Mitt 720 liters projekt med Sydamerika som fokus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • {_AquA_}
    svarade
    Då har mina tre LED slingor kommit fram! Nu saknas det att mina dimer och nätaggregat kommer fram!!!

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Punkfredd
    Snyggt! Peta dig lite svart silikon eller med en spritpenna bara?
    Jag kommer måla den med svart billack som jag har fått lite över...Behövs bara en väldigt smal pensel till det.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Kawasa
    Ser bra ut, var bara någon millimeter för kort lol! Men vad var det som såg tokigt ut vid sidan?
    Det är en bakgrund som byggts vid ena kortsidan. Tydligen har den förra ägaren tyckt det var något fint och coolt att göra.. Det ser fint ut inifrån men samtidigt så är det lite frigolitbitad som lossnat på vissa ställen. Just nu håller jag på med bilen annars hade plockat bort detta och satt dit en egen bakgrund gjord i glasfiber dels för att spara vikt och dels för att kunna gömma filtermedium och utrustning där bak. Med detta kan jag tyvärr inte göra detta :-/

    Hehe jag skar den med rakblad men kontaktplasten ville inte som jag ville haha.

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Blev irriterad på hur FULT det såg ut från sidan så jag bestämde mig för att sätta dit kontaktplast i trä imitation. Fick bli svart för jag har svart aluminiumram och svart vägg. Blev skuren liiiiiite för mycket på toppen men det gör inget.
    Snyggt! Peta dig lite svart silikon eller med en spritpenna bara?

    Lämna en kommentar:


  • Kawasa
    svarade
    Ser bra ut, var bara någon millimeter för kort lol! Men vad var det som såg tokigt ut vid sidan?

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Blev irriterad på hur FULT det såg ut från sidan så jag bestämde mig för att sätta dit kontaktplast i trä imitation. Fick bli svart för jag har svart aluminiumram och svart vägg. Blev skuren liiiiiite för mycket på toppen men det gör inget.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Banderad
    Vad det gäller den arten är det bara att ösa ner rötter, stenar, växter m.m. Det blir mer intressánt med mycket inredning, vad det gäller kar med små revirhävdande substratlekare.

    /Jocke
    Absolut det håller jag med om men det är väldigt dåligt utbud av fina stenar och rötter här nere i Malmö. Inget som faller mig i smaken helt enkelt.
    Jag håller för tillfället på att experimentera med java mossa. Får se hur pass bra det går.

    Lämna en kommentar:


  • johho
    svarade
    Ursprungligen postat av Punkfredd
    Fasen vad jag blir sugen på ett gäng L malar när jag ser detta...
    L-malar är en mycket dyr drog som är beroendeframkallande

    Lämna en kommentar:


  • Banderad
    svarade
    Vad det gäller den arten är det bara att ösa ner rötter, stenar, växter m.m. Det blir mer intressánt med mycket inredning, vad det gäller kar med små revirhävdande substratlekare.

    /Jocke

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Update: Jag misstänker att utav mina 7 bolivianska fjärilsciklider så är det ungefär 3-4 som ä hanar. Ser ganska mycket dominans pågå i karet bland just dessa. Borde man ordna fler gömställe / lekplatser?

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    Kuyl med lek på dina Bolivianer, något jag aldrig lyckades med de åren jag hade en grupp. Men så åkte de på camellanus hela tiden.
    Aldrig kul med sjukdom i karet. Hoppas de lägger rom ganska snart... Längesen man hade ciklid yngel.

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Kuyl med lek på dina Bolivianer, något jag aldrig lyckades med de åren jag hade en grupp. Men så åkte de på camellanus hela tiden.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Det händer lite saker i mitt akvarium. Några utav mina bolivianska fjärilsciklider har börjat leta runt i kokosnötshalvorna jag stoppat in i akvariumet (5 stycken halvor) samt har några den här "romläggningröret och befruktningsröret" ute synliga. Två utav mina vanliga fjärilsciklider har nu ett bra tag haft lekdräktsfärg och försvarar sitt ställe. Kanske lek ganska snart? Min vanliga ancistrushona och min LDA16 hane håller till i ena roten ganska ofta (kanske lek) och sen har jag bundit fast javamossa på min ena rot och börjat köra med PMDD + EasyCarbo. Hade otur med hål i huvud sjukan på scalarerna fast jag medicinera med flagyl i tidig stadium fastän dessa åt. Hoppas det inte kommer tillbaka. Ska också dra under veckan hämta en röd lotus ifrån Olof men det har inte blivit av tidigare pga övertid på jobb och nattjobb. + Har fått en massa guppy yngel som jag ska börja odla på. Jag siktar in mig på fina färger och kroppsform. Postar bilder när jag köpt lite mer växter osv.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Thörre
    Kan rekommendera det jag tipsade om i en annan tråd.
    Hej på er Glad amatör som håller på att avsluta ett 720 liters Malawi projekt. Efter att ha skapat en egen bakgrund av frigolit och tanken nu står uppfylld och bubblar brevid mig är det dax för ljusrampen. Gillar att göra saker själv istället för köpa färdigt och oftas så blir kostnaden mindre vilket inte är så dumt heller.


    Jag har en meter av "super6" i ett 1.5 m akvarie och det är alldeles för mycket ljus för mig.
    Jag dimmar ner den mer än hälften som det är nu. Kör även lite moduler i vitt o blått för att komplettera på kvällen.
    Fördelen är att det kostar nästan inget i jämförelse med alla dyra led ramper och annat. Drar 15w totalt när allt är igång.
    5050 LED slingor sprider mera ljus och dessa är även vattentäta med tanke på att de kommer utsättas för ganska mycket fukt under locket. Allt detta betala jag mycket mindre än vad jag skulle ha betalat för en liten slinga "super6". Jag har samma LED slingor sen innan i balkongen och de leverar bra med ljus. Jag ska inte ha någon ramp bild kommer senare när jag fått allt levererat och monterat.

    Lämna en kommentar:


  • Thörre
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Köpte precis:
    2 fem meters rullar utav 5050 Cool white LED slingor
    1 fem meters rulle utav 5050 Neutral white LED slinga
    2 LED dimmer
    2 Power supply 6A
    3 Female connector

    Akvariumet är 2 meter så det blir 5 rader med "Neutral white" och 5 rader med "Cool white". Anledningen till dessa färger är att jag vill få in det mesta utav färgspektrumet. Senare blir det att skaffa lite "Royal blue" och "Warm white" om jag inte skulle vara nöjd.
    Kan rekommendera det jag tipsade om i en annan tråd.
    Hej på er Glad amatör som håller på att avsluta ett 720 liters Malawi projekt. Efter att ha skapat en egen bakgrund av frigolit och tanken nu står uppfylld och bubblar brevid mig är det dax för ljusrampen. Gillar att göra saker själv istället för köpa färdigt och oftas så blir kostnaden mindre vilket inte är så dumt heller.


    Jag har en meter av "super6" i ett 1.5 m akvarie och det är alldeles för mycket ljus för mig.
    Jag dimmar ner den mer än hälften som det är nu. Kör även lite moduler i vitt o blått för att komplettera på kvällen.
    Fördelen är att det kostar nästan inget i jämförelse med alla dyra led ramper och annat. Drar 15w totalt när allt är igång.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...