Satanoperca Daemon info?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #16
    Ursprungligen postat av liv
    Hei,hadde 6 stk.daemon i ca.10 år.De ble satt i ett innkjørt kar med masse røtter og god filtrering,en eheim 2080 og en 2028 .Karet var på
    530 l.Mine erfaringer er att de må gå sammens med veldig rolige innboere,de tåler ikke så mye rot og stress.Variert for og vannskifte 50% i uka
    er ett must.Hadde 2g.lek på dem etter att jeg begynte og tillsette cattapalblader,de gravde eggene ned i sanden ,men det ble aldri noe yngel.
    En praktfull ciklide som må ha tid på seg for og vokse opp.Er helt avhengig av godt stell.Av store ciklider de gikk med var H.temporalis,det gikk helt
    fint.Temporalisene var også rolige.Ett stim congotetra gikk helt ok.det også.
    Kollade du några vattenvärden eller använde du bara kranvatten?
    Undrade om du visste vad ditt PH och KH var?
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • liv
      NCS Medlem
      • februari 2005
      • 192

      #17
      Ursprungligen postat av affealien
      Kollade du några vattenvärden eller använde du bara kranvatten?
      Undrade om du visste vad ditt PH och KH var?
      Nei,har aldri målt og experimentert med vannet i mine akvarier.Det enkle er ofte det beste.
      Vannet som kommer fra springen er såkalt mykt vann,så da passer det bra til sydamarikanere.Med mye
      røtter og cattapabladerblir det nok endel surt.Nå går det H.psittacus og Crenicicla rio atabapos 2 i karet og
      spesielt creniciklaene elsker og ligge under røttene og lure etter mat,da eksploderer de lynkjapt.
      jan

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #18
        Jag funderar på att ha dem tillsammans med Uaru i ett 720, kan det fungera tro?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • MisterPils
          Användare
          • juni 2013
          • 73

          #19
          De flesta Satanoperca arter är känsliga för höga nitritvärlden, tom känsligare än Geophagus. Men täta vattenbyten, lite (inte för mycket) vegetabiliskt och blandad storlek på maten tillsammans med jämn temperatur på vattnet borde hålla hålsjukan och andra otäckheter borta. Ett annat tips är ha inte pansarmalar i ungfiskkaret, dom har inte en chans och hinna med när ett stim Corydoras dammsuger!

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            #20
            Ursprungligen postat av MisterPils
            De flesta Satanoperca arter är känsliga för höga nitritvärlden, tom känsligare än Geophagus. Men täta vattenbyten, lite (inte för mycket) vegetabiliskt och blandad storlek på maten tillsammans med jämn temperatur på vattnet borde hålla hålsjukan och andra otäckheter borta. Ett annat tips är ha inte pansarmalar i ungfiskkaret, dom har inte en chans och hinna med när ett stim Corydoras dammsuger!
            Har haft Satanoperca jurupari innan så är inte helt grön på släktet, dessa trivdes men växte lite dåligt. Tror det berodde på just att de äter så pass långsamt som de faktiskt gör och inte hann med så bra mot corydoras och guianacarorna som de gick med då.

            Tanken nu är att de ska få gå helt själva i ungkaret sedan kanske med discus eller någon annan lugn cicklid i 1000L baljan senare. Men där kommer de fortfarande vara ensamma på botten.

            Självklart blir det 30-40% vattenbyten veckovis som alltid.
            Senast redigerad av affealien; 29 juli 2013, 10:08.
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • september 2006
              • 796

              #21
              Jag hänger också på med samtransport.

              Kommentar

              • MisterPils
                Användare
                • juni 2013
                • 73

                #22
                Ja, de är inga snabbväxare, har för mig att jag läst någonstans att Satanopercas behöver runt 2-3 år med bra förutsättningar innan dom blir könsmogna. Det gäller att ha tålamod! :-)

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #23
                  Ujuj
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    #24
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Jag funderar på att ha dem tillsammans med Uaru i ett 720, kan det fungera tro?
                    Bara en bifråga, Jag gillar Uaru, går det att få önska en helkarsbild till helkarsbildstråden på detta? De är ju så coola.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #25
                      Har inga uaru ännu men tänkte skaffa detta också.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8596

                        #26
                        Intressant släkte, Satanoperca. 3 arter ser snarlika ut, nämligen lilith, daemon och acuticeps (en, två, resp. tre fläckar på sidan), medan de övriga verkar bilda en annan grupp (jurupari, leucosticta, mapriitensis, pappaterra och rhynchitis). Är det bara som jag inbillar mig, eller är det två grupper inom släktet? Och finns det andra likheter än utseendet, såsom i beteende och/eller krav?

                        (Kan förstås kolla i Thomas Weidners bok hemma på kvällen.)
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #27
                          Se även här:
                          Det har skett en intressant analys av DNA hos arter i släktet Satanoperca (http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_slakte.php?ID=8) "Species-level phylogeny of ‘Satan’s perches’ based on discordant gene trees (Teleostei: Cichlidae: SatanopercaGünther 1862)" Stuart C. Willisa, , , Hernán López
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            Användare
                            • september 2006
                            • 796

                            #28
                            Ursprungligen postat av Mikael W
                            Intressant släkte, Satanoperca. 3 arter ser snarlika ut, nämligen lilith, daemon och acuticeps (en, två, resp. tre fläckar på sidan), medan de övriga verkar bilda en annan grupp (jurupari, leucosticta, mapriitensis, pappaterra och rhynchitis). Är det bara som jag inbillar mig, eller är det två grupper inom släktet? Och finns det andra likheter än utseendet, såsom i beteende och/eller krav?

                            (Kan förstås kolla i Thomas Weidners bok hemma på kvällen.)
                            Stämmer!



                            EDIT: Ser nu att jag var lite långsam...
                            Senast redigerad av Erik Åhlander; 29 juli 2013, 17:43.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #29
                              Tack för pdfen Erik
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • affealien
                                Användare
                                • januari 2012
                                • 1157

                                #30
                                Skiter sig för mig.. verkar inte som jag är hemma om de levereras den 6:e men som tur är så har jag lakejer här från Uppsala som kan ta hem dem åt mig.
                                Har i alla fall fixat mig ett 220L akvarium nu som de kan få gå och växa i innan de flyttar till 1000L burken.
                                Mvh
                                //Alf

                                Kommentar

                                Arbetssätt...