gäddciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    #16
    Även om man skulle välja någon av dvärgvarianterna? Tänkte när tetrorna är rätt så höga som fullvuxna?
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

    Kommentar

    • Ola Sjödin
      Användare
      • augusti 2003
      • 514

      #17
      Jag tror att belly crawler skulle fungera perfekt. Gissningsvis skulle de dock äta tetror. Jag tycker att de ser betydligt mer ut som fiskätare än crenicichla/lepidota arterna.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av Rivulatus
        Även om man skulle välja någon av dvärgvarianterna? Tänkte när tetrorna är rätt så höga som fullvuxna?
        Crenicichla menezesi är en "dvärgsaxatilis" och hanen var nog inte 15 cm. Däremot funkar förstås troligen alla dvärgcrenicichla. Crenicichla regani blir som sagt rätt stor och den lär inte få i sig opaltetror. Det står 10 cm i artregistret, men jag har sett hanar på uppåt 20 cm.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Big_Sal
          Användare
          • maj 2010
          • 315

          #19
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Crenicichla strigata hör till lugubrisgruppen och är en snabbsimmare på 40 cm - undvik i akvarier under tre meter.
          Crenicichla sveni hör till saxatilisgruppen och kan funka.
          Kollade Åleds lista igår kväll också och blev rätt så sugen på Crenicichla sveni ...
          känns lagom stor... Frågan är dock hur man ska börja?

          Köpa en grupp på 4-6 individer? Försöka satsa på ett par direkt?

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Ursprungligen postat av Big_Sal
            Kollade Åleds lista igår kväll också och blev rätt så sugen på Crenicichla sveni ...
            känns lagom stor... Frågan är dock hur man ska börja?

            Köpa en grupp på 4-6 individer? Försöka satsa på ett par direkt?
            Hittar du två som parat ut ska du självklart köpa dessa, inte en grupp.

            De ljusprickiga arterna inom saxatilisgruppen (Sveni hör till saxatilisgruppen men har inte prickarna) är verkar vara lite speciella då alla ser ut som hanar när de är små (röd rand i ryggfenan, prickar på sidorna) men dessa karaktärer tillbakabildas när honan blir könsmogen, så var det definitivt på de två honorna av menezesi jag köpte - först klockrena hanar sedan färgade de av/om till honor. Jag har tittat i massor av akvarier där det bara verkar finnas hanar.

            De prickiga i saxatilisgruppen är enligt mig de vackraste akvariefiskarna som finns. Korten kan inte göra prickarna rättvisa - de lyser nästan som brinnande magnesium.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Cichlid-Power
              Användare
              • november 2006
              • 253

              #21
              Ursprungligen postat av olof
              Åleds har två arter inne till, enligt min mening, överkomligt pris:

              Crenicichla strigata Gäddciklid Strigata Vildfångad 190 :-

              Crenicichla sveni Gäddciklid Sveni Vildfångad 90 :- 320 :- / 4 St

              Mvh

              Olof

              Mitt intrykk er at folk ønsker kún å kjøpe et par og de skal helst være lekmodne!!!! Hvorfor ikke kjøpe en gruppe med små fisk og la dem vokse seg opp og skille seg ut som par. Men tålmodigheten er antagelig ikke stor nok, det tar jo gjerne et par år. Så tålmod kan være stikkord og man slipper kanske mange problemer.
              Billigere kan det kanskje bli også.

              Cichlid-Power

              Kommentar

              • salmberg
                NCS Medlem
                • oktober 2007
                • 830

                #22
                Hadde kört på Saxitals,Lepidota eller Menzesis. Själv har jag bara haft en hona av Saxitalis..

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #23
                  Jag skule tro att regani är för små i alla fall, jag har ju haft dessa och de är väldigt milda till sättet och så pass små att de kan ryka.

                  Med Ornatumen har jag haft Dolkstiocktetro som var 3 år gamla och alla gick åt på ett par månader. Det kan ha varit Aeguidens iofs vilket inte är helt osannolikt.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Big_Sal
                    Användare
                    • maj 2010
                    • 315

                    #24
                    Är ganska inne på sveni nu... Att de är colombianer skadar inte heller :p Får bli en tripp upp till åled inom kort...
                    Saxatilis hade varit Nice också om de fanns till salu nånstans

                    Kommentar

                    • Ciklid_Martin
                      Användare
                      • maj 2011
                      • 136

                      #25
                      Ursprungligen postat av Big_Sal
                      Är ganska inne på sveni nu... Att de är colombianer skadar inte heller :p Får bli en tripp upp till åled inom kort...
                      Saxatilis hade varit Nice också om de fanns till salu nånstans
                      Det går en Saxatilis hos Akvarielagret, ring hör dig för.
                      sigpic

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8596

                        #26
                        Har haft compressiceps i ett par omgångar. Svårt. Fast det är en av de minsta verkar 400 liter inte räcka.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #27
                          Jag har bara sett Jonathans grupp av C. notophthalmus, men de blev runt 15 cm och ett 400-liters var för litet - bara den dominanta honan visade sig, alla andra fiskar i akvariet fick omedelbart stryk om de försökte lämna sina gömställen. Imponerande aggressiv fisk.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...