Satanoperca Daemon info?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janne E
    Användare
    • april 2002
    • 382

    Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
    PraziPro 16oz finns på Amazon.com för ~40$ ink. frakt och anges räcka till ca 7250 liter. Ska prova att behandla mina burkar och se om tillväxttakten på den enda lilla ökar. Just nu går den som ensam jordätare med några Guianacaror för att få äta upp sig lite. Finns det några negativa effekter av att låta dom gå ensamma? Jag har läst att de trivs i grupp. Den är lite blek, men äter ordentligt.
    Det kan vara en fördel att dela en grupp efter storlek, de mindre får helt enkelt mer mat när de inte behöver konkurrera med andra större fiskar.

    Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
    Och hur vanligt är det att man behandlar vildfångade fiskar mot mask och parasiter? Jag hade inte en tanke på det även om det känns väldigt logiskt i efterhand.
    Fråga alla discus nördar, de behandlar alltid mot mask och andra parasiter. Jag tror en del utav orsaken varför man inte behandlar alla fiskar är helt enkelt en fråga om pengar, billigare fiskar får inte samma omvårdnad som dyrare fiskar vilket är lite egendomligt.

    Mvh Janne

    Kommentar

    • Big_Sal
      Användare
      • maj 2010
      • 315

      Detta kan kanske vara till hjälp, saxat från cichlidae-forumet, skrivet av användare Amazonia , länk: http://www.cichlidae.com/forum/viewt...p=82639#p82639

      Hi Matt,I've been busy with S.daemon for the last 10 years or so. In my opinion,these things are important if you want to have succes with them long term;- if possible,keep them on their own,or at least not with species that can dominate them. They have to be the dominant fish in the tank.Small dither fish,like tetra's and catfish are ok. I also advise(but this obviously depends on tank size) not to keep too many males,as this will give extra stress in a group.- you probably already know,but they like it hot and soft. I keep mine on Gh 1-2, Kh 0,5-1,conductivity 100-150µS,Ph 6-6.5,temperature 28°-29° Celsius. Waterchanges 35-40% every 7-10 days. I use 90-95% RO water which is collected in a 50 gallon VAT,in there is also some peat and oak-beech leaves(in a fine mesh bag)in it, and to add some extra colour I use some " Rooibos" tea(this plant comes from South Africa and does not belong to the family of tea plants,but contains good amounts of calcium,magnesium and iron,and the "tea" you can brew from it gives a nice,quite long lasting reddish-brown "blackwater" effect,for more info look on Google)I once had(with another pair in the past) wrigglers from daemon(Ph then was 4.5!) but one day before free swimming all was gone...I never knew why...- Food: a good amount of vegetable matter is important,as they are substratum-detritus sifters by nature,and detritus contains lots of plant matter/items. I do this by giving them spirulina based flakes,or sticks(pre soaked) which are designed for Malawi's or Tangs(like Tropheus),for example "Novo Rift" from JBL. Hikari Excel is also fine. Sometimes they also get "normal" flakes and oatmeal flakes.Frozen food they get twice a week,mainly white(=glassworms),and black mosquito larvae. Also mysis and small krill. I never give bloodworms anymore,as they are usually collected from contaminated waters(at least here in Europe) and thus have a bad reputation for causing bloat/internal bacterial infections. During the summer months they also get 1-2 times/week live daphnia.I usually feed them twice a day,for 3 or 4 days in a row,and then one day nothing. There are more fish in aquaria that get problems from overfeeding than the opposite. In the wild,they have to sift and look for a bit of food the whole day.- The 2 biggest problems with daemon are HITH or HLLE and "neotropical" bloat. I think this is usually caused by stress, coming from too much and too rich in protein foods, bad waterparameters(not soft enough,not clean enough,temperature too low...) or tankmates that are not suited to keep with daemon and dominate them.This is how I do it,but with Satanoperca's,you can learn more every day. I also lost fish in the past,unfortunately. This group of five have been doing well for the past 16 months now and I hope it stays that way.Hope this helped you a bit...Patrick
      Senast redigerad av Big_Sal; 15 juli 2014, 13:51.

      Kommentar

      • ScreamingBroccoli
        Användare
        • mars 2013
        • 231

        Ett litet klipp på det dominanta paret.

        Kommentar

        • ScreamingBroccoli
          Användare
          • mars 2013
          • 231

          Och ytterligare ett klipp på resten av gruppen, minus den minsta som trots idogt matande i eget kar varken blir rund om magen eller växer nämnvärt, hoppas att få se en förändring efter avmaskning. Jag hade nästan lyckats förlika mig med att göra mig av med gruppen men nu vill jag behålla dom igen. H-ete... Hur mycket bottenyta borde jag rimligen ha för att kunna hålla min grupp på 8st när de blivit vuxna? Klarar jag mig med ett standard 720 eller något liknande i ett par år, eller växer dom för fort? Planerna på en monstertank blir nog bara verklighet om jag flyttar till en villa med en lämplig källare. Och dit är det nog ett par år - minst.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Nice
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • jozi81
              Användare
              • november 2011
              • 56

              Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
              Och ytterligare ett klipp på resten av gruppen, minus den minsta som trots idogt matande i eget kar varken blir rund om magen eller växer nämnvärt, hoppas att få se en förändring efter avmaskning. Jag hade nästan lyckats förlika mig med att göra mig av med gruppen men nu vill jag behålla dom igen. H-ete... Hur mycket bottenyta borde jag rimligen ha för att kunna hålla min grupp på 8st när de blivit vuxna? Klarar jag mig med ett standard 720 eller något liknande i ett par år, eller växer dom för fort? Planerna på en monstertank blir nog bara verklighet om jag flyttar till en villa med en lämplig källare. Och dit är det nog ett par år - minst.

              Dom andas djävligt snabbt! Syrebrist?
              Min grupp om 8 hade mycket lugnare andning, bara ett tips så att inget hemskt händer!
              Det närmaste ciklider jag har är datnoides, men det är ändå kul att vara här!

              Kommentar

              • ScreamingBroccoli
                Användare
                • mars 2013
                • 231

                Ursprungligen postat av jozi81
                Dom andas djävligt snabbt! Syrebrist?
                Min grupp om 8 hade mycket lugnare andning, bara ett tips så att inget hemskt händer!
                Jo, såg också det, flaggorna är ju som synes parkerade vid ytan. Fipplade lite med utblåsen på pumparna i det karet och sänkte vattennivån i mitt andra tidigare idag för att bryta vattenytan mer. Så under kvällen har det sett bättre ut. Men tack i vilket fall för påpekandet.
                Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 26 juli 2014, 00:19.

                Kommentar

                • jozi81
                  Användare
                  • november 2011
                  • 56

                  Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
                  Jo, såg också det, flaggorna är ju som synes parkerade vid ytan. Fipplade lite med utblåsen på pumparna i det karet och sänkte vattennivån i mitt andra tidigare idag för att bryta vattenytan mer. Så under kvällen har det sett bättre ut. Men tack i vilket fall för påpekandet.
                  Perfekt!
                  Det närmaste ciklider jag har är datnoides, men det är ändå kul att vara här!

                  Kommentar

                  • affealien
                    Användare
                    • januari 2012
                    • 1157

                    Kul att höra att du vill behålla den!
                    Roligt att få se lite film på hur de mår också!
                    Mvh
                    //Alf

                    Kommentar

                    • ScreamingBroccoli
                      Användare
                      • mars 2013
                      • 231

                      Ursprungligen postat av affealien
                      Kul att höra att du vill behålla den!
                      Roligt att få se lite film på hur de mår också!
                      Synd att korrelationen mellan vad man vill, och vad man faktiskt har möjlighet till, inte stämmer bättre överens bara... Tror 2x0,6m bottenyta är för litet för dom när de blivit vuxna, frågan är ju hur pass fort de kommer att fortsätta att växa.

                      Ett monsterkar, typ Pettaps, i en villakällare med tillhörande paludarium skulle ju vara skitballt. Kanske med en grupp Biotodoma wavrini och apistor, tetror och malar som hittas i samma område. Men är ju bara drömmar än så länge. Om allt vill sig väl kanske jag kan styra upp det om 3-4år, haken är ju bara att livet sällan blir som man tänkt sig.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...