Jordätartråden 2013

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Ursprungligen postat av Banderad
    Ja, just balzaniin finns väl på ganska många olika platser. Jag skulle vilja hitta någon som har sitt ursprung så långt norr som möjligt, så man slipper mecka med vattentemperatur för att få till lek.

    /Jocke
    Om nu den jag har är varianten Constitucion, så antar jag att den är från sydligare delen. Tror det ligger i Argentina, men det finns fler platser i sydamerika med det namnet. Hur som helst så verkar mina trivas utmärkt just nu i runt 20 grader. Kylaggregat är uteslutet för min del. Jag bor i lägenhet, byggår 1946. Ofta blir det kallt i brytpunkten mellan sommar/höst innan värmen slås på. Tänker jag får passa på att i det rum detta kar står, hålla elementen avstängda typ fram till december. Blir det kall vinter måste jag ju dra på. Då får de åtminstone en period med 19-20 grader mellan september till december. Tror nog att det inte har så stor betydelse i praktiken. Läste någonstans att livslängden brukar var 6-8 år vid optimala förhållanden. Blir de 4-5 istället under varmare förhållanden?
    Time will tell.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Jag har tidigare snackat med folk i England som hållt och håller dessa. Åtminstone en har haft sina balzani i rumstemperatur i snart åtta år. Ingen verkar ha problem att få lek eller med sjukdomar ens i 25-27-gradiga akvarium. Tror det hela är lite överdrivet för vissa Gymnogephagus.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        Ursprungligen postat av DaRe
        Jag har tidigare snackat med folk i England som hållt och håller dessa. Åtminstone en har haft sina balzani i rumstemperatur i snart åtta år. Ingen verkar ha problem att få lek eller med sjukdomar ens i 25-27-gradiga akvarium. Tror det hela är lite överdrivet för vissa Gymnogephagus.
        Skönt att höra. Slipper raggsockorna kanske

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          Jag tror också att det kan gå med just balzanii med normal rumstemperatur. Men logiskt sätt bör väl fiskar som kommer från lokalationer längre norr ut vara mer anpassade för tropisk temperatur.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Ursprungligen postat av Banderad
            Jag tror också att det kan gå med just balzanii med normal rumstemperatur. Men logiskt sätt bör väl fiskar som kommer från lokalationer längre norr ut vara mer anpassade för tropisk temperatur.
            Håller med. Vore intressant att ha en stor uppsättning bilder av bland annat balzani från olika delar för att se om de dessutom ser olika ut. Jag har i dagsläget ingen uppfattning om detta.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              Det hade varit intressant, har inte heller koll på detta.

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                Jag med. Har letat som en tok efter bilder med uppgift om lokalitet.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Har du hittat nåt?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    Nej, inte förutom Constitution, som visas här i artregistret. Alltså bilder på olika varianter finns, men inga uppgifter direkt om var de härstammar.
                    Som du säger så vore det intressant med en samlad överblick, framförallt av jordätare överlag. Tanganyika och Malawi finns det ju gott om bildförteckningar med kartor etc som visar varifrån de kommer.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Trevlig läsning för den som funderar på jordätare :

                      The eartheater fish are a highly variable group of South American cichlids. This article outlines the great differences between species.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Erik W
                        Användare
                        • juni 2011
                        • 23

                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Trevlig läsning för den som funderar på jordätare :

                        http://www.tfhmagazine.com/details/a...ll-article.htm
                        Tack DaRe! Jag går i tankar om att skaffa mig ett gäng jordätare. Jag har ett 375 med mer än tillräcklig filtrering.
                        Andra fiskar i karet: 4 Corydoras schwartzi, 3 ancistrus, 3 ottosar, 2 Apistogramma agassizii och 5 scalare. Det är tänkt att det ska tillkomma ett stim tetror också.

                        Hur funkar steindachneri i ett sånt sällskap? Är det bättre att satsa på t.ex. orange head? Glaser har ungdjur av dicrozoster, winemilleri och Satanoperca jurupari till helt ok priser.
                        Arken här i Västerås har orange head araguaia för 260 kr, men som alltid hos arken går de på grus.

                        Skulle behöva lite input av er som är lite mer erfarna.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          Tuppkammar fungerar säkerrt bra med de andra arterna. I det akvariet ska du nog undvika de allra största Geophagus som finns.
                          Se släktesöversikten här:


                          Orange head tapajos eller araguaia går också utmärkt.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Molin
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 60

                            Mina nya invånare från mbitton, känns dock lite väl aggresiva för min smak, förhoppningsvis lugnar de ner sig !
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • Erik W
                              Användare
                              • juni 2011
                              • 23

                              Grymt snygga! Vilken art är det där?

                              Kommentar

                              • Molin
                                Användare
                                • mars 2006
                                • 60

                                Geophagus orange head tapajos !

                                Kommentar

                                Arbetssätt...