Hur ska det gå?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pär
    Användare
    • maj 2004
    • 29

    Hur ska det gå?

    Mitt kar och dess invånare har tyvärr drabbats av vita pricksjukan, troligtvis p.g.a. fiskköp. De nyinköpta fiskarna texas och pärlemorciklider var de som först visade tecken på att vara infekterade. Medicinering pågår och dessa fiskar är nu prickfria och börjar piggna till. De sedan tidigare bofasta fiskarna aequidens sp. (jenaro herrera) VF verkar dock betydligt mer tagna. De är fortfarande något prickiga och har stora problem med att simma, ser ut som de har fått något fel på simblåsan (huvudet neråt och stjärten upp) och flyter ständigt upp mot ytan. Undrar om det finns något hopp för dessa fiskar eller om det är lika bra att göra deras lidande kort?
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=343649
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Tråkigt att höra på så vackra fiskar. Jag vet inte om man ska göra något annat än denna medicinering. Jag hade nog tagit bort dem, men jag har hört fiskar som frisknat till från riktigt dåliga tillstånd.

    Hur många aequidens har du? Hur stora är de?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Salta upp karet till 0.3 viktprocent och höj värmen till 30 °C

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Hej

        Saltet som Endymion föreslår hjälper mot det akuta problemet - fisken läcker vatten då parasiten punkterar huden då den släpper. Det är detta som dödar fisken och salt kan fixa detta mer eller mindre omedelbart.

        Exakt hur hårt salt går på själva parasiten vet jag inte. Det går bota med salt, men om saltet hjälper fisken att stå mot eller försvagar parasiten (eller båda) vet jag inte.

        Du ska däremot inte förlita dig på salt. Saltet är för att fiskarna ska må bra nu, inte för att bota mot sjukdomen. Gå till en affär, köp medicin och fullfölj hela behandlingen även om du inte ser prickar. Att låta bli är inte bara dumt - det är djurplågeri. Och du ska inte vänta tills du har tid. Du ska göra det idag!
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Pär
          Användare
          • maj 2004
          • 29

          #5
          Naturligtvis ska jag inte avbryta medicineringen innan rekommendationen på medicinförpackningen säger detta! Använder JBL punktol ultra, behandlingstid 15 dagar. Temperaturen ligger på 29,7°C sedan behandlingen startade. Har saltat 0,5dl/100l men ska nog ösa på med 1dl/100l vid vattenbyte senare ikväll.
          Har 4 st aequidens och de har en blandad storlek mellan ca 12 – 18cm, tror att det kan röra sig om 2 hanar och 2 honor men de har aldrig lekt eller visat på parbildning. Tycker dock att de verkar lite piggare idag!
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=343649

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Jag har själv dessa Aequidens och är nyfiken på dina, har du lite bilder eller nåt att dela med dig av, vore kul att se dem. Mina kan man hitta här:
            Nyinköpta på nyårsafton. 1 hanne och 2 honor (hoppas jag) Det finns lite osäkerhet huruvida de är diadema eller egen art. De säljs runt välden som aeguidens sp Janero Herrera men är i artregistret listade som Aequidens Diadema med fångsplats Peru. Det finns ett område i Peru som heter Genaro Herrera som ligger intill
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Pär
              Användare
              • maj 2004
              • 29

              #7
              Har tyvärr bara en bild och den är ca ett halvår gammal. Av någon anledning lyckas jag inte ladda upp den p.g.a. att uppladdning av fil misslyckades. Har du någon mejl?
              Senast redigerad av Pär; 16 april 2012, 20:50.
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=343649

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Hmm synd att det inte fungerar. Hur stor är filen? Har den fängelse .jpg eller .jpeg eller något annat?

                Annars kan du Maila till
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Pär
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 29

                  #9
                  Det är en jpg, men jag mailar den istället. Skulle i och för sig ta några nya bilder nu men dom kommer inte bli vackra med tanke på deras situation!
                  Senast redigerad av Pär; 16 april 2012, 21:45.
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=343649

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Här är din bild. Jag klippte lite i den iofs.

                    Problemet var att den var 2,2 MB och det är max 2MB som gäller.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Pär
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 29

                      #11
                      Så enkelt alltså! Tackar så mycket.
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=343649

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av Pär
                        Naturligtvis ska jag inte avbryta medicineringen innan rekommendationen på medicinförpackningen säger detta! Använder JBL punktol ultra, behandlingstid 15 dagar. Temperaturen ligger på 29,7°C sedan behandlingen startade. Har saltat 0,5dl/100l men ska nog ösa på med 1dl/100l vid vattenbyte senare ikväll.
                        Jag trodde inte att du skulle avbryta, du verkar inte vara den typen men många slutar när prickarna är borta och så kommer de tillbaka.

                        Jag skriver lite för andra som läser också så jag smaskar in lite generella kommentarer om vita prick:

                        Det är så många som får vita prick första gången som tar för lätt på vita prick. Orsaken till att de som haft akvarium länge tar lätt på det är att det går att bota enkelt, men man börjar samma dag som man ser symptomen!

                        Medicineringen tar inte prickarna på fisken eller de som ligger i gruset en knapp vecka, bara de som simmar från fisken till gruset och från gruset till fisken.

                        Många tror också att det inte är så bråttom, men efter att man får det stora utbrottet kommer problemen för fisken när de lämnar (=salta) och en enorm mängd ligger och förökar sig i gruset och kommer snart infektera (=medicinera).
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Pär
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 29

                          #13
                          Nu verkar det som att läget i karet är under kontroll! Men tyvärr har två av mina aequidens stämplat ut. Båda två var mycket svullna om buken och hade troligtvis (enligt egen diagnos) drabbats av något fel på simblåsan. En av dom hittade jag död och den andra avlivade jag då den ständigt flöt upp till ytan och var hårt ansatt av de andra invånarna Tycker dock att det är intressant att pärlemorcikliderna mitt under sjukdom, död och medicinering började leka och har nu frisimmande yngel!
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=343649

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Äsch vad tråkigt med aequidens, det hade väl gått för långt för dem och så snart medicineringen kom igång frisknade övriga till. Möjligen...
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            Arbetssätt...