Jordätartråden 2013

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    #91
    Har snart kommit så långt med mitt jordätarkar att det är dags att börja inreda. Hur fin sand ska jag sikta på? Tänkte mig rådasand då jag föredrar dess lite mörkare ton och den finns ju i storlekar på 0,33mm, 0,4-0,8mm samt 0,1-1,2mm. Eller ska/kan man blanda. Har en kvarts säck 0,1-1,2mm ståendes hemma.

    Även om merparten av växterna kommer att vara sådant som går att binda fast på rötter och stenar så skulle ju vara kul att kunna plantera lite växter på ställen där fiskarna inte kommer åt att gräva och då vill man ju inte att sanden ska vara allt för flyktig. Men i värsta fall får jag väl plantera i krukor av någon sort och gräva ner dessa.

    Kommentar

    • ewa
      NCS Medlem
      • mars 2013
      • 457

      #92
      Lägg stenar runt växterna, gärna så de ligger direkt på akvariets botten, så håller de fast växterna. Jordätare gräver som små grävmaskiner, sanden sprutar via mun och gällar, myket energi, och landskapet ändras ;-) Någon skrev att sand som används till blästring är bra (finns på Jula, billigt). Jag vet inte vilken färg den har. Annars kan du åka till Lanzarote eller norra Fuenteventura och ta deras svarta sand direkt på stranden. Har inte sett liknande i Sverige.
      Senast redigerad av ewa; 28 augusti 2013, 01:29.

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #93
        Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
        Har snart kommit så långt med mitt jordätarkar att det är dags att börja inreda. Hur fin sand ska jag sikta på? Tänkte mig rådasand då jag föredrar dess lite mörkare ton och den finns ju i storlekar på 0,33mm, 0,4-0,8mm samt 0,1-1,2mm. Eller ska/kan man blanda. Har en kvarts säck 0,1-1,2mm ståendes hemma.

        Även om merparten av växterna kommer att vara sådant som går att binda fast på rötter och stenar så skulle ju vara kul att kunna plantera lite växter på ställen där fiskarna inte kommer åt att gräva och då vill man ju inte att sanden ska vara allt för flyktig. Men i värsta fall får jag väl plantera i krukor av någon sort och gräva ner dessa.
        Ju finare sand desto bättre. En fin sand rinner snabbt tillbaka och fyller ut "hålen" medan en grövre staplas upp. Min erfarenhet är att det funkar bra med Echinodorus och liknande om man har ett tjockt lager fin sand.

        Det där med stenar runt växterna har jag ingen bra erfarenhet av. Då dessa fiskar (ofta) är substratruvare och att de då gräver kratrar runt stenarna. Det blir så att säga fel effekt när grävandet koncentreras vid växten istället för någon annan stans.

        mvh

        Olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • ScreamingBroccoli
          Användare
          • mars 2013
          • 231

          #94
          Får nog bli 0,4-0,8mm. Den borde vara fin nog för fiskarna och gles nog för växter. Och vad gäller stenar så avser jag att i möjligaste mån omgärda växterna helt med sten och rötter så att det inte ska finnas något att gräva bland just där. Vi får se hur det blir, om jag inte får det rätt från början så får jag helt enkelt fortsätta försöka tills jag får till det.

          Nu till en fråga som jag egentligen borde ställa i min projekttråd, men tvivlar på att det blir några svar där i, och eftersom jag siktar på att få akvariet på plats på fredag om tidsplanen håller så känns det som om det behöver lösas ganska omgående. Frågan gäller filtrering.

          Avsikten är att ha större block med filtermatta bakom en BTN-bakgrund och så står två ytterfilter för cirkulationen. De två filtren i fråga är:

          Ett 2050 där det är lite klurigt att hitta info om men det verkar som om filtervolymen är på 12 liter och pumpen har en angiven kapacitet på ~1000l/h.
          Ett 2217 med en filtervolym på 6 liter och en angiven pumpkapacitet på 1000l/h.

          Utöver det kommer jag att ha en eller flera cirkulationspumpar som flyttar runt vattnet i filtret så att platser med stillastående vatten minimeras i möjligaste mån samt att det blir god genomströmning i filtermattan bakom bakgrunden.

          Utblåset kommer att spridas av flera strilrör så jag räknar inte med någon större rörelse i vattnet då filtermedian bromsat upp vattenrörelsen. Kan man räkna med 1/2-1/3 av det i verkligheten när filterna är inkörda?

          Kommer detta räcka för ett 375-Liter med jordätare och vad kör ni för filtermedia i era filter där hemma?

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #95
            Jag hade valt den allra finaste rådasanden. Hade 04-08mm till mina Orangeheads men tyckte alltid dom verkade dåliga på att sila den.

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #96
              Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
              Nu till en fråga som jag egentligen borde ställa i min projekttråd, men tvivlar på att det blir några svar där i, och eftersom jag siktar på att få akvariet på plats på fredag om tidsplanen håller så känns det som om det behöver lösas ganska omgående. Frågan gäller filtrering.

              Avsikten är att ha större block med filtermatta bakom en BTN-bakgrund och så står två ytterfilter för cirkulationen. De två filtren i fråga är:

              Ett 2050 där det är lite klurigt att hitta info om men det verkar som om filtervolymen är på 12 liter och pumpen har en angiven kapacitet på ~1000l/h.
              Ett 2217 med en filtervolym på 6 liter och en angiven pumpkapacitet på 1000l/h.

              Utöver det kommer jag att ha en eller flera cirkulationspumpar som flyttar runt vattnet i filtret så att platser med stillastående vatten minimeras i möjligaste mån samt att det blir god genomströmning i filtermattan bakom bakgrunden.

              Utblåset kommer att spridas av flera strilrör så jag räknar inte med någon större rörelse i vattnet då filtermedian bromsat upp vattenrörelsen. Kan man räkna med 1/2-1/3 av det i verkligheten när filterna är inkörda?

              Kommer detta räcka för ett 375-Liter med jordätare och vad kör ni för filtermedia i era filter där hemma?
              Jag förstår inte riktigt. Du ska ha en BTN modul med filtermedia och två ytterfilter som drar vatten genom denna? Ska det inte vara filtermeda i ytterfiltren?

              Vad ska de andra pumparna göra? Ska de cirkulera vatten inuti modulen eller blåsa ut vatten från dem?

              Här är lite av mina åsikter om filtrering i det tänkta akvariet och överhuvudtaget. Det är altså inte fakta utan mina åsikter:

              Jag tycker filtreringen verkar vara overkill. Jag tycker själv att det är meckigt och bulrigt med ytterfilter och hade skippat det och bara kört en powerhead (1000-2000 l/h) som suger vatten ur BTN modulen med filtermedia.

              Alternativt om du vill använda ytterfilter (de är trots allt väldigt effektiva filter) så ta ett och låt det hämta vatten från modulen och kompletera med en powerhead som också tar vatten från modulen.

              Jag hade skippat det där med strilrör. Få fiskar och deffinitivt inte jordätare mår dåligt av ytrörelse eller andra vatten rörelser. Strilrör tycker jag är för klöddit att fästa upp och dessutom är den största effekten att de hindrar vattenutflödet och därmed minskar effekten av pumpen. Det ger högre energiförbrukning, sämre filtrering och bulrigare filter.

              Jag använder alltid bara ett inlimmat filterfack med filtermatta och ett powerhead i mina akvarium. Det är tyst, säkert, tar minimal plats, ger bra filtrering, är lätt att komma åt, har god energieffektivitet och har litet underhållsbehov.

              Att ha mer än 2000 L/h cirkulation i ett 375 liters akvarium tycker jag verkar vara att ta i. Jag har ett powerhead som drar 1200 l/h i mitt 540 med orangeheads och jag tycker det fungerar utmärkt. Jag hade kanske kunnat tänka mig lite mer tryck... 1500 l/h kanske..

              Mvh

              Olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • ScreamingBroccoli
                Användare
                • mars 2013
                • 231

                #97
                Jag kanske var otydlig.

                Tanken är att vattnet tas in på ena sidan av akvariet, sugs igenom filtermattan bakom bakgrunden till andra änden, där det dras in i ytterfilterna för att sedan pumpas ut i akvariet igen. Möjligen är det lite att ta i, men filtrena inhandlades till ett kar utan bakgrund som jag aldrig köpte, och nu har jag dom ståendes. Använder dom hellre med "överdriven" filtrering som resultat än att dom samlar damm, dessutom slipper jag ju köpa en ny powerhead för runt tusenlappen.

                Självklart kommer det att vara filtermedia i ytterfiltren, det var därför jag frågade vad andra använde sig av. Och vad gäller pumpkapaciteten på 2000l/h så gissar jag att jag i bästa fall kommer att få ~700-1000l/h med den adderade tröghet som filtermedia och smuts bidrar med. Strilrör kanske blir onödigt, men jag hade planerat att borra upp så pass mycket och stora hål i dom att det inte borde hämma flödet nämnvärt, bara sprider det så att det inte blir en enda riktad stråle.

                Och då jag ändå har ett par mindre powerheads liggandes så tänkte jag använda dom för att i möjligaste mån undvika att det bildas områden med dålig eller ingen cirkulation bakom bakgrunden samt att bättra på syretillförseln i den delen av filtret.
                Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 29 augusti 2013, 12:08.

                Kommentar

                • ScreamingBroccoli
                  Användare
                  • mars 2013
                  • 231

                  #98
                  Undrar lite smått om mina Guianacara geayi redan har lekt. Det munbrottades rejält ett par dagar, och nu har honan tagit upp post i sin grotta och fläktar vad som ser ut som en massa sandkorn på en av rötterna som utgör en av väggarna. Hanen motas bestämt bort av henne, men håller sig oftast nära och jagar bort diverse tetror och malar. Har lite svårt att få till bilder med mobilkameran i de vinklar det är insyn i grottan.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0088.jpg
Visningar: 1
Storlek: 277,6 KB
ID: 686898Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0090.jpg
Visningar: 1
Storlek: 288,6 KB
ID: 686899

                  Kan det vara rom? Om så är det rätt olägligt. Akvariet är litet, trångt, temporärt möblerat och fullt av diverse tetror. Dessutom åker jag bort i en vecka på måndag.
                  Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 03 september 2013, 18:18.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #99
                    Kan definitivt vara rom. Honan och hanen färgar ut som mest när du har frisimmande. Se fram emot det det är en vacker syn!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • ScreamingBroccoli
                      Användare
                      • mars 2013
                      • 231

                      Vågar jag rota runt i karet med en håv och plocka bort merparten av det som kan tänka äta yngel? Eller riskerar jag att stressa paret så att de äter upp rommen?

                      Tanken var ju att allt skulle vara över i ett 375 vid det här laget. Men på grund av diverse komplikationer fick jag inte igång det förrän idag.

                      Får ta och läsa din artikel om dom sen när jag för behörighet, ska bli intressant. =)

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        De är säkert duktiga på att skydda sina yngel så du behöver inte vara orolig. Dessutom leker de säkert igen om de lekt nu.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • ScreamingBroccoli
                          Användare
                          • mars 2013
                          • 231

                          Dessvärre var jag tvungen att flytta alla fiskar idag till 375:an av praktiska skäl. Jag får hoppas på att de leker igen i sitt nya hem där jag inte kommer att behöva störa dom.

                          Edit:

                          Wow! Snacka om personlighetsförändring, precis som DaRe skrev i sin artikel så blev även mina som förbytta i ett större akvarium. De har slutat gömma sig, är bara något skygga, och utforskar tillsammans sitt nya hem. Hade inte trott att förändringen skulle komma så fort, men de var som helt förbytta strax efter att jag släppt ut dom. Gissar att det kommer att börja grävas inom kort.

                          Blev skapligt nöjd med inredningen med tanke på hur kort tid jag hade på mig, men hade jag läst artikeln innan jag inredde så hade jag gjort fler än ett område där de kan gräva fram stengrottor.

                          Slänger upp ett par suddiga bilder tagna nån halvtimme efter att jag släppte ut dom.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0096.jpg
Visningar: 1
Storlek: 680,1 KB
ID: 686910Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0099.jpg
Visningar: 1
Storlek: 900,7 KB
ID: 686911Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0100.jpg
Visningar: 1
Storlek: 868,6 KB
ID: 686912

                          Och sist en helkarsbild där jag gärna tar emot konstruktiv kritik på inredningen som den ser ut nu. Målet var att ha en yta där jordätarna kan gå och sila, som samtidigt har några gröna inslag, och en lummigare sida där det finns möjlighet att gräva fram grottor. Blir väl en del förändringar när fiskarna börjar stöka runt, men jag har försökt plantera så att det ska vara svårt att komma åt i de flesta fall. Finns några missar, men jag fick dessvärre slut på sten medan jag planterade.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0090.jpg
Visningar: 2
Storlek: 785,6 KB
ID: 686913Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0092.jpg
Visningar: 1
Storlek: 717,5 KB
ID: 686914Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0091.jpg
Visningar: 1
Storlek: 728,3 KB
ID: 686915
                          Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 04 september 2013, 19:04.

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            Riktigt vackra fiskar! Någon gång måste jag bara skaffa någon Guianacara.

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • MisterPils
                              Användare
                              • juni 2013
                              • 73

                              Snygga firrar och snyggt kar!

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Ser riktigt fint ut
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...