Satanoperca Daemon info?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    Satanoperca Daemon info?

    Satanoperca daemon har länge varit en drömfisk för mig som är lite jordätarfanatiker. Just nu verkar det gå att få tag i dessa skönheter så jag tänkte försöka söka upp all info som finns om dessa och bestämma mig om det är dags att satsa.

    Någon här på forumet som har egen erfarenhet av dem i så fall skulle jag gärna höra vad ni har att säga.
    Annars Uppskattar jag all info som ni kan hjälpa mig hitta. Någon kanske sitter på nått smaskigt?

    Tanken är i alla fall att fixa nått 200L kar eller liknande att börja dra upp dem i sedan ska de få flytta över till 1000L baljan när de nått lite storlek. Funderar starkt på använda Osmos för som jag förstått det får de lätt problem med hud och liknande vid för högt PH och för hårt vatten när de börjar närma sig 20cm.

    Hoppas jag kan få lite hjälp i alla fall.
    Mvh
    //Alf
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag själv beställt 6st vf av denna från kaj.p. kul om vi kan dela erfarenheter.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      #3
      Bästa jag själv hittat är detta. http://www.cichlid-forum.com/articles/sat_daemon.php

      Det flesta verkar ju dock ha problem med att de får någon sorts blåsor på huden och dör. Försökt googla det men hittar ingen vettigt där tyvärr.


      Ursprungligen postat av DaRe
      Jag själv beställt 6st vf av denna från kaj.p. kul om vi kan dela erfarenheter.
      Har inte fått svar från Kaj ännu men har 2 kompisar i akvarieföreningen som också är intresserade också så funderar på en roadtrip om de inte går att få fisken skickat med bussgods.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Kul, dessa vill vi se bilder på sedan (även om jag har sett Kajs film på dem).

        /Jocke

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • januari 2012
          • 1157

          #5
          Frågan är bara nu om jag ska ta 8 eller 10st

          Självklart kommer det bilder.
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Du tar så pass många alltså. Jag har inte löst transport. Ska ni hämta vore det inte helt fel om ni kunde ta mina oxå
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • affealien
              Användare
              • januari 2012
              • 1157

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              Du tar så pass många alltså. Jag har inte löst transport. Ska ni hämta vore det inte helt fel om ni kunde ta mina oxå
              Pratat lite med kaj och det lät som det skulle gå bra att skicka dem till sthlm med bussgods så får vi hämta dem där och då skicka dina samtidigt så delar vi frakten.
              Han kunde skicka dem den 6:e i så fall. Men får diskutera det lite mer innan det är nått spikat.
              Mvh
              //Alf

              Kommentar

              • affealien
                Användare
                • januari 2012
                • 1157

                #8
                Justja, det blir 8st för min del.
                Har ju bara 5 fiskar i 1000L baljan så tänkte fylla ut med dessa när de nått lite storlek. Blir nog lite av mitt drömkar då.
                Mvh
                //Alf

                Kommentar

                • mbitton
                  Användare
                  • februari 2013
                  • 223

                  #9
                  Lägg gärna upp bilder på karet när du hat fått hem dom
                  600 + 120 lliter Tanganyika

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Ursprungligen postat av affealien
                    Pratat lite med kaj och det lät som det skulle gå bra att skicka dem till sthlm med bussgods så får vi hämta dem där och då skicka dina samtidigt så delar vi frakten.
                    Han kunde skicka dem den 6:e i så fall. Men får diskutera det lite mer innan det är nått spikat.
                    Toppen, tuppen!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • liv
                      NCS Medlem
                      • februari 2005
                      • 192

                      #11
                      Ursprungligen postat av affealien
                      Satanoperca daemon har länge varit en drömfisk för mig som är lite jordätarfanatiker. Just nu verkar det gå att få tag i dessa skönheter så jag tänkte försöka söka upp all info som finns om dessa och bestämma mig om det är dags att satsa.

                      Någon här på forumet som har egen erfarenhet av dem i så fall skulle jag gärna höra vad ni har att säga.
                      Annars Uppskattar jag all info som ni kan hjälpa mig hitta. Någon kanske sitter på nått smaskigt?

                      Tanken är i alla fall att fixa nått 200L kar eller liknande att börja dra upp dem i sedan ska de få flytta över till 1000L baljan när de nått lite storlek. Funderar starkt på använda Osmos för som jag förstått det får de lätt problem med hud och liknande vid för högt PH och för hårt vatten när de börjar närma sig 20cm.

                      Hoppas jag kan få lite hjälp i alla fall.
                      Hei,hadde 6 stk.daemon i ca.10 år.De ble satt i ett innkjørt kar med masse røtter og god filtrering,en eheim 2080 og en 2028 .Karet var på
                      530 l.Mine erfaringer er att de må gå sammens med veldig rolige innboere,de tåler ikke så mye rot og stress.Variert for og vannskifte 50% i uka
                      er ett must.Hadde 2g.lek på dem etter att jeg begynte og tillsette cattapalblader,de gravde eggene ned i sanden ,men det ble aldri noe yngel.
                      En praktfull ciklide som må ha tid på seg for og vokse opp.Er helt avhengig av godt stell.Av store ciklider de gikk med var H.temporalis,det gikk helt
                      fint.Temporalisene var også rolige.Ett stim congotetra gikk helt ok.det også.
                      Bifogade filer
                      jan

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Mycket intressant.

                        Någon som haft dem med apistogramma?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Det finns en artikel i Ciklidbladet 3/2008
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Det finns en artikel i Ciklidbladet 3/2008
                            Jag satte mig och läste artikeln igen. Detta är en MYCKET nyttig artikel för daemonägare.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Här är den:
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...