Acaronia nassa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salmberg
    NCS Medlem
    • oktober 2007
    • 830

    Acaronia nassa

    Någon som har erfarenhet av denna art. Tycker dom ser riktigt intresanta ut. Hoppar på lite mer info än vad som står i artregistert.
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8597

    #2
    Hej

    Förra året kom det ut en liten bok om släktena Acaronia och Caquetaia, av Thomas Weidner. Har inte ännu hunnit läsa den, men tror att det ska bli tid nu under sommaren.

    Terraristik ✓ Meeresaquaristik ✓ Süßwasseraquaristik ✓ Kleinsäuger ✓ Kinderbücher ✓ Naturreiseführer ✓ Fachmagazine und -bücher!
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • salmberg
      NCS Medlem
      • oktober 2007
      • 830

      #3
      Tackar för tipset.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • september 2006
        • 796

        #4
        Om du tittar på beskrivningen för hela släktet så har du en hel del bra referenser på slutet. Jag vill minnas att även Arendts artikel ligger någonstans på nätet. Jag lyckades aldrig få mina att leka.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Det är väldigt lätt att glömma att kolla på just släktet. Särskilt de beskrivningar Erik skrivit är fantastiskt värdefulla och innehållsrika. Den nivån på alla så hade vi en skatt för framtiden
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Här hittar du den:
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Vore verkligen intressant att veta om någon haft denna art och har några kommentarer om den. Jag har ofta kollat på de som finns på Akvarielagret och de har funnits längeså någon kioskvältare är de välan inte. Trots det är de lite fascinerande, gråsilvriga och storögda.

              Berätta vad du upptäcker om du skaffar dem.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                Användare
                • september 2006
                • 796

                #8
                I ett mörkt akvarium med grottor blir de mörkare och det gröna framträder starkare. Då blir de ganska snygga. I butik och speciellt ungdjur är verkligen bara grå!

                Jag hade en grupp på fyra djur ett antal år. Jag är ganska säker på att det var två hanar och två honor. Men de parade aldrig ut. Höll jag dem ensamma vart de ganska skygga. Tillsammans med andra större cichlider höll de sig framme, men dominerade inte. Kanske gäller det att hitta en lämplig "dither fish" som inte dominerar, inte är territoriell och som inte blir uppäten. (Det går alltså in ganska stora fiskar i munnen på dem!) Den har antagligen bara odlats ett fåtal gånger i världen.

                Kommentar

                Arbetssätt...