Jordätartråden 2013

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    De enda som egentligen går på botten hela tiden är nog Brochis Splendens, så det bli väl dessa och dina andra malar där, var det vanliga ancistrus malar eller? Jag tror inte botten blir överbefolkat men jag tyckte att 14st Scalarer tillsammans med de andra arterna lät mycket, fast det är kanske bara jag som är lite försiktig med att ha för många firrar i karet.
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • {_AquA_}
      Användare
      • februari 2013
      • 1299

      Ursprungligen postat av Kawasa
      De enda som egentligen går på botten hela tiden är nog Brochis Splendens, så det bli väl dessa och dina andra malar där, var det vanliga ancistrus malar eller? Jag tror inte botten blir överbefolkat men jag tyckte att 14st Scalarer tillsammans med de andra arterna lät mycket, fast det är kanske bara jag som är lite försiktig med att ha för många firrar i karet.
      Absolut det råder inga tvivel om att det är för många tillsammans med det andra man ska ha men scalarerna är bara 3-4 cm stora så än är det inga problem. Jag vill låta de para ut sig och sedan inte behålla mer än 8-9 stycken.

      Jag har royal pleco, l75, l128, vanlig ancistrus och några andra som ska hämtas idag.
      // Nasser H

      Följ mina projekt:

      Tråd 1:
      https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
      Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

      Finns mer gott på följande sida!
      Min Zoon:
      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        Fick en lite rolig bild i dag. Tyvärr blev fokus fel men det var så roligt att jag måste visa det ändå.
        Ser ut som de kysser varandra.
        Bifogade filer
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Gillar
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • stefanr
            Användare
            • juni 2013
            • 79

            3 VF Biotodoma wavrini simmar nu här hemma Nu väntar jag bara på att de ska bli lika snygga som på Ivans bilder..

            Kommentar

            • Olivaw
              Användare
              • juli 2012
              • 115

              Ursprungligen postat av stefanr
              3 VF Biotodoma wavrini simmar nu här hemma Nu väntar jag bara på att de ska bli lika snygga som på Ivans bilder..
              Hmm, såna kanske man skulle ha. Riktigt snygga. Grattis!

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                Ursprungligen postat av {_AquA_}
                Nu när vi ändå är inne på Geophagus. Något som går att hålla ihop med Biotodoma wavrini ? Hur många Geo samt Bitodoma kan man klämma in i ett 720 liters kar?
                Jag får nog hålla med Bandered om att Biotodoma är för veka för att gå med Orangehead. Vist är dessa Geophagus snälla men de är också stimmiga och Biotodoma wawrini är väldigt försiktiga och veka fiskar. Hemma hos mig har de endast gått med mindre fiskar

                mvh

                Olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 1805

                  Gymnogeophagus balzanii

                  Drygt sex veckor sedan jag tog hem 6 st Gymnogeophagus balzanii .
                  Det visade sig vara 2 hanar, 4 honor. Här är den största hanen. Ca 12 cm och börjar blomma ut och få till en puckel redan. Lite Mike Tyson-karaktär. Han lekte av en hona för ett par veckor sedan, som går och tuggar i eget kar nu. De två hanarna håller sig i varsin ände av karet (375 l, 125x60). Denne är ju den dominante, så kanske får jag plocka bort den andre om det inte funkar.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20131108_006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 765,7 KB
ID: 687922

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    Så läcker!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Pabbe
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 1805

                      Ursprungligen postat av affealien
                      Fick en lite rolig bild i dag. Tyvärr blev fokus fel men det var så roligt att jag måste visa det ändå.
                      Ser ut som de kysser varandra.
                      Helskön bild!
                      Kanske borde du spart den till någon kommande fototävling med passande tema

                      Kommentar

                      • hollowman
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 199

                        Ursprungligen postat av Pabbe
                        Drygt sex veckor sedan jag tog hem 6 st Gymnogeophagus balzanii .
                        Det visade sig vara 2 hanar, 4 honor. Här är den största hanen. Ca 12 cm och börjar blomma ut och få till en puckel redan. Lite Mike Tyson-karaktär. Han lekte av en hona för ett par veckor sedan, som går och tuggar i eget kar nu. De två hanarna håller sig i varsin ände av karet (375 l, 125x60). Denne är ju den dominante, så kanske får jag plocka bort den andre om det inte funkar.
                        [ATTACH=CONFIG]49105[/ATTACH]
                        grym bild så jävla häftig fisk . Vad kör du för temp i akvariet . Mvh Peter

                        Kommentar

                        • Pabbe
                          NCS Medlem
                          • september 2006
                          • 1805

                          Ursprungligen postat av hollowman
                          grym bild så jävla häftig fisk . Vad kör du för temp i akvariet . Mvh Peter
                          Jag får frysa lite...rumstemp på 19-20, så samma i karet. Kör på med kallvatten vid vattenbyte. Men vad jag läst på olika håll om arten, så är det inga problem om den får gå i runt 20. Vissa drar upp tempen några grader i perioder för att trigga lek, men mina lekte ju nu ändå. De verkar trivas bra. Att försöka få ner tempen till 15 grader några månader om året kräver ju åtgärder som dyrt kylaggregat. Det är väl möjligt att deras livslängd förkortas något utan dessa "viloperioder". Jag vet inte.
                          Vad jag förstår är det ovanligt med vildfångade, så kanske de odlade stammarna har vant sig att vara utan kallare perioder.

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            Ursprungligen postat av Pabbe
                            Drygt sex veckor sedan jag tog hem 6 st Gymnogeophagus balzanii .
                            Det visade sig vara 2 hanar, 4 honor. Här är den största hanen. Ca 12 cm och börjar blomma ut och få till en puckel redan. Lite Mike Tyson-karaktär. Han lekte av en hona för ett par veckor sedan, som går och tuggar i eget kar nu. De två hanarna håller sig i varsin ände av karet (375 l, 125x60). Denne är ju den dominante, så kanske får jag plocka bort den andre om det inte funkar.
                            [ATTACH=CONFIG]49105[/ATTACH]

                            Riktigt snygg fisk

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • Pabbe
                              NCS Medlem
                              • september 2006
                              • 1805

                              Ja, jag är mycket glad över att hitta dessa. Hannen här börjar få gulaktig buk, så har jag tur är det den som har sitt ursprung från
                              Constitucion , som verkar vara den lite färgstarkare varianten. Det finns tydligen en del olika variationer beroende på fångstplats

                              Kommentar

                              • Banderad
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 3479

                                Ja, just balzaniin finns väl på ganska många olika platser. Jag skulle vilja hitta någon som har sitt ursprung så långt norr som möjligt, så man slipper mecka med vattentemperatur för att få till lek.

                                /Jocke

                                Kommentar

                                Arbetssätt...