Hoplarchus psittacus på akvarielagret.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    Hoplarchus psittacus på akvarielagret.

    Hoplarchus psittacus är, som en del av er vet, en av mina favvo ciklider och jag har letat efter några som gått att få hem till svedala utan allt för enorma ansträngningar men ingen av de "vanliga" listorna som butikerna här i Sverige använder sig av har haft några inne på bra länge.

    Nu har jag bytt inriktning och tror inte de skulle passa jätte bra i karet jag har nu med tanke på att de kan ha svårt att få tag i mat.
    Men var i närheten av bromma i dag och kunde då självklart inte låta bli att ta omvägen förbi akvarielagret. Vad hittar jag då där inne när jag går och bara nöjes tittar i karen? Just det 3st ca 20cm stora Hoplarchus psittacus . Behöver ett 1000L kar till tror jag!

    Hoppas någon här lägger vantarna på dessa skönheter så man får se lite bilder i alla fall.
    Mvh
    //Alf
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    De är ju ett bra tips. Om jag bara hittar en ljusramp till det akvariet som några veckor gått i mörker kan det vara ett alternativ, men hmm jag vet inte
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • maj 2006
      • 1816

      #3
      Jag får väl bidra med en gammal bild på en av mina "gojor". Jag har dock lagt ned karet så jag har dem inte kvar längre. Hade 4 st honor så det blev aldrig tillökning. En drömfirre helt klart om man har plats.
      Slå till nu David.






      Klicka på bilden för större version

Namn: psittacus.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,0 KB
ID: 685401

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Snygg firre ingen tvekan om den saken!

        sorry om jag går lite off topic men Ove, hur många man krävdes det att lyfta ditt 1500 liters kar du sålde sist?
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • maj 2006
          • 1816

          #5
          Ursprungligen postat av Kawasa
          Snygg firre ingen tvekan om den saken!

          sorry om jag går lite off topic men Ove, hur många man krävdes det att lyfta ditt 1500 liters kar du sålde sist?

          Det räckte med 4 men då hade dom rätt utrustning med sig, sughandtag och vagn.

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            De är ju ett bra tips. Om jag bara hittar en ljusramp till det akvariet som några veckor gått i mörker kan det vara ett alternativ, men hmm jag vet inte
            Klart du ska köpa dem!
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Hehe, går det att ha dem i ett 720 med Apistogrammas?

              936 liters lutar just nu åt tanganyika hehe
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • PiaJo
                • januari 2011
                • 1744

                #8
                Mycket fina tur att det krävas stora kar för då slipper jag fundera mer om jag skulle kunna ha sådana
                ----------------------------------
                /PIA

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                  Jag får väl bidra med en gammal bild på en av mina "gojor". Jag har dock lagt ned karet så jag har dem inte kvar längre. Hade 4 st honor så det blev aldrig tillökning. En drömfirre helt klart om man har plats.
                  Slå till nu David.






                  [ATTACH=CONFIG]45452[/ATTACH]
                  riktigt fin bild det där!! Saknar dina foton de håller väldig hög klass och känns extremt äkta!
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    Kul att äntligen få se denna firre live, jag såg 4st på den lokala butiken i veckan, med "tomma" kar efter stor flytt så var det inte mycket att fundera på, plockade hem allihop.
                    Har noll erfarenhet av arten men efter lite googlande så verkar den ju klockren här uppe i norr med vårt mjuka vatten som gärna stabiliserar sig åt det sura hållet, centralare som annars är min fascination har alltid varit lite bökigt i alla fall om man vill följa regelboken så att säga. Så här långt verkar de riktigt trevliga, nyfikna och snygga med ett lite unikt utseende.
                    Kan det stämma att de är nära släkt med uaru och/eller hantelciklid? Jag tycker den påminner om dem på huvudformen, munnen och de lite större ögonen.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Grattis till en fantastisk fisk
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        Användare
                        • september 2006
                        • 796

                        #12
                        Det är en relativt stillsam och mindre aggressiv art en de flesta andra i den storleken. En riktig svartvattensfisk. Jag hade några stycken för 7-8 år sedan och skall ha igen när jag nån gång får plats. Jag hade två problem med dem: De fick väldigt lätt en grå hinna på ögonen och de första månaderna matvägrade de. Begrep aldrig varför. De strulade inte med maten varken före eller efter att jag hade dem.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: Hoplarchus psittacus EIÅ1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 203,1 KB
ID: 686842

                        Klicka på bilden för större version

Namn: Hoplarchus psittacus EIÅ2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 187,5 KB
ID: 686843

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          DaRe: Tackar! Ett riktigt impulsköp, jag var där då påsarna från senaste leveransen öppnades och högg dom mer eller mindre direkt
                          Jag ska se om jag kan rigga kamera och blixt och fota lite.

                          Såg du förresten mailet jag skickade med nya adressuppgifter?


                          Erik Åhlander: Fina fiskar! Vet du hur man ser skillnad på könen? Och hur tidigt ser man det? Mina är gissningsvis närmare decimetern med stjärtfenan inräknad.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Japp såg ditt mail. Lite überhektiskt på jobbet just nu, sitter där nu. Men det fixar jag innan utskicket.

                            Vore toppen med bilder, du tar sjukt bra bilder dessutom.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Alexander Ylipää
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 3615

                              #15
                              Hur går det med dina Papegojor Fredrik? Har varit sugen på sådana länge och när jag läste att du norpat dem hos Rolle så bad jag han beställa ett gäng åt mig också! =)
                              Mvh Alex

                              Kommentar

                              Arbetssätt...