Jordätartråden 2013

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewa
    NCS Medlem
    • mars 2013
    • 457

    Vackra fiskar och kar.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Kul också att artikeln kommer till nytta, det värmer!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • ScreamingBroccoli
        Användare
        • mars 2013
        • 231

        Hur påpekar man för husse att han slarvat med grönsakerna i dieten? Jo man rycker upp ett gäng valisnerior och biter av bladen på ytterligare ett gäng. Hade du någonsin liknande tendenser David? Men du kanske inte försummade salladen i ett par dagar som jag precis gjort? =(

        Nåja, nu har dom kalasat på kokta skalade ärtor och små broccolibitar, så förhoppningsvis låter dom bli att bestraffa mig igen bara jag sköter variationen på maten från och med nu. Dock bävar jag för vad dom kommer att göra med växterna den vecka jag ska åka bort med start på måndag.

        Dessutom har merparten av grottan jag byggde åt dom grävts fram ur sanden.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          De gräver ordentligt, men de käkade inga växter. Jag skulle tippa att de mest vill bli av med dem i närheten av en håla kanske.

          När de grävs sig några grottor kan du fixa till sanden men låta grottorn avara. Då brukar de vara nöjda med vad de har. Dock har jag märkt att visst grävande triggar lek så emellanåt kan det vara bra att fylla igen något.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • ScreamingBroccoli
            Användare
            • mars 2013
            • 231

            Kom hem igår kväll och hittade min geayi-hona, till synes, åtgången. Ligger på botten, hasar runt som om hon var full och klarar inte av att hantera ens lite strömt vatten. Röda markeringar (sår?) kring bröstfenornas fästen.

            Hanen är angelägen, men inte aggressiv vad jag sett. Han är på henne till och från och visar upp de urblekta färger som jag förstått är normalt vid lek för arten. Men hon verkar inte direkt i skick. Lämnade henne i karet över natten då hanen som sagt inte var aggressiv. Nu på morgonen hittade jag henne hängandes mellan en rot och sidoglaset, för att sen flytta sig in i ett snår med Valisneria. Hanen verkar lämna henne ifred.

            Ska jag flytta henne till ett mindre kar där hon kan få vara ensam och återhämta sig? Eller bör jag flytta hanen för att inte utsätta henne för stressen? Eller ska jag helt enkelt salta och lämna henne med hanen? Spontant vill jag flytta henne, salta det karet och dra upp temperaturen till 28-29 grader. Men är det rätt?

            Jag åker bort imorgon och blir borta en vecka så det kommer ju lite olägligt.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Mysko.

              Svårt att tro att hannen gjort något det är väldigt snälla ciklider även mellan par och inom arten. Byt vatten och salta. Jag skulle innan jag saltade köra med vattenberedning, höja temp till 29-30 coh efter en dag salta.

              Hur länge har karet gått? Är det inkört ordentligt, något annat som kan ha hänt? Vilken temp har du?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • ScreamingBroccoli
                Användare
                • mars 2013
                • 231

                Ytterfiltret började läcka natten till igår (Eheim 2050), fick riva ner det och byta mot ett Eheim 2217. Men eftersom jag har proppat i stort sett hela baksidan av bakgrunden med filtermatta trodde jag att det inte skulle påverka allt för mycket. Kanske hade jag fel.

                Akvariet har varit igång i någon vecka, tanken var att det skulle ha stått och gått ett par veckor, men livet körde ihop sig och fiskarna fick flytta in i det redan efter tre dagar eftersom jag var tvungen att flytta 98-litern allt gick i. Verkligen inte vad jag hade velat.

                Men de första tre dagarna såg allting bra ut och jag kollade vattenvärdena dagligen och matade sparsamt. Temperaturen ligger på 25-26 grader både i det gamla och det nya akvariet.

                Allt har som sagt sett bra ut fram till igår kväll, ungefär 18 timmar efter att jag bytte ytterfiltret. Eftersom hanen ideligen var och stressade henne tills hon började ligga på sida flyttade jag tillbaka henne till det gamla, inkörda akvariet för att hon skulle få vara ifred. Det är redan salt tillsatt i det vattnet och temperaturen är på väg upp mot 29-30. Och redan börjar hon (peppar peppar) se lite bättre ut. Alla andra fiskar i karet, inklusive hanen verkar inte må dåligt, det är bara honan.

                Är plågsamt att göra en massa nybörjarmisstag med den här typen av fisk.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Lätt hänt, men i mina ögon helt klart det som påverkat.

                  Låter bra då hinner nya burken gå in sig lite. Annars kan du byta vatten 50% per dag eller varannan dag beroende på hur hon ser ut att må. Då sköljer du igenom ytterfiltret rätt hyggligt.Kör med vattenberedning för att eliminera lite junk.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • ScreamingBroccoli
                    Användare
                    • mars 2013
                    • 231

                    Var smått oroligt att låsa upp dörren i måndags kväll efter att ha varit borta en vecka, men alla fiskar verkar nu pigga och krya, och honan är tillbaka i det större akvariet. Var nästan lite rörande att se återföreningen och de har varit väldigt sociala sedan dess.

                    Tog en sväng igår till Akvarielagret för att köpa en grupp med ‘tapajós red head’ men kom hem med en grupp på 9st VF Satanoperca leucosticta på 7-10cm från Surinam. De började sila sand så fort de släppts ur påsen, jagade småtetrorna och var bara allmänt nyfikna. Vart lite överraskad då jag trodde att de var lite sävligare, typ som Acarichthys heckelii . Men de kanske blir lugnare när de blir större? Idag har de dock varit betydligt skyggare.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0182.jpg
Visningar: 1
Storlek: 892,6 KB
ID: 687113

                    Får se om jag behåller ett par eller hinner skaffa ett akvarium stort nog att behålla merparten av gruppen. (förutsatt att jag inte lyckas ta livet av dom innan dess). Har läst att de ska växa långsamt, men de borde väl ändå åtminstone dubbla sin storlek på något år även om man matar sparsamt? Planer finns på ett kar med ~2x0,6m bottenyta eller något större om något år eller så. Är det stort nog att hålla en grupp på 8-9 vuxna individer och ändå lämna lite utrymme till lite andra jordätare?

                    Kommentar

                    • Markus2254
                      Användare
                      • juni 2012
                      • 89

                      Nu har jag precis fått första leken på mina Guianacara owroewefi
                      Jag trodde faktiskt att dom var för små men icke

                      Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 277,5 KB
ID: 687225

                      Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 284,9 KB
ID: 687226

                      Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 281,2 KB
ID: 687227

                      Hoppas verkligen att det blir fri simmande så man får se deras yngelvård nu

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Grattis!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Markus2254
                          Användare
                          • juni 2012
                          • 89

                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Grattis!
                          Tackar
                          Hoppas att det blir nått av det nu bara

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Håll oss underättade och filma om du får frisimmande.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • {_AquA_}
                              Användare
                              • februari 2013
                              • 1299

                              Var inne på Akvarietjänst i Malmö igår och frågade om Orange Head Tapajos eftersom jag köpte fyra stycken av honom för 2-3 år sedan. Jag köpte F1or för 75kr styck. Idag kom han och sa -> Aa ska jag ta hem så kostar det 500kr styck. Vad tycker ni om hans svar? Inte väl överdriven med tanke på vad han sålde dessa för innan? Vad brukar ni betala för era olika jordätare?
                              // Nasser H

                              Följ mina projekt:

                              Tråd 1:
                              https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                              Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                              Finns mer gott på följande sida!
                              Min Zoon:
                              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                500 lät ju dyrt, men det kan ju vara att de måste köpa från en annan leverantör denna gång. 150 är väl ett vanligt pris.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...