Varför finns det inga Festae att få tag på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Varför finns det inga Festae att få tag på?

    Satt och spånade lite drömmar i en annan tråd och kom då att tänka på Cichlasoma festae och hur det kommer sig att det finns så få eller inga alls att få tag på - varken i Sverige eller Danmark. Och jag vet inte hur det ser ut nere i Europa.
    Men varför är det så? Vad har hänt? Det är ju verkligt tjusig firre. Någon som kan förklara? Har det alltid varit så eller har det funnits en tid då "alla" hade den? Är den sällsynt i det vilda?
    Någon på forumet som har sådana? Eller som känner någon som har? För ett drygt år sedan var det någon på forumet som köpte ett 720 (tror jag det var) på Blocket där det följde med tre, fyra fullvuxna Festae och denne någon sålde dessa vidare till en tjej i Stockholm.
    Själv hade jag vad jag tror var Festae, 4 st små köpte hos Lasse i Sandby, tillsammans med mina Påfåglar. Men de gjorde jag av med samtidigt med påffarna när jag gjorde om för Altumen.

    //Kaj
  • endymion

    #2
    Allt går i vågor. Den typen av fisk räcker det med att en person i Sverige odlar för att förse marknaden, är det sedan så att den personens fiskar dör eller liknande så kan de försvinna.

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #3
      Jo, men har det varit så då att bara en person odlat och sedan försvunnit? Är de svårlekta? Varför har inte deras avkomma spridits som t e x Guldsömmens eller andra? Tycker det är märkligt.
      Finns de att få tag på i Tyskland t ex?

      //Kaj

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8596

        #4
        Tror att det helt enkelt är en alltför stor ciklid för att ha i akvarium. Om man inte har ett kar på flera tusen liter förstås. Inte är ju Cichla-arterna direkt vanliga heller (lyckligtvis). Svår att hålla är den väl inte, annat än att den är äggressiv, men det är ju många ciklider. Men de har aldrig lekt hos mig. Idag har jag en hona kvar, den är på knappt ett kilo.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #5
          Jag har en Festae-klocka. När den var månadens ciklid typ 1993 så gjorde jag en mall av det kortet och svarvade till en träklocka i slöjden. Jag var 13 år så det konstnärliga ska man inte förvänta sig för mycket av, men man ser att det är en fisk iaf

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #6
            Ursprungligen postat av Mikael W
            Tror att det helt enkelt är en alltför stor ciklid för att ha i akvarium. Om man inte har ett kar på flera tusen liter förstås. Inte är ju Cichla-arterna direkt vanliga heller (lyckligtvis). Svår att hålla är den väl inte, annat än att den är äggressiv, men det är ju många ciklider. Men de har aldrig lekt hos mig. Idag har jag en hona kvar, den är på knappt ett kilo.
            Jag ser nu att uppgifterna om hur stor den blir varierar från 35 cm (Artregistret) till 50 cm, men det finns ju andra lika stora och, förmodar jag, lika aggressiva fiskar som Jaguarcikliden till exempel. Parachromis dovii blir t o m större. Framförallt Jaguarcikliden ser man ju "överallt" medan kanske Doviin och Motaguensisen mera sällan men dock fortfarande relativt lätttillgängliga.
            En fråga till dig som faktiskt har en festae: Är den så där vackert färgad för jämnan eller är det bara vid lek?

            Ursprungligen postat av johho
            Jag har en Festae-klocka. När den var månadens ciklid typ 1993 så gjorde jag en mall av det kortet och svarvade till en träklocka i slöjden. Jag var 13 år så det konstnärliga ska man inte förvänta sig för mycket av, men man ser att det är en fisk iaf
            Bild?

            //Kaj

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Den klockan vill vi se!

              Och jag tror också den är för stor för den stora allmänheten och därmed ingen fisk som blir det blir en kommersialism bakom
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                #8
                Jadu, jag vet inte riktigt vart den är tyvärr. Kommer inte ihåg om jag slängt den eller om den ligger i nån låda i förrådet

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  #9
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Den klockan vill vi se!

                  Och jag tror också den är för stor för den stora allmänheten och därmed ingen fisk som blir det blir en kommersialism bakom
                  Så andra stora och aggressiva ciklider som Jaguarcikliden t ex har haft bättre marknadsföring? Jag kan ju förstå att det inte är någon fisk massan köper. Den är svårsåld framför allt p g a sin aggresivitet. Precis som en del centralamamerikanare. Men centralarna finns det relativt många av och i en del fall (Jaguarcikliden) väldigt många av (relativt sett). Centralamerikanarna har ju haft en relativt stor fanclub, bl a i detta forum, och det har naturligtvis bidragit starkt till att dessa arter finns tillgängliga i större utsträckning. Festaen har väl kanske inte haft den supporterskaran som säkrat artens fortlevnad i våra nordiska akvarier. Dvs precis som Endymion var inne på.

                  Jag tycker det är väldigt synd i alla fall. Skulle gärna se några Festae i mitt SA-kar någon gång i framtiden.
                  //Kaj

                  Kommentar

                  • Hoffa
                    Användare
                    • november 2002
                    • 406

                    #10
                    Jag slet i 3 år innan jag fick tag på festae hos akvrieteknik i filipstad, men det va på den tiden när privatpersoner fick handla där. Tyvärr gjorde jag mig av med dom till en kille på smögen när jag flytta
                    Jimmy

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Vad hette den killen som har så stort kar på smögen. Är nyfiken då jag bor där

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Är Jaguarcikliden lika aggressiv som festaen? Oavsett så är allt detta i alla fall parametrar som påverkar efterfrågan så för att förenkla det hela kan man ju enkelt säga att av någon anledning är efterfrågan inte stor nog för att det ska löna sig för butikerna att hålla dem med kontinuitet.

                        Håller med, synd och synd att de man ser ofta är avlade i lite för många led för att det ska bli spännande att hålla dem, obs; personlig åsikt.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8596

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kajjjan
                          Jag ser nu att uppgifterna om hur stor den blir varierar från 35 cm (Artregistret) till 50 cm, men det finns ju andra lika stora och, förmodar jag, lika aggressiva fiskar som Jaguarcikliden till exempel. Parachromis dovii blir t o m större. Framförallt Jaguarcikliden ser man ju "överallt" medan kanske Doviin och Motaguensisen mera sällan men dock fortfarande relativt lätttillgängliga.
                          En fråga till dig som faktiskt har en festae: Är den så där vackert färgad för jämnan eller är det bara vid lek?



                          Bild?

                          //Kaj
                          Jepp, den är hela tiden vacker. Det är lite skillnad mellan könen, hanen går lite mer mot grönt, och honan mot orange. Ränderna är mer framträdande hos honan. Obs då att jag aldrig haft lek så jag vet inte om det hade gjort någon skillnad. Det finns lite bilder i min tråd Amerikasoppa. Gumman och jag har förresten trivats bra med Amerikasoppan i köket och under 7 år sett firrarna växa upp från yngel till baddare på 1,5 kg (hannarna). Men jag kommer inte att göra om det. Akvariet är alldeles för litet och man plågas hela tiden av skamkänslan över att inte kunna erbjuda fiskarna tillräckligt utrymme. Viljan att ha häftiga fiskar får inte leda till att man inte håller dem på ett etiskt sätt.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • Kawasa
                            Användare
                            • september 2012
                            • 840

                            #14
                            Jag la en beställning på två Festae ciklider i Mars månad, såg att arten fanns listad här http://fisklista.akvarielagret.se/ men fick aldrig några, nu så här i efterhand så antar jag att det var lika bra det eftersom mitt köp av ett 1000 liters akvarium inte gick något vidare.

                            Det finns jättemycket att läsa om arten på länken nedan för den som är intresserad, Festaen är och kommer alltid vara en dröm ciklid för mig att äga. Kanske någon dag så går den drömmen i uppfyllelse, jag hoppas det i alla fall.

                            Senast redigerad av Kawasa; 18 maj 2013, 14:11.
                            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Här finns en oxå:
                              http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200401&lopnr=8 som medlem läser du den i pdf format med alla snygga bilder. Har du NCS appen på plattan hittar du den lätt i biblioteket!
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...