Mitt 720 liters projekt med Sydamerika som fokus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • {_AquA_}
    svarade
    Köpte precis:
    2 fem meters rullar utav 5050 Cool white LED slingor
    1 fem meters rulle utav 5050 Neutral white LED slinga
    2 LED dimmer
    2 Power supply 6A
    3 Female connector

    Akvariumet är 2 meter så det blir 5 rader med "Neutral white" och 5 rader med "Cool white". Anledningen till dessa färger är att jag vill få in det mesta utav färgspektrumet. Senare blir det att skaffa lite "Royal blue" och "Warm white" om jag inte skulle vara nöjd.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Punkfredd
    Tror du har varit inne och kollat redan väll? Trådarna "540 liter gäddciklider med bakgrund av mjukmadrass" och "Mitt första Tanganyika kar 120 Liter Lido".
    Tog mig en titt på ditt kar och det såg mycket fint ut
    Nöjd med LED belysningen?

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Tack för kommentaren! Vart kan man se bild på dina kar?
    Tror du har varit inne och kollat redan väll? Trådarna "540 liter gäddciklider med bakgrund av mjukmadrass" och "Mitt första Tanganyika kar 120 Liter Lido".

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Punkfredd
    Snyggt!
    Tack för kommentaren! Vart kan man se bild på dina kar?

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Snyggt!

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    Härliga Bolivianer.

    Jag har alltid haft otur med mina och fått camallanus maskar som iofs går att bota men segdraget förlopp innan man inser att de har denna parasit.
    Tackar. Hmm jag minns inte om jag har haft den masken tidigare men det som jag fick en gång och som var värst var hål i huvud sjukan. Fick det efter att ha skaffat ett par diskus ifrån en odlare. Aldrig mer säger jag bara. Just nu har dessa fått grönare färg på kroppen så vi får se vad som händer.

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Härliga Bolivianer.

    Jag har alltid haft otur med mina och fått camallanus maskar som iofs går att bota men segdraget förlopp innan man inser att de har denna parasit.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0779[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 265,1 KB
ID: 687833Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0780[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 263,0 KB
ID: 687834Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0781[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 286,4 KB
ID: 687835Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0782[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 267,9 KB
ID: 687836Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0789[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 271,4 KB
ID: 687837

    Senast redigerad av {_AquA_}; 30 oktober 2013, 19:54.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av mbitton
    Jag hade 4 st Bolivianska fjärilar innan. Vart problem vid matning då de inte pallade med konkurrensen.. Lite smått klena med andra ord.. Kanske blir bättre för din del då du har ett större antal av dom + att de kanske saknar konkurrens.
    Jag har haft Bolivianska fjärilsciklider innan tillsammans med mycket större scalarer, Geophagus Orange Head Tapajos och diskus utan några problem som helst. Dessa är mycket större än dem jag hade innan. Lägger upp lite bilder nu.

    Lämna en kommentar:


  • mbitton
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Uppdatering ... Fick hem mina 35 citrontetror, 10 st Brochis Splendens och 7 st Mikrogeophagus altispinosa idag. Slänger upp bilder när dessa vänjt sig vid karet lite mer. Fina är dem allihop.
    Jag hade 4 st Bolivianska fjärilar innan. Vart problem vid matning då de inte pallade med konkurrensen.. Lite smått klena med andra ord.. Kanske blir bättre för din del då du har ett större antal av dom + att de kanske saknar konkurrens.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Uppdatering ... Fick hem mina 35 citrontetror, 10 st Brochis Splendens och 7 st Mikrogeophagus altispinosa idag. Slänger upp bilder när dessa vänjt sig vid karet lite mer. Fina är dem allihop.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av mbitton
    Du gör nog rätt i att koka dom. Jag kör åtminstone 50-70 st i en filtermedia påse. Hade dom utspridda i karet innan, men det vart för bökigt att plocka upp dom när de hade gjort sitt. Använder också torvgranulat. Jag kramar alltid ur påsarna med alkottar/torv efter varje vattenbyte.
    Jag tänkte skaffa mig ett innerfilter för att fånga upp de små små partiklarna i vattnet genom att sätta in filtervadd så all skit fastnar på den. Kan nog samtidigt lägga alkottar eller torv där inne. Jag tänkte mer ha det för att kunna sänka ph i akvariumet annars finner jag inte alkottar fint haha. Kanske du kan skicka över lite alkottar om jag betalar för frakten? Har bara hittat ett träd här nere och den har bara gröna kottar och intill en körbana så man ser ut som rena dåren när man ska plocka ner )

    Lämna en kommentar:


  • mbitton
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Jag plocka två gröna som blev helt svarta efter någon vecka och då la jag in dem i ett glas vatten. Jag brukar ändå koka det jag lägger i karet i vilket fall för att frigöra tanninen snabbare. Hur många ska man ha till ett 720 liters? Hur många lägger du ner i ditt?
    Du gör nog rätt i att koka dom. Jag kör åtminstone 50-70 st i en filtermedia påse. Hade dom utspridda i karet innan, men det vart för bökigt att plocka upp dom när de hade gjort sitt. Använder också torvgranulat. Jag kramar alltid ur påsarna med alkottar/torv efter varje vattenbyte.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av mbitton
    De ska vara bruna näst intill svarta. Jag sköljer alltid av dom i varmt vatten innan använder dom i karet.
    Jag plocka två gröna som blev helt svarta efter någon vecka och då la jag in dem i ett glas vatten. Jag brukar ändå koka det jag lägger i karet i vilket fall för att frigöra tanninen snabbare. Hur många ska man ha till ett 720 liters? Hur många lägger du ner i ditt?

    Lämna en kommentar:


  • mbitton
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Alkottarna på trädet jag hittat här nere är fortfarande gröna. Hur ska dem vara om man ska plocka dem? Jag hade två torra som jag la i ett glas och det blev typ slajm i glaset...
    De ska vara bruna näst intill svarta. Jag sköljer alltid av dom i varmt vatten innan använder dom i karet.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...