Jordätartråden 2013

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo
    • januari 2011
    • 1744

    #76
    Bildbomb på mina Geophagus brasiliensis
    Bifogade filer
    ----------------------------------
    /PIA

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #77
      Fina Pia!

      /Jocke

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #78
        Coolt Pia
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • ScreamingBroccoli
          Användare
          • mars 2013
          • 231

          #79
          Gör en copy-pasta här i hopp om fler (något ) svar:

          Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
          Efter att ha vridit, vänt och sugit på karamellen ett tag har jag bestämt mig för att satsa helhjärtat på jordätare.

          Akvariet kommer att vara ett 375 (150x50x50) med en BTN Amazonas som stjäl en del bottenyta. Vad jag förstått går dessa arter att hålla i ett akvarium av den storleken:

          Biotodoma cupido
          Geophagus sp. "orange head araguaia"
          Geophagus sp. "orange head tapajós"
          Geophagus obscurus
          Geophagus parnaibae
          Geophagus taeniopareius
          - Geophagus pellegrini
          - Geophagus steindachneri

          Sen verkar det finnas ett gäng som visserligen är små, men där en akvariestorlek på 400+ rekommenderas så de har jag avfärdat. Tuppkammarna är jag tveksam till då jag inte är särskilt förtjust i "tumören" de äldre hannarna utvecklar. Finns det någon art av Satanoperca som borde finnas på listan?

          Jag skulle fortfarande vilja hålla dom med en eller två arter av dvärgciklider så de får gärna vara lite lugnare. Och det ska gå att ha väl förankrade växter i akvariet. De bör inte heller vara allt för skygga då akvariet står i min dotters rum, även om hon bara är där vart annan helg. De måste gå att få tag på och inte var hutlöst dyra, jag kan gärna köpa en grupp ungdjur och låta dom växa till sig. Möjligen kan dom komma att få flytta till ett större akvarium, men det är inget jag vill känna mig tvingad till de närmaste 3-4 åren.

          Jag skulle även vilja att de är lite mer robusta då jag visserligen är motiverad men väldigt grön. Tanken är att jag ska skapa en tråd när projektet väl kommer igång där jag kan vädra mina funderingar och förhoppningsvis med er hjälp undvika de värsta fallgroparna.

          Orange head - varianterna verkar ju onekligen spektakulära. Men hur är det med deras krav på temperatur? Är ~30 grader nödvändigt för att de inte ska bli mottagliga för sjukdomar? 30 grader uppfattar jag som att det begränsar mina val av sällskap.

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #80
            Biotodoma wavrini (fast cupidon är enligt mitt tycke snyggare), alla Guinacaror och Gymnogeophagusarna (men många där är lite kinkiga och vill ha kallvattensperioder eftersom de är subtropiska) fungerar också i det karet av jordätarna.


            /Jocke

            Kommentar

            • MisterPils
              Användare
              • juni 2013
              • 73

              #81
              Klicka på bilden för större version

Namn: tuppkam.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,7 KB
ID: 686689 Min första tuppkamskull börjar färga ut, sparade några för "eget bruk# resten av kullen gick till David G. på Akvarieinteriör i Skoghall om ni är intresserade! :-)

              Kommentar

              • Micke H
                NCS Medlem
                • oktober 2003
                • 144

                #82
                Någon som vet var man får tag i orange head i Mellansverige ?
                540 liter +222 +222 +100

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #83
                  Tror de har några på akvarielagret? Eller såg jag fel kanske. Letade inte efter dem. Annars kan du ringa akvariumstockholm eller Djurhobby i Uppsala.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #84
                    Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
                    Gör en copy-pasta här i hopp om fler (något ) svar:

                    "Tuppkammarna är jag tveksam till då jag inte är särskilt förtjust i "tumören" de äldre hannarna utvecklar."
                    De utvecklar tuppkammen under lekperioden och den blir större när flera hanar är närvarande. Darwin visste om detta. Följande skrev jag i den min artikel om Darwins ciklidkunskaper http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...0904&lopnr=13:

                    Darwin skrev som sagt en hel del om ciklider då han ansåg att de var ett bra exempel på sexuell selektion. Bland annat skriver han ”Hos många Chromidae till exempel Geophagus och särskilt hos Cichla, har professor Agassiz berättat för mig, att hanarna har en spektakulär svullnad på huvudet. Dessa saknas helt hos honorna och unga hanar.” Han citerar även Agassiz som skriver ”Jag har ofta betraktat dessa under lekperioden när svullnaden är som störst och under andra säsonger då det inte finns någon skillnad i huvudets profil mellan honorna och hanarna. Jag har aldrig kommit på vad dessa utväxter har för funktion och Amazonas indianer har ingen aning om deras användningsområde”. Darwin ansåg att de kunde vara ett resultat av sexuell selektion och konstaterar att ”Dessa utväxter motsvarar helt de köttiga utväxterna man finner hos vissa fåglar” men ansåg ändå att ”i dagsläget måste vi betrakta det som tveksamt att de är ornament”. Idag betraktas inte detta längre som tveksamt utan de anses vara ornament. Darwin konstaterar även att många arter av chromider skiljer sig mycket åt i färgerna mellan könen. På andra ställen skriver han om munruvande fiskar och exemplifierar med Geophagus.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #85
                      Kul fakta!
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Micke H
                        NCS Medlem
                        • oktober 2003
                        • 144

                        #86
                        Tack DaRe då ska jag kolla där:-)
                        540 liter +222 +222 +100

                        Kommentar

                        • Toompa
                          Användare
                          • september 2012
                          • 247

                          #87
                          Efter lite över 2 månader så börjar det bli lite storlek på mina Geophagus brasiliensis yngel Dom fick flytta till lite större kar idag och 21st blev det
                          Klicka på bilden för större version

Namn: yngel4.jpg
Visningar: 2
Storlek: 363,0 KB
ID: 686709

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #88
                            Stiligt
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • PiaJo
                              • januari 2011
                              • 1744

                              #89
                              Ursprungligen postat av Toompa
                              Efter lite över 2 månader så börjar det bli lite storlek på mina Geophagus brasiliensis yngel Dom fick flytta till lite större kar idag och 21st blev det
                              [ATTACH=CONFIG]47351[/ATTACH]
                              Så kul, mina sprattlare av Geophagus brasiliensis blev frisimmande idag
                              ----------------------------------
                              /PIA

                              Kommentar

                              • Toompa
                                Användare
                                • september 2012
                                • 247

                                #90
                                Härligt Hoppas föräldrarna kan ta hand om dom. Mina har inte lyckats mer än kanske 2 veckor innan alla är borta. Men dom leker ofta

                                Kommentar

                                Arbetssätt...