Jordätartråden 2013

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Undrar om man ens kan komma i närheten att få dem att se ut som Ivan Mikoljis bilder i artregistret. Jag blir svettigt av att titta på dem
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • stefanr
      Användare
      • juni 2013
      • 79

      Ursprungligen postat av DaRe
      Undrar om man ens kan komma i närheten att få dem att se ut som Ivan Mikoljis bilder i artregistret. Jag blir svettigt av att titta på dem
      Jag ska göra ett försök iaf

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Såg just en film som en kille på BCA hade jagt ut i deras forum på hans Guianacaror men i bakgrunden fanns en wavrini som var riktigt riktigt snygg
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • ScreamingBroccoli
          Användare
          • mars 2013
          • 231

          Har en fundering angående hur homogen gruppen måste vara när en viss art rekommenderas att hållas i en grupp om minst 8-10 individer. Är det nödvändigt att det är samma art av t.ex. satanoperca eller kan man hålla t.ex. 4+4 av två olika arter? Eller kan man till och med gå så långt att ha 4+4 av någon satanoperca och någon likasinnad geophagus?

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            Jag tror satanopercer kan gå bra tillsammans om du kör olika varianter men tror inte de funkar jätte bra med att försöka mixa dem med geophagusar och tro de ska forma en grupp. Dock aldrig testat själv.
            David som bara skaffade 3 Satanoperca daemon fick lära sig den hårda vägen att man ska ha en större grupp. 2 av dem mobbade den tredje till döds så de behöver vara runt 5-6 stycken i alla fall så de kan sprida deras små aggressioner.
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • ScreamingBroccoli
              Användare
              • mars 2013
              • 231

              Planen är väl att ha en grupp satanoperca och en grupp geophagus. Är väl blandningen inom respektive släkte jag funderar kring just för att undvika det du beskriver.

              Kommentar

              • Ruined Soul
                Användare
                • september 2012
                • 615

                Ursprungligen postat av stefanr
                Någon som har haft Biotodoma wavrini ?
                Nu är det väl inget svar på din fråga men Biotodoma wavrini VF kan du hitta på Åleds och Zoomässan i Kungsbacka.

                Jävligt fina firrar men ont om plats för tillfället.
                Har själv Guianacara owroewefi som äntligen börjar para ut sig! Även Geophagus dicrozoster VF på uppväxt som täcker botten i mina kar.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Coola fiskar
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • {_AquA_}
                    Användare
                    • februari 2013
                    • 1299

                    Snygga fiskar dessa Geophagus dicrozoster
                    // Nasser H

                    Följ mina projekt:

                    Tråd 1:
                    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                    Finns mer gott på följande sida!
                    Min Zoon:
                    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                    Kommentar

                    • ScreamingBroccoli
                      Användare
                      • mars 2013
                      • 231

                      Ursprungligen postat av stefanr
                      Någon som har haft Biotodoma wavrini ?
                      Nu har jag varken haft fisken i fråga eller har ens speciellt mycket erfarenhet av akvaristik. Men den info jag fått fram när jag kollade på Biotodoma cupido är att de är lite skygga och således bör inte akvariet stå där det är allt för mycket liv och rörelse. Gissar att de blir morskare om de hålls in en grupp och att det finns gott om gömställen för dom. De ska tydligen också vara rätt timida när det kommer till att ta för sig vid matdags, så man får se till att sprida maten så att de får chansen att äta om då går med buffligare fisk.

                      Allt detta ska tas med en brasklapp då jag som sagt inte har egen erfarenhet, utan bara går på hörsägen.

                      Kommentar

                      • ScreamingBroccoli
                        Användare
                        • mars 2013
                        • 231

                        Undrar för övrigt om någon har provat att hålla Pimelodus pictus med jordätare? Ända sedan jag var barn har jag velat ha dessa fiskar, men kan tänka mig att sävliga jordätare blir rätt stressade av en så pass aktiv fisk. Särskilt som den snurrar runt nattetid med ordentligt långa skäggtömmar som antagligen kommer att peta på en och annan fisk i mörkret. Just detta gör att jag drar mig för att skaffa dessa, men om någon har positiva erfarenheter så skulle det vara trevligt.

                        Kommentar

                        • {_AquA_}
                          Användare
                          • februari 2013
                          • 1299

                          Nu när vi ändå är inne på Geophagus. Något som går att hålla ihop med Biotodoma wavrini ? Hur många Geo samt Bitodoma kan man klämma in i ett 720 liters kar?
                          // Nasser H

                          Följ mina projekt:

                          Tråd 1:
                          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                          Finns mer gott på följande sida!
                          Min Zoon:
                          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            Jag hade inte hållit Biotodoma med Geophagus. Biotodomorna är helt enkelt för veka.

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • Cichlid-Power
                              Användare
                              • november 2006
                              • 253

                              Ursprungligen postat av Banderad
                              Jag hade inte hållit Biotodoma med Geophagus. Biotodomorna är helt enkelt för veka.

                              /Jocke
                              Der kan jeg ikke si meg helt enig, men det er jo forskjeller i gemyttet til de ulike Geophaguser. Men jeg fanget i Rio Inirida og Rio Atabapo Biotodoma wavrini , de gikk tilsammen med Satanoperca daemon .

                              Cichlid-Power

                              Kommentar

                              • {_AquA_}
                                Användare
                                • februari 2013
                                • 1299

                                Jag har haft F1or utav Geophagus Orange Head Tapajos innan som jag dessutom fick lek på. Två hanar och två honor.. Hur fredliga och lugna somhelst mot andra fiskar. Olof har nämligen 3 st VF utav Biotodoma wavrini samt har han också Orange head... Dessa är tänk att komma och gå med 50 st citrontetror, 4 Mikrogeophagus ramirezi , 7 st Mikrogeophagus Altispinosus och 12 eller 14 stycken Redback scalare Manacapuro ungdjur som ska få växa till sig och para ut. Utöver detta har jag lagt beställning på 7 stycken Brochis Splendens och har några malar sen tidigare men som aldrig syns till. Kommer det bli överbefolkat på botten eller inte? Karet är på 720 liter.
                                // Nasser H

                                Följ mina projekt:

                                Tråd 1:
                                https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                                Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                                Finns mer gott på följande sida!
                                Min Zoon:
                                http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                                Kommentar

                                Arbetssätt...