Jordätartråden 2013

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Var inne på Akvarietjänst i Malmö igår och frågade om Orange Head Tapajos eftersom jag köpte fyra stycken av honom för 2-3 år sedan. Jag köpte F1or för 75kr styck. Idag kom han och sa -> Aa ska jag ta hem så kostar det 500kr styck. Vad tycker ni om hans svar? Inte väl överdriven med tanke på vad han sålde dessa för innan? Vad brukar ni betala för era olika jordätare?
    Jag sålde 20 st F1 av dessa till Peter på Akvarietjänst för 2-3 år sedan. Priset jag fick var 25 kr/st om jag inte mins fel och ut kan de då ha kostat 75:- ut. Om Peter ska beställa dem någon annan stans ifrån blir det förstås ett pris som motsvarar inköpspriset där + frakt + det extra besvär det blir för butiken att kanske beställa dessa separat.

    Å ena sidan är det klart att 500 kr/st är väldigt dyrt om det inte är fråga om VF stora fiskar. Å andra sidan behöver ju inte en butik ta hem och sälja fiskar de inte har i sitt utbud om de inte vill. Dessutom behöver ju inte du köpa fskar som du tycker är för dyra.

    Kolla på Sandby Ciklid hobby , jag tror att de finns hemma där till ett helt annat pris.

    mvh

    Olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Uffe Lindström
      Användare
      • maj 2005
      • 285

      Ursprungligen postat av olof
      Jag sålde 20 st F1 av dessa till Peter på Akvarietjänst för 2-3 år sedan. Priset jag fick var 25 kr/st om jag inte mins fel och ut kan de då ha kostat 75:- ut. Om Peter ska beställa dem någon annan stans ifrån blir det förstås ett pris som motsvarar inköpspriset där + frakt + det extra besvär det blir för butiken att kanske beställa dessa separat.

      Å ena sidan är det klart att 500 kr/st är väldigt dyrt om det inte är fråga om VF stora fiskar. Å andra sidan behöver ju inte en butik ta hem och sälja fiskar de inte har i sitt utbud om de inte vill. Dessutom behöver ju inte du köpa fskar som du tycker är för dyra.

      Kolla på Sandby Ciklid hobby , jag tror att de finns hemma där till ett helt annat pris.

      mvh

      Olof
      En allmänt tips om man vill ha ett riktmärke på fiskpriser är att kolla http://fisklista.akvarielagret.se
      Där finns de flesta stora grossisterna och det "verkar som" priset BUTIKER köper för är en tredjedel.
      Där ser man också att priser kan skilja sig kraftigt beroende på storlek, VF/odlat och grossist.

      Mvh
      Uffe
      www.youtube.com/user/Uffelimpan

      Kommentar

      • {_AquA_}
        Användare
        • februari 2013
        • 1299

        Ursprungligen postat av olof
        Jag sålde 20 st F1 av dessa till Peter på Akvarietjänst för 2-3 år sedan. Priset jag fick var 25 kr/st om jag inte mins fel och ut kan de då ha kostat 75:- ut. Om Peter ska beställa dem någon annan stans ifrån blir det förstås ett pris som motsvarar inköpspriset där + frakt + det extra besvär det blir för butiken att kanske beställa dessa separat.

        Å ena sidan är det klart att 500 kr/st är väldigt dyrt om det inte är fråga om VF stora fiskar. Å andra sidan behöver ju inte en butik ta hem och sälja fiskar de inte har i sitt utbud om de inte vill. Dessutom behöver ju inte du köpa fskar som du tycker är för dyra.

        Kolla på Sandby Ciklid hobby , jag tror att de finns hemma där till ett helt annat pris.

        mvh

        Olof
        Absolut förstår vad du menar. Jag tycker inte att 500kr är dyr men med tanke på att det är ifrån samma odlare som han påstod han tänker skaffa ifrån så tycker jag priset skjuter upp i taket. Jag menar F1or trotts allt och från 75 till 500...Enligt honom tog han inte hem några eftersom folk har sagt det är för dyrt. Med annat ord så är jag inte ensam om att tycka priset är för dyrt. Hade det varit vildfångade så hade det varit en annan femma.
        // Nasser H

        Följ mina projekt:

        Tråd 1:
        https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
        Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

        Finns mer gott på följande sida!
        Min Zoon:
        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

        Kommentar

        • ScreamingBroccoli
          Användare
          • mars 2013
          • 231

          Smider planer på ett större kar och tänkte köpa en grupp av någon geophagus så att dom hinner växa till sig lite innan projektet är klart om något år. Geophagus winemilleri ser väldigt trevliga ut. Någon som har erfarenhet av dom? Av den info jag hittar ska de vara lite kinkiga med vattenvärdena. Finns det någon annan mindre geo som har liknande färger och lika fina fenstrålar?

          Kommentar

          • Ruined Soul
            Användare
            • september 2012
            • 615

            ScreamingBroccoli... kan rekommendera Geophagus dicrozoster , dessa får långa fenstrålar och får en gulare ton.
            Har själv ett gäng på 8st VF och är på uppväxt. Misstänker att det kommer att bli en favorit inom Geophagus familjen.
            Har själv haft en del sorter såsom:

            Geophagus proximus
            Geophagus sp. "pindaré"
            Geophagus sp. "orange head tapajós"
            Geophagus brachybranchus

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Jordätare är mycket snygga vilka man än väljer. Du kan inte gå fel där. För att få max glädje bör de dock gå med gott om utrymme och kunna gömma sig bakom och under stockar och dylikt av vad jag erfar.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Uffe Lindström
                Användare
                • maj 2005
                • 285

                Ursprungligen postat av DaRe
                Jordätare är mycket snygga vilka man än väljer. Du kan inte gå fel där. För att få max glädje bör de dock gå med gott om utrymme och kunna gömma sig bakom och under stockar och dylikt av vad jag erfar.
                Helt rätt DaRe Men...
                det man kan tänka på att vissa av arterna blir väldigt stora. Jag hade Geophagus proximus och precis som det står i artregistret så blir dom upp mot 30 cm och växte ur min 600 liters burk. Växte ur på så sätt att dom inte alls kom sin rätt när dom är aktiva och simmar runt mycket.

                Välj art efter storlek på burk är mitt råd, om du vill behålla dem som vuxna.

                Mvh
                Uffe
                www.youtube.com/user/Uffelimpan

                Kommentar

                • ewa
                  NCS Medlem
                  • mars 2013
                  • 457

                  Vilken munruvande jordätare är minst till storleken?

                  Kommentar

                  • ScreamingBroccoli
                    Användare
                    • mars 2013
                    • 231

                    Ursprungligen postat av Ruined Soul
                    ScreamingBroccoli... kan rekommendera Geophagus dicrozoster , dessa får långa fenstrålar och får en gulare ton.
                    Har själv ett gäng på 8st VF och är på uppväxt. Misstänker att det kommer att bli en favorit inom Geophagus familjen.
                    Har själv haft en del sorter såsom:

                    Geophagus proximus
                    Geophagus sp. "pindaré"
                    Geophagus sp. "orange head tapajós"
                    Geophagus brachybranchus
                    Är planen att låta dom para ut sig och sen låta resten flytta till ett nytt hem? Om så har du en intressent här?

                    Och vad gäller storleken på fiskarna så vill jag hålla den runt ~20cm. Akvariet blir förhoppningsvis någonstans mellan 1000-1500 liter, men måste kika lite på husets ritningar och låta en släkting som är byggnadsingenjör räkna på hållfasthet (gardera mot framtida försäkringsärenden ) samt mäta upp hur pass långa glasskivor man kan få upp i trapphuset.

                    Kommentar

                    • Ruined Soul
                      Användare
                      • september 2012
                      • 615

                      Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
                      Är planen att låta dom para ut sig och sen låta resten flytta till ett nytt hem? Om så har du en intressent här?

                      Och vad gäller storleken på fiskarna så vill jag hålla den runt ~20cm. Akvariet blir förhoppningsvis någonstans mellan 1000-1500 liter, men måste kika lite på husets ritningar och låta en släkting som är byggnadsingenjör räkna på hållfasthet (gardera mot framtida försäkringsärenden ) samt mäta upp hur pass långa glasskivor man kan få upp i trapphuset.
                      Allt beror på könsfördelningen sen om hur många jag ska behålla. Kommer att behålla så många som möjligt, dom ska flytta in i 720liter så småningom... just nu går dom i ett 450liters tillsammans med ungdomar av Mesonauta festiva (1 Mesonauta insignis ) 4cm och Uaru amphiacanthoides 3cm.
                      Uaruna kommer också att flytta in i 720 så småningom.

                      Kommentar

                      • hollowman
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 199

                        Hej.
                        vad tror ni går det att ha jordtätare med diskus??? Någon som har erfarenhet av diskus och jordätare
                        Vad ska man välja isåfall?? Har ett 620 l akvarium. Sen en till fråga diskusen går nu med ca50 svart neontetra blir det mat om man har jordätare???

                        Hoppas ni kan hjälpa mig med att avgöra om det skulle fungera!!!

                        Mvh peter

                        Kommentar

                        • ScreamingBroccoli
                          Användare
                          • mars 2013
                          • 231

                          Ursprungligen postat av hollowman
                          Hej.
                          vad tror ni går det att ha jordtätare med diskus??? Någon som har erfarenhet av diskus och jordätare
                          Vad ska man välja isåfall?? Har ett 620 l akvarium. Sen en till fråga diskusen går nu med ca50 svart neontetra blir det mat om man har jordätare???

                          Hoppas ni kan hjälpa mig med att avgöra om det skulle fungera!!!

                          Mvh peter
                          DaRe har Discus ihop med Satanoperca daemon . Du kan läsa om det i den här tråden: http://www.ciklid.org/forum/showthre...med-v%E4nner-)

                          Vad jag har förstått ska det inte vara några problem så länge det är lugnare jordätare, och vad gäller neontetrorna skulle jag varit mer orolig över att Discusarna knaprar i sig dom än Jordätarna.
                          Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 07 oktober 2013, 14:26.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Diskus och jordätare är nog en rätt vanlig kombo. Bara att klura ut så diskusarna hinner käka, men det går alltid att lösa, om man kan få diskusarna att äta överhuvudtaget.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • hollowman
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 199

                              Okej låter ju bra att det går bra att köra den där kombon :-)
                              Vilka räknas som lugna jordätare??

                              Och DaRe vart fick du tag på dina fina jordisar? Såg lite små trevliga ut :-)

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Läs denna tråd:
                                Satanoperca daemon har länge varit en drömfisk för mig som är lite jordätarfanatiker. Just nu verkar det gå att få tag i dessa skönheter så jag tänkte försöka söka upp all info som finns om dessa och bestämma mig om det är dags att satsa. Någon här på forumet som har egen erfarenhet av dem i så fall skulle jag gärna höra vad


                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...