Laetacara curviceps

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    Användare
    • april 2010
    • 306

    Laetacara curviceps

    Tänkte om någon kunde hjälpa mig med denna art. Jag har otroligt svårt att skilja könen åt.

    Har 4 fiskar, två som växt sig stora och två som är hälften så stora (samma storlek när jag köpte dem). Av erfarenhet tänkte jag 2+2. Igår började de två stora med lekbeteende. De ser tar mig fan (ursäkta språket) exakt likadana ut.

    Färgen är samma och fenorna är likadana. Visst, fenorna kan ju växa ju äldre de blir men haft dem ganska länge nu. Och varför är två stycken så myyyycket mindre, nästa så jag tror att det är en annan art.

    Om någon kan hjälpa mig är jag tacksam.

  • Cichlid-Power
    Användare
    • november 2006
    • 253

    #2
    Hei Irwin, for meg ser det ut til æ være et par, jeg kan vel ikke si at lekadferden tyder på to av samme kjønn. Jeg syntes å kunne se at den ene av fiskene har en tendens til svart flekk i ryggfinnen, det har mange hunner. Så bare la dem holde på, så blir det nok egg. Den fisken som jeg tror er en hunn har også noe kortere analfinne.

    Cichlid-Power

    Kommentar

    • Pelle
      Användare
      • maj 2002
      • 387

      #3
      Ursprungligen postat av irwin_fletch
      Tänkte om någon kunde hjälpa mig med denna art. Jag har otroligt svårt att skilja könen åt.

      Har 4 fiskar, två som växt sig stora och två som är hälften så stora (samma storlek när jag köpte dem). Av erfarenhet tänkte jag 2+2. Igår började de två stora med lekbeteende. De ser tar mig fan (ursäkta språket) exakt likadana ut.

      Färgen är samma och fenorna är likadana. Visst, fenorna kan ju växa ju äldre de blir men haft dem ganska länge nu. Och varför är två stycken så myyyycket mindre, nästa så jag tror att det är en annan art.

      Om någon kan hjälpa mig är jag tacksam.

      Om man ser Kurvciklider eller andra Laetacara arter i ett akvarium, hanar och honor tillsammans, så ser honorna alltid lite knubbigare och är oftast lite mindre än hanarna.
      Men det är inte helt lätt att se könsskillnader, det håller jag med om.
      Men du har ett par där i filmen, 100% säker på det! De håller ju på med lekförberedelser!

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Härligt akvarium och detta är verkligen snygga fiskar som man ser för lite av egentligen!!

        Ser att dina Siameser också är linslusar
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • irwin_fletch
          Användare
          • april 2010
          • 306

          #5
          Hehe, ja det verkar bara vara en tidsfråga innan det ligger en romkaka i karet. Det konstigaste är väl kanske att detta par växt så de är nästan 3 gånger större än de andra två (köpte dem samtidigt). Därför jag trodde detta var hanar och de mindre honor. Men nu har jag nog lärt mig se skillnad på dem. En liten nästan obetydlig fläck på ryggfenan på den ena av dem..=)

          Ja du DaRe, de är hopplösa. De åker ut nu snart när då det ska till en makeover i karet. Är någon sugen på 5 stycken är det bara hämta...=)

          Kommentar

          Arbetssätt...