Varför finns det inga Festae att få tag på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salmberg
    NCS Medlem
    • oktober 2007
    • 830

    Mitt par..hihi
    Bifogade filer

    Kommentar

    • salmberg
      NCS Medlem
      • oktober 2007
      • 830

      Fotograf Rickard HÅkanson (Jinnarparen)

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        Ursprungligen postat av MangeJ
        Hej,
        Mitt ena Festae par har långt om länge börjat färga ut (även om de har en bit kvar till sina föräldras färgprakt). Hanen har även börjat "dansa" och uppvakta honan. Hon verkar dock inte helt redo än, men med lite tur får han snart framgång. Bifogar några bilder och Håller tummarna....
        mvh MangeJ
        Jättefina Mange!! Hur beter de sig mot övriga invånare? Har för mig att de har ett oförtjänligt dåligt rykte av sig att vara mycket aggressiva, är helt säker att till exempel dovvi är värre när det gäller den biten.

        Ursprungligen postat av salmberg
        Mitt par..hihi
        Nice salmberg
        Senast redigerad av Kawasa; 28 mars 2015, 22:23.
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • MangeJ
          Användare
          • december 2013
          • 33

          Hej Kawasa
          Mina går tillsammans med lite lugnare ciklider och hitintills har det oftast varit harmoni i karet. Både hanen och honan kan göra en del mindre utfall mot övriga invånare och det är tveklöst vem som bestämmer. Hur det blir efter ev lek återstår att se. Hanen kan däremot få lite spel på honan när han inte tycker att hans uppvaktningsförsök får tillräcklig uppmärksamhet. Då jagar han henne runt i hela karet. Det är m.a.o bra med lite plats och gömställen i karet. Upplever även att det hjälper att ha några fler fiskar att fördela trycket på.
          Mvh Mange

          Hej Kawasa
          Mina går tillsammans med lite lugnare ciklider och hitintills har det oftast varit harmoni i karet. Både hanen och honan kan göra en del mindre utfall mot övriga invånare och det är tveklöst vem som bestämmer. Hur det blir efter ev lek återstår att se. Hanen kan däremot få lite spel på honan när han inte tycker att hans uppvaktningsförsök får tillräcklig uppmärksamhet. Då jagar han henne runt i hela karet. Det är m.a.o bra med lite plats och gömställen i karet. Upplever även att det hjälper att ha några fler fiskar att fördela trycket på.
          Mvh Mange

          Kommentar

          • Kawasa
            Användare
            • september 2012
            • 840

            Då är det som jag misstänkte! Det du beskriver är fullständigt normala beteenden hos de flesta centralamerikanska och många av de sydamerikanska cikliderna.

            De dominanta jagar de andra ibland, mest för att visa vem som är just dominant. Men inte som vissa arter som kan jaga och slå ihjäl andra fiskar, de kan vara riktigt elaka.

            Sen att aggressionen ökar vid lek sker ju hos de flesta, se bara hur den vanliga sebracikliden förvandlas under lek.

            Att hannen är hård mot honan är också något som är väldigt vanligt hos de flesta. Ville mest få bekräftat att de var i stort sett som de flesta andra ciklider och inte några aggressions monster som simmar runt.
            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

            Kommentar

            • Ruined Soul
              Användare
              • september 2012
              • 615

              Ursprungligen postat av MangeJ
              Hej,
              Mitt ena Festae par har långt om länge börjat färga ut (även om de har en bit kvar till sina föräldras färgprakt). Hanen har även börjat "dansa" och uppvakta honan. Hon verkar dock inte helt redo än, men med lite tur får han snart framgång. Bifogar några bilder och Håller tummarna....
              mvh MangeJ

              [ATTACH=CONFIG]54992[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54993[/ATTACH]
              Verkligen snygga firrar!
              Har själv alltid velat hålla Festae men har hört att dom är grymt aggressiva. Men dina individer verkar bevisa det motsatta .
              Har själv jordätare och Uaru och bilden får en att börja fantisera att själv testa nu när det går bra för dig .
              Har alla dessa firrar du har i karet fått växa upp tillsammans?

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • april 2002
                • 2277

                Härligt Festae par kul att se! Vårda dom väl!
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • MangeJ
                  Användare
                  • december 2013
                  • 33

                  Tack,
                  Nej, de har inte vuxit upp tillsammans. Mina Festae gick som grupp i ett separat kar sedan de var små med syfte att försöka få ett par. När jag trodde mig ha identifierat ett par flyttade jag dem till det befintliga karet där det då gick ett gäng jordätare som var lite större. Har sedan dess introducerat lite nya invånare. Festaena är de dominanta fiskarna idag, men var inte det från början.
                  Mvh Mange

                  Kommentar

                  • MangeJ
                    Användare
                    • december 2013
                    • 33

                    Hej,
                    såg för en tid sedan att mina Festae lagt rom på en sten, men efter en tid var de borta. Honan lämnade inte området mer än korta stunder och jag försökte se om det låg något och sprattlade, men det kunde jag inte förrän igår. Nu simmar det några små gynnare inne bland rötterna på mina växter. Hur många de är kan jag inte avgöra, men då det är första försöket gissar jag att de inte är så många. Vet inte riktigt om jag ja försöka suga upp några eller om jag ska vänta ett tag? än så länge simmar de i grupp inom det område som utgör "boplats", men med tanke på övriga invånare får de nog svårt att klara sig i längden. Kul i alla fall med en lyckad lek.

                    Mvh MangeKlicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 288,7 KB
ID: 693365Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 290,0 KB
ID: 693366

                    Kommentar

                    • Micke Jarhl
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2277

                      Riktigt fint par du har där Grattis! ! Kul med lek köper gärna yngel om du lyckas dra upp några!
                      Micke Jarhl Med akvarium!

                      Kommentar

                      • MangeJ
                        Användare
                        • december 2013
                        • 33

                        Tack så mycket!
                        försökte få till en bra bild med båda föräldrarna och några av de små och jag lyckades nästan..;-)
                        Mvh MangeKlicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 282,3 KB
ID: 693367
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • Micke Jarhl
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2277

                          Om du mot förmodan ska sälja dom i framtiden så maila du mig på mickejarhl@gmail.com
                          Betalar vad du ska för dom utan tvekan grymt fina!! Stort grattis än en gång!!
                          Micke Jarhl Med akvarium!

                          Kommentar

                          • MangeJ
                            Användare
                            • december 2013
                            • 33

                            Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 288,5 KB
ID: 693377Tack igen. Har inte planerat sälja paret, men om det blir några yngel blir de så klart till salu. Tänkte försök håva upp ynglena men jag har för mycket gömställen. Valde istället att ta bort jordätarna då de var väl sugna på att "roffa" åt sig av se små....
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            Arbetssätt...