Geophagus argyrostictus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mbitton
    Användare
    • februari 2013
    • 223

    Geophagus argyrostictus

    Har planer på att skaffa mig 4 st vf Geophagus argyrostictus . Är det någon utav er som har erfarenhet av den här firren?? Tyckte att dom var enormt fina. Har fått vad jag tror är ett bra erbjudande.. 300 kr st. Vad tror ni? Uppskattar alla svar..' Med vänlig hälsning Micke
    600 + 120 lliter Tanganyika
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Ingen fisk du lär springa på i akvariebutiker särskilt ofta direkt... Vad jag kommer ihåg har jag aldrig sett dem någonstans live, men jag kan minnas fel.

    /Jocke

    Kommentar

    • mbitton
      Användare
      • februari 2013
      • 223

      #3
      Då är det den stora frågan om det verkligen är Geophagus argyrostictus , som dom påstår i butiken...

      Ursprungligen postat av Banderad
      Ingen fisk du lär springa på i akvariebutiker särskilt ofta direkt... Vad jag kommer ihåg har jag aldrig sett dem någonstans live, men jag kan minnas fel.

      /Jocke
      Ps tack för svaret
      600 + 120 lliter Tanganyika

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Det är alltid ett problem med Geophagusar, det finns ju en ganska noga artbeskrivning i vårt artregister. Om de är någorlunda utfärgade kanske du kan se det? Men jag ger mig inte på och försöker artbestämma Geophagusar, riktigt lurigt.... En hjälp kan ju vara om butiken vet varifrån de är importerade, då kan du ju alltid söka och försöka lista ut om arten verkligen finns där.

        /Jocke

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Nu blev jag lite ytterligare intresserad och öppnade Weidner-bibeln. Nu har den ju några år på nacken, men det som skrivs där är att arten är endemisk för Rio Xingu med ett fåtal lokaliteter (som även de nämns). Maxstorleken är (liksom det står i artregistret här) strax över 20 cm och de är öppna substratlekare. Sedan finns det även ett antal liknande icke bestämda arter (om det nu är andra arter): Geophagus sp. cf. argyrostictus "Tapajos", "Arapiuns" och "Aripuana".

          Som jag nämnde innan är ju boken några år gammal (2000), så det kan ju ha förändrats.

          /Jocke

          Kommentar

          • Jarnis
            Användare
            • november 2005
            • 415

            #6
            4 tassar? Såg dom i butiken och tyckte att dom såg pigga och fräscha ut. Men om det är rätt art kan jag inte säga. När dom växt till sig lite mer och framförallt färgar lite bättre än i butiken så blir det nog lättare att identifiera.
            Micke

            Kommentar

            • mbitton
              Användare
              • februari 2013
              • 223

              #7
              Ursprungligen postat av Banderad
              Ingen fisk du lär springa på i akvariebutiker särskilt ofta direkt... Vad jag kommer ihåg har jag aldrig sett dem någonstans live, men jag kan minnas fel.

              /Jocke

              Bra idé att ta reda på varifrån dom är importerade! Jag gick igenom artregistret o tyckte mig se en ganska tydlig likhet av vad jag kunde minnas hur dom såg ut i butiken, trots att dom verkar ganska unga fortvarande o har inte färgat ut .. Dom båda hade det karaktäristiska strecket under ögonen, sen så var huvudformen ganska lik också. Det återstår att se.. har bokat 4 st till fredag, tänkte åka förbi igen imorrn för att ta lite bilder på dem.
              600 + 120 lliter Tanganyika

              Kommentar

              • mbitton
                Användare
                • februari 2013
                • 223

                #8
                Ursprungligen postat av Jarnis
                4 tassar? Såg dom i butiken och tyckte att dom såg pigga och fräscha ut. Men om det är rätt art kan jag inte säga. När dom växt till sig lite mer och framförallt färgar lite bättre än i butiken så blir det nog lättare att identifiera.
                Tjena! Jo det stämmer att det var på 4tassar. Håller med dig dom var grymt fina o fräscha. Dom kommer garanterat att färga ut sig mer när dom har fått gå i mitt kar ett tag. Är dock lite orolig om dom kommer att kunna gå ihop med resten av firrarna. Ska flytta över mina mina scalarerna till ett nytt kar om en vecka..
                600 + 120 lliter Tanganyika

                Kommentar

                • Jarnis
                  Användare
                  • november 2005
                  • 415

                  #9
                  Ursprungligen postat av mbitton
                  Tjena! Jo det stämmer att det var på 4tassar. Håller med dig dom var grymt fina o fräscha. Dom kommer garanterat att färga ut sig mer när dom har fått gå i mitt kar ett tag. Är dock lite orolig om dom kommer att kunna gå ihop med resten av firrarna. Ska flytta över mina mina scalarerna till ett nytt kar om en vecka..
                  Blir nog kanonfina!
                  Micke

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Cool firre. Jag fick läsa på en hel del inför artbeskrivningen. De blå prickarna runt sidofläcken ska synas på hyggligt unga djur men mer och mer ju äldre de blir.

                    Får du lek på dem ska de inte munruva alls.

                    Ser fram emot massor av bilder på dina gynnare.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • mbitton
                      Användare
                      • februari 2013
                      • 223

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Cool firre. Jag fick läsa på en hel del inför artbeskrivningen. De blå prickarna runt sidofläcken ska synas på hyggligt unga djur men mer och mer ju äldre de blir.

                      Får du lek på dem ska de inte munruva alls.

                      Ser fram emot massor av bilder på dina gynnare.
                      Bra att du sa det. Vilket fantastiskt jobb du/ni har gjort när man tänker på det! All denna info man kan ta del utav och även få inspiration/kunskap! Känns mig lite dumsnål att man inte är medlem. Får ta o ändra på det! Har semester nu i 4 veckor till.. varit zoobutiken varje dag sen måndag. Var förbi idag o tog lite bilder på dem..
                      600 + 120 lliter Tanganyika

                      Kommentar

                      • mbitton
                        Användare
                        • februari 2013
                        • 223

                        #12
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130725_152025.jpg
Visningar: 1
Storlek: 261,0 KB
ID: 686322 svårt att kanske se men det är den närmast hitåt
                        600 + 120 lliter Tanganyika

                        Kommentar

                        • mbitton
                          Användare
                          • februari 2013
                          • 223

                          #13
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130725_152048.jpg
Visningar: 1
Storlek: 260,8 KB
ID: 686324

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130725_152057.jpg
Visningar: 1
Storlek: 255,8 KB
ID: 686323
                          600 + 120 lliter Tanganyika

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Ser ut att vara rätt ID så långt jag kan se. Klart du ska bli medlem för den delen
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • mbitton
                              Användare
                              • februari 2013
                              • 223

                              #15
                              Tack för bekräftelsen David! Imorrn får jag hem dom
                              600 + 120 lliter Tanganyika

                              Kommentar

                              Arbetssätt...