Förslag på SA-Ciklider i ett 375

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #31
    Men... du måste fixa grottor och gömställen. Hur många har du?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • ScreamingBroccoli
      Användare
      • mars 2013
      • 231

      #32
      Där dom går nu? Inga grottor stora nog för dom. Gömställen finns det bättre med. Finns en glipa mellan akvariets bakvägg och inredningen där de kan gömma sig helt från insyn, dock är den bara delvis täckt från insyn uppifrån. Ska se imorgon om jag kan möblera runt lite så att det är lite mer anpassat för fiskar av den storleken, men ville inte stöka mer än nödvändigt när de redan var så skygga precis efter att jag släppt ut dom.

      Jag har ett par rötter blötlagda för ändamålet.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #33
        Ja, se om det går att göra stengrottor med tak och väggar, gärna så de grottan ligger under sandnivå och att de lockas till att gräva lite själva.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • ScreamingBroccoli
          Användare
          • mars 2013
          • 231

          #34
          Tog några snabba bilder med mobilkameran nu på morgonen. Glaset är skitigt, kameran kass och ljuset hemskt. Får försöka mig på några bättre bilder när jag har tid.

          Hanen verkar ha funnit sig till rätta, men honan verkar fortfarande tagen, är slö och ligger på botten och flämtar. Får hoppas att hon återhämtat sig till imorgon. Var länge sen jag hade i något salt, skulle det underlätta för henne månntro?

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0045.jpg
Visningar: 1
Storlek: 287,0 KB
ID: 686743Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0047.jpg
Visningar: 1
Storlek: 291,0 KB
ID: 686744Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0048.jpg
Visningar: 1
Storlek: 285,4 KB
ID: 686745Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0050.jpg
Visningar: 1
Storlek: 290,5 KB
ID: 686746
          Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 24 augusti 2013, 10:27.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #35
            Skitfina. Saknar mina när jag ser bilderna.

            Om hon flämtar skulle jag byta vatten. Se till att pumoen har bra tryck och att vattenytan plaskar. Kolla om du har död fisk eller gammalt skräp.

            Salta kan vara bra om det skulle vara nitrit.

            Mata inget 2-3dagar.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • ScreamingBroccoli
              Användare
              • mars 2013
              • 231

              #36
              En slamsugning av guds nåde, bakom och under all inredning samt i filterkammaren, ett vattenbyte på ~50% och en ommöblering för att passa lite större fiskar och nu verkar det bättre. Ingen mätbar nitrit, men nitrathalten hade smugit upp till ~5. I övrigt såg allt prima ut. Ska vänta några timmar efter det senaste vattenbytet och mäta igen. Passade dessutom på att baxa ut akvariet i mitten av rummet när det var så pass lite vatten i det för att göra plats där det stod för den nya bänken.

              Sen blir det som du sa ingen mat på ett par dar. Jag brukar undvika att mata precis efter att jag introducerat nya fiskar i akvariet.

              Det enda som verkar ha tagit skada är husefriden i karet. Dels så motar Geayi-hanen bort honan från den "grotta" av rötter jag byggt åt dom. Och sen har runtflyttandet av rötter förstört mina L183: ors revir, så det pågår frekventa slagsmål för tillfället.

              Edit: Nu är det inte mätbara nivåer av nitrat heller. Hanen har grävt ut ett litet komplex under rötterna och mellan några stenar och huserar nu där inne. Honan verkar inte få komma in, men hon är iaf betydligt piggare nu och simmar runt lite.

              Ska mäta vattenvärdena imorgon och göra fler vattenbyten om nödvändigt.
              Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 24 augusti 2013, 16:40.

              Kommentar

              • ScreamingBroccoli
                Användare
                • mars 2013
                • 231

                #37
                Knappt mätbar nitratnivå igen nu på morgonen. Gissar att det är deras grävande i sand som legat orörd sen i början på februari som frigör en massa skit? Men paret verkar samsas inne i grottorna nu, försökte få till någon bild nu på morgonen. Men de är väldigt skygga och det finns i stort sett ingen insyn i deras håla om de inte känner för att visa sig.

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0057.jpg
Visningar: 1
Storlek: 280,4 KB
ID: 686758Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0060.jpg
Visningar: 1
Storlek: 281,3 KB
ID: 686759Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0063.jpg
Visningar: 1
Storlek: 279,0 KB
ID: 686760

                Kommentar

                • ScreamingBroccoli
                  Användare
                  • mars 2013
                  • 231

                  #38
                  Så med ett par Guianacarna geayi gissar jag att det blir svårt med 2 par Tahuantinsuyoa macantzatza vilket är synd tå jag tycker att dessa är väldigt vackra. Men då jag förstått att hanen kan bli väldigt aggressiv mot honan efter lek om det bara är ett par kanske det är bättre att satsa på ett par Bujurquina vittata istället? Är inte särskillt pigg på att behöva avlägsna ena halvan av paret efter varje lek.

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    Användare
                    • september 2006
                    • 796

                    #39
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Ett tips är att alltid köpa fiskar som blir något mindre än du tänkt dig. Eller snarare, ett av de vanligaste misstagen är att köpa fiskar som blir liite större än vad som egentligen är lämpligt för akvariet. Minimimåtten i artregister här och på andra sidor är inte vad som blir bra och harmoniskt utan vad som funkar. Lägg alltid på 50% på akvariets föreslagna minimilängd är mitt tips.
                    Detta gäller ännu mer om man räknar med lek. Två olika cichlidarter som leker samtidigt, och man dessutom inte vill beöva rota runt med håvar för att plocka ut udda exemplar som åker på stryk. Då krävs det ganska stora volymer!

                    Olle Brick disputerade på beteendet hos Nannacara för ett antal år sedan. http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200103&lopnr=5 Han berättade någon gång för mig att han aldrig lyckades hålla två Nannacara hanar tillsammans under en längre tid i akvarier på 500 liter. Det är ändå en ganska liten art.

                    Min erfarenhet är att lek av cichlider sällan leder till ungfiskar om man har andra fiskar i akvariet. Antingen blir ynglen uppätna, eller så tar yngelkullen över hela akvariet på sikt.

                    Det är roligt att planera, och när man sitter och tittar på ett akvarium vill man se att det händer något och att olika fiskarter simmar om varandra, men det är inte lätt att kombinera med odling. Även filmer och bilder från naturen visar ibland en fisktäthet liknande den i sällskapsakvariet, men då är de nästan alltid tagna under torrtiden när det är riktigt trångt i naturen. Sedan regnar det och det blir väldigt glest mellan fiskarna. Då lekar dom. Vill man efterlikna detta i ett akvarium, så får man ett kar där man sätter sig ned och tittar en stund innan man får syn på den första fisken (lite överdrivet men dock). Det är därför en del människor snabbt skaffar ganska många akvarier...

                    Kardinaltetror är svåra att kombinera på sikt med cichlider på decimetern och uppåt. (Undantag en del vegetarianer som Etroplus suratensis )

                    EDIT Dessutom förstod jag inte varför du vill ha så varmt i akvariet? 22-23 grader brukar räcka gott. Det är bra om temperaturen varierar lite grann både under dygnet och året. Någon som anser att man måste hålla varmare - och i sådana fall varför??? Återigen hög temperatur hör samman med torrtiden!
                    Senast redigerad av Erik Åhlander; 25 augusti 2013, 09:58.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #40
                      Flyttade temperaturdiskussionen till egen tråd så fler kanske ser den.
                      Gäller detta även arter som anges föredra vatten närmare 30 grader? Vill dessa ha temperaturväxlingar under året? Och ska man förslagsvis sätta doppvärmaren på en timer med ett uppehåll på några timmar på kvällen för att orsaka en sänkning av temperaturen under natten?
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • ScreamingBroccoli
                        Användare
                        • mars 2013
                        • 231

                        #41
                        Efter att ha sett ett, i mitt tycke, väldigt vackert vuxet exemplar av vad som måste vara Andinoacara latifrons blev jag lite kär. Men jag är oerhört skeptisk till att min inredning tillåter mer än det par av Guianacara geayi som går i tanken nu och en grupp Geophagus sp. "orange head tapajós" jag tänkt skaffa mig. Vore ju kul om det inte var så då jag hört att de ska vara lugna fiskar som inte är särskilt aggressiva mot andra arter.

                        Någon som har erfarenheter av den? Verkar som om den till lynnet är väldigt lik Andinoacara pulcher , och om den är lika glad i små tetror som blåciklider och/eller inredningen inte lämnar utrymme för det så får jag väl skjuta det på framtiden. Om det dock skulle vara lugnt med inredningen och den inte sätter i sig lite större tetror (typ rosentetra och uppåt) så kan jag ändå överväga det.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0090.jpg
Visningar: 2
Storlek: 785,6 KB
ID: 686936
                        Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 06 september 2013, 04:55.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...