Hoplarchus psittacus på akvarielagret.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenny89
    Användare
    • juni 2005
    • 70

    #16
    Killar killar kul att det börjar bli ett intresse för dessa fiskar. Här har ni en som har haft 5 st varav 2 var ett lekpar som fick yngel 10-15 gånger!
    Har sett både hur dom började hitta varann, hur dom valde ut sin lekplats och hur dom skyddade sina yngel mot dom andra i karet.
    / Kenny

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #17
      Ahh för bövelen då vill vi se bilder. Igen! :-)
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Kenny89
        Användare
        • juni 2005
        • 70

        #18
        Har lagt upp dessa bilder på någon annan tråd också men här kommer dem igen.
        Jag får ursäkta kvaliteten på bilderna.
        Bifogade filer
        / Kenny

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • september 2006
          • 796

          #19
          Kenny,

          Skriv gärna ned en text angående dina observationer runt kring leken, dina respektive fiskarnas förberedelser, könsskillnader etc. Speciellt sådant som avviker från det som står i den här artikeln:


          Antingen har arten inte odlats särskilt mycket eller så har alldeles för få skrivit om detta. Jag hade bara hört om en odling i Norden.

          Får du ihop lite mera så skickar du till Ciklidbladet! Ströuppgifter hit till denna tråd!

          Kommentar

          • Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • maj 2006
            • 1816

            #20
            Mina härstammade från ett vf par i Norge, odlade för ca 6 år sedan.
            Kanske samma odling du hört om Erik?

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #21
              Ursprungligen postat av DaRe
              Japp såg ditt mail. Lite überhektiskt på jobbet just nu, sitter där nu. Men det fixar jag innan utskicket.

              Vore toppen med bilder, du tar sjukt bra bilder dessutom.
              Bra bra vill ju inte missa CB nu då ciklidintresset tagit fart igen

              Oj tack! Jag har fotat litegrann sedan sist men jag har mest jagat en liten men ack så elak jagga i 3 dagar nu som skulle upp ur karet och ikväll fick jag äntligen upp den så nu kan jag fota mer seriöst utan störmoment. Får se vad som fastnar.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                Användare
                • september 2006
                • 796

                #22
                Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                Mina härstammade från ett vf par i Norge, odlade för ca 6 år sedan.
                Kanske samma odling du hört om Erik?
                Just det!

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #23
                  Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                  Hur går det med dina Papegojor Fredrik? Har varit sugen på sådana länge och när jag läste att du norpat dem hos Rolle så bad jag han beställa ett gäng åt mig också! =)
                  Kul! Hoppas du får samma storlek, det var det som kändes så bra med dessa, de är oväntat stora för att vara butiksfisk, annars är man ju van små knappt identifierbara 3-4cm fiskar typ

                  Jo dom är helnajs, lite nervösa just nu efter allt håvande men kommer snabbt fram till glaset då man tar det lugnt och är väldigt nyfikna, och de är riktigt fina redan nu Jag har mina med 3 små sebrahonor (som jag inte orkar försöka håva upp) och några delfinciklider (nostalgi för mig från barndommen) och ett gäng agnesetetror (nya för mig, ser bastanta ut, kraftiga på alla vis).
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kenny89
                    Har lagt upp dessa bilder på någon annan tråd också men här kommer dem igen.
                    Jag får ursäkta kvaliteten på bilderna.
                    inget fel på de bilderna! kanonfina fiskar ju och inspirerande inredning. Hur stora är fiskarna där? Och när blev de könsmogna?
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Kenny89
                      Användare
                      • juni 2005
                      • 70

                      #25
                      Det Började med att jag åkte till Åleds Akvarieaffär och kollade efter fiskar som jag gör då och då.
                      Så kom Arnold och frågade mig om jag ville ha 3 st fiskar som han ville bli av med han sa att jag får dom gratis.
                      Så jag gick med han och kollade på dem, jag hade aldrig sett dem innan och sa att jag kunde ta dem.
                      Dem såg rätt mörka och tråkiga när dom va i ett varsitt 70 liters kar och va rädda.

                      När jag kom hem och släppte i dem i mitt nästan tomma 1400 liters kar så ändrades färgen drastiskt.
                      Dem fick en mörk militärfärg kan man säga och man märkte snabbt vem som va boss ibland dem.
                      Det var 2 stora och en lite mindre dom 2 stora gick inte att ha i tillsammans alls bara slogs.
                      Den lite mindre brydde dom sig knappt om puttade iväg den bara ungefär.

                      Så jag satte en plexiglasskiva i mitten av karet började söka vad det var för en fisk jag hade fått hem. Och Hittade nästan inget fick fram att det va en svartvatten fisk som gillar lågt ph.
                      Jag hämtade eklöv, grenar och fyllde en nylonstrumpa med lite alkottar så att vattnet skulle färgas.
                      Nästan direkt efter att jag särat på dem med skivan så försökte dem slåss men istället att det slutade med kaos så försökte den som alltid fick stryk att visa upp sig o försökte på nåt sätt att få den andra att följa efter.
                      Jag förstod rätt så omgående att det rörde sig om en hane och en hona.
                      Hanen som var den dominanta av dem 2 ville inte mer än slåss med henne hela tiden även om honan visade upp lektendenser igenom rutan.

                      Efter 2 veckor när dom kommit in sig i akvariumet så tog jag bort plexirutan, det blev lite smågnabb till en början men honan rättade sig snabbt i ledet och det blev lugnt i karet. Och det va inga lektendenser på ett halvår.

                      Men som kom flytten jag flyttade upp till Hallandsåsen jag hade egen brunn med källvatten och jag flyttade fiskarna till ett 1600 liters akvarium.
                      Och det tillkom 2 st halv vuxna fiskar till.

                      Jag gick ut i skogen och samlade lite löv och sågade ner stora bokgrenar med löv på som jag lade i.
                      Sen dämpade jag belysningen lite, jag har kommit fram till att dom är lite av en natt jägare. När jag släckte akvariumet så va småfisk som annars var ointressanta helt plötsligt jätte gott att tugga på.

                      När jag bytade vatten efter att ha väntat en månad så började dom 2 stora att spänna upp sig för varann, hanen spände upp sig och sen bet på henne och jagade efter henne så hon fick simma runt och runt en rot och spänna upp sig tills han gav med sig.
                      Då började dem att gräva bakom roten som stod lutad på akvarieväggen och putsa sidan på väggen.
                      Honan la ägg på väggen och hanen befruktade och så höll dom på tills det blev en liten kaka.
                      Honan va mest med äggen och fläktade dem och hanen simmade runt roten och tittade till honan då och då.
                      Skulle en fisk simma för nära äggen så tvekade dem inte en sekund på att bita fisken och jaga iväg den.

                      Jag hade ett Trimacpar i karet med som nästan va jämnstort som lekte samtidigt som Gojorna.
                      Dom 2 paren hade typ tagit halva karet var med lite dözon i mitten där dom andra fick vara.
                      Men när nån av paret simmade för nära dom andra så blev det par uppvisning gojparet gick från att vara grönafläckig till kritvitfläckig
                      och trimacen simmade upp och spände upp sig. Det blev aldrig nån fight mellan paren dom bara visade upp sig.

                      Sen när äggen kläcktes o det va små larver som man aldrig fick se honan la dom i en stor grop bakom roten och hon tittade bara fram med huvudet ibland för att spana på eventuella fiender.

                      Efter några dagar så va det en liten svärm runt föräldrarna och dom va lite mer vita i färgen över hela kroppen. Jag antar att det är för att ynglena ska kunna hitta föräldrarna i det grumliga mörka vatten.
                      Dom vaktade dem intensivt och höll dem mest runt roten och på den halvan av akvariumet.

                      Efter det så lekte dom till som tätt ofta samtidigt som Trimacen och det hände en gång att båda deras yngel svärmar blandades i mitten av karet så att gojorna tog hand lite av trimacen och trimacen tog hand lite av gojornas yngel.

                      Tog ungefär 7-8 månader innan jag fick lek på dem.
                      Jag matade dem med stora pellets och skalade räkor.
                      Jag såg att paret fick typ små röda kinder innan och under tiden dom leker vet inte om det har med räkorna att göra eller leken.
                      Jag tyckte att dom hade god yngelvård och äggvård dom samlade upp yngel som simmade fel och jagade bort alla som kom för nära ynglena.

                      Jag tror att man behöver ha så att honan kan komma undan hanens aggresivitet tills han accepterat henne, efter första leken så slogs dom inte mer.
                      / Kenny

                      Kommentar

                      • Kawasa
                        Användare
                        • september 2012
                        • 840

                        #26
                        Väldigt intressant berättelse!! Bra skrivet också! Jag har själv aldrig haft gojor, det verkar onekligen vara häftiga fiskar att ha hemma, överlevde någon av ynglen från tidigare lek?
                        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                        Kommentar

                        • affealien
                          Användare
                          • januari 2012
                          • 1157

                          #27
                          Alltså.... jag bara måste ha ett gäng efter denna berättelsen.
                          Finns de att beställa nånstans, vad har rolle fått dem ifrån?
                          Mvh
                          //Alf

                          Kommentar

                          • Kenny89
                            Användare
                            • juni 2005
                            • 70

                            #28
                            Ursprungligen postat av FI
                            inget fel på de bilderna! kanonfina fiskar ju och inspirerande inredning. Hur stora är fiskarna där? Och när blev de könsmogna?
                            Dom var nog könsmogna när jag fick dem. Dom va runt 28 cm.
                            När dom fick ta hand om sina yngel själva så överlevde dom som frisimmande runt en vecka sen blev det för stor spridning. Jag tog upp ett 60 tal och matade upp dem till 1,5 cm sen skulle jag iväg en vecka. Då dog allihopa mina föräldrar skulle passa dem och nåt gick snett. Va massdöd när jag kom hem :/
                            / Kenny

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #29
                              Den berättelsen kan gå rakt in som artikel i CB.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Erik Åhlander
                                Användare
                                • september 2006
                                • 796

                                #30
                                Jag kan redigera och komplettera med data om arten i naturen. Om det är OK för Kenny och Wilhelm.

                                EDIT. Förstod jag det rätt Kenny: Du fick tiotalet lekar med kläckt rom men aldrig att det gick så långt som till ungfiskar, och du har inte några av fiskarna kvar?
                                Senast redigerad av Erik Åhlander; 05 september 2013, 15:15.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...