter. Jag håller mina tillsammans med bland annat just blå ciklid, det fungerar bra men blå cikliderna behövet utrymme när dom leker. Vad det gäller vattnet så kör jag bara med vanligt kranvatten som jag inte hinner byta alltför ofta. Det är Uppsalavatten hos mig kan dock inte svara på hur ditt vatten är. Posta gärna något inlägg om hur det går med akvariet sen.

        / Ola

        Hej Pike!

        Det låter som ett trevligt akvarium du har där. Enligt min erfarenhet av G. Orange head så är det en fredlig, vacker, matglad ciklid som gillar öppna sandytor och gömmställen bland stenar och rötter. Precis som Uffe skrev så har det fungerat bra med växter. Jag håller mina tillsammans med bland annat just blå ciklid, det fungerar bra men blå cikliderna behövet utrymme när dom leker. Vad det gäller vattnet så kör jag bara med vanligt kranvatten som jag inte hinner byta alltför ofta. Det är Uppsalavatten hos mig kan dock inte svara på hur ditt vatten är. Posta gärna något inlägg om hur det går med akvariet sen.

        / Ola

        Kommentar

        • {_AquA_}
          Användare
          • februari 2013
          • 1299

          #5
          Du kan ha flytväxter eller växter du fäster på rötter så som anubias... Du kommer få plantera om växterna annars... det du kan göra är att lägga lite sten runt själva växten för att hålla den på plats... det kmr gå bra
          // Nasser H

          Följ mina projekt:

          Tråd 1:
          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

          Finns mer gott på följande sida!
          Min Zoon:
          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • april 2002
            • 1823

            #6
            Växter med ordentliga rotsystem funkar bra. Det där med stenar runt växterna funkar sämre i och med att de ses som leksubstrat av både Geophagus och blåciklider. De gräver stora gropar runt stenar men inte runt växter.

            Jag tycker det verkar bra i övrigt. Spara alla 6 fiskarna, det är bättre med en grupp. Ev. att du får ta bort blåcikliderna i framtiden om du tycker de tar för stor plats.

            mvh

            Olof

            mvh

            Olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Pike
              Användare
              • september 2014
              • 21

              #7
              Lite besviken idag. Inga fiskar kom som utlovat trots att de enligt Akvarieteknik fanns hemma när beställningen gjordes

              Kommentar

              • Uffe Lindström
                Användare
                • maj 2005
                • 285

                #8
                Oj, vilken besvikelse när man är inställd på en spännande fiskbeställning Jag ser inte vart du bor med det finns ingen annan Zoo-butik i närheten som kan tänkas ha den hemma. Helt ovanlig är den inte numera... och så kan du ju se fisken innan du köper den. Om man ska trösta och försöka se en uppsida på besvikelsen
                www.youtube.com/user/Uffelimpan

                Kommentar

                • hollowman
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pike
                  Lite besviken idag. Inga fiskar kom som utlovat trots att de enligt Akvarieteknik fanns hemma när beställningen gjordes
                  Varit men om det där ett antal gånger jävligt irriterande . Vet inte vart du bor men fått den känslan av om man inte bor i någon större stad som leverantörerna verkar prioritera verkar det som så kan det bli så där och zoobutiken kan bara beklaga och säga att så brukar det vara ..
                  men det ska fan inte vara så oavsett vart man bor tycker jag ( detta skriver jag av mina egna erfarenheter men det kan ju vara helt annat i någon annan del av Sverige .)

                  Kommentar

                  • Pike
                    Användare
                    • september 2014
                    • 21

                    #10
                    Idag kom de i alla fall
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 20141007_153943_LLS.jpg
Visningar: 1
Storlek: 247,5 KB
ID: 691402

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #11
                      Orange heads är riktigt trevliga fiskar. Lycka till!

                      Kommentar

                      • Pike
                        Användare
                        • september 2014
                        • 21

                        #12
                        Tack. Det verkar fungera hyfsat hittills. De är framme och letar mat i sanden men tyvärr verkar inte blåcikliderna uppskatta sällskapet och jagar dom lite. Hoppas att det är övergående och att de bara vill visa vilka som bestämmer i karet.

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          #13
                          Om du har tur, jag har VF blåciklider i lokalen (större grupp). Eftersom de flesta VF tuppkammarna i samma storlek var sålda slängde jag i de i samma kar, igår fick jag rädda de skinnflådda tuppkammarna. De upplever jag som en tuffare jordätare än Orange Head, så håll stenkoll på dem. Blåciklider kan vara elaka.

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • Pike
                            Användare
                            • september 2014
                            • 21

                            #14
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 20141010_181522.jpg
Visningar: 1
Storlek: 279,3 KB
ID: 691406
                            En bild på gruppen. Lite bleka fortfarande. Ursäkta grumligt vatten pga beredningsmedel efter vattenbyte. Blåcikliderna fick flytta ut. Ville inte riskera att jordätarna skulle bli en väldigt dyr måltid.
                            Jag har ett par frågor som jag hoppas någon kan svara på. Mätte upp lite nitrit idag, ca 0,03 mg/l. Har läst att de är mycket känsliga för nitrit och nitrat. Stämmer det? Tillsätter ju nitrat i form av PMDD. Sen får jag ganska mycket mulm på botten pga av L-malar med tillgång till ganska mycket rötter. Ibland tycker jag att det luktar lite som kompost/blöt jord. Ska jag suga upp mulmen eller kan den vara kvar? Tänker på att nedbrytningen inte blir tillräcklig med bara innefilter (Fluval 4+ och Aquael Turbo 2000). Ska jag kanske skaffa en cirkulationspump som sätter lite fart på vattnet nere vid botten så att mulmen hamnar i filtren?

                            Kommentar

                            • Pabbe
                              NCS Medlem
                              • september 2006
                              • 1805

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pike
                              [ATTACH=CONFIG]53317[/ATTACH]
                              En bild på gruppen. Lite bleka fortfarande. Ursäkta grumligt vatten pga beredningsmedel efter vattenbyte. Blåcikliderna fick flytta ut. Ville inte riskera att jordätarna skulle bli en väldigt dyr måltid.
                              Jag har ett par frågor som jag hoppas någon kan svara på. Mätte upp lite nitrit idag, ca 0,03 mg/l. Har läst att de är mycket känsliga för nitrit och nitrat. Stämmer det? Tillsätter ju nitrat i form av PMDD. Sen får jag ganska mycket mulm på botten pga av L-malar med tillgång till ganska mycket rötter. Ibland tycker jag att det luktar lite som kompost/blöt jord. Ska jag suga upp mulmen eller kan den vara kvar? Tänker på att nedbrytningen inte blir tillräcklig med bara innefilter (Fluval 4+ och Aquael Turbo 2000). Ska jag kanske skaffa en cirkulationspump som sätter lite fart på vattnet nere vid botten så att mulmen hamnar i filtren?
                              Hej, det ser trevligt ut!
                              Nitrithalten du mäter är inte farlig, om den håller sig där. Över 0,3mg/l brukar vara varningsnivå. För nitrat helst inte över 40mg/l.
                              Mulmen stör väl inte geophagusen, den gillar ju att böka runt, men kanske det blir för mycket? Se till att få in det i filtret rekommenderar inte jag, då sätts de snart igen och du får dålig cirkulation.Ta upp den manuellt med håv när det blir mycket. Vad har karet för mått?
                              Kanske du ska satsa på ett ytterfilter också?
                              Har karet någorlunda bottenyta istället för höjd, så kan du nog ha gruppen där som enda ciklidart om den funkar ihop.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...