Ivanacara adoketa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell
    Användare
    • mars 2012
    • 231

    Ivanacara adoketa

    Ivanacara adoketa är väl kanske inte den vanligaste lilla cikliden vi ser i våra kar. Tänkte jag kunde slänga in en liten lekfilmstrilogi på denna trevliga och riktigt snygga ciklid.
    Speciellt hanen har ett väldigt intressant rörelsemönster vid uppvaktning och lek, då han "står på huvudet" lite titt som tätt.

    Om det är någon här på forumet som också har I. adoketa vore det kul att se bilder och filmer!





  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    #2
    En fin liten krabat! Du verkar ha en fin samling kar och firrar.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Härligt fin firre, blev det yngel av den leken?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Mats Bryzell
        Användare
        • mars 2012
        • 231

        #4
        Ja... Haha! De här cikliderna verkar inte vara så intressanta märker man - men så är det..!

        Nej, den leken var den första de gav sig på, och det blev inget! Men de lekte med bättre resultat senare!

        Kommentar

        • oaken
          Användare
          • januari 2008
          • 269

          #5
          Helt klart en intressant fisk, men prislappen skrämmer nog bort många Hade själv ett par (jag säger hade eftersom honan nyligen hoppade ut). Honorna av den här arten är något av det snyggaste jag vet inom ciklidväg dock! Fina filmer.

          Kommentar

          • Mats Bryzell
            Användare
            • mars 2012
            • 231

            #6
            Ja, visst är de intressanta - det verkade bara som att ingen var direkt intressearad av att kolla stuffet - men, va fan, man kan ju inte bara dôna in filmer hur som helst... kanske?
            Jomän, dom är dyra som skam! Men, så jädra fina, så stålar spelar ingen roll!

            Hoppade din hona ur karet, eller ur själva livet (samma sak iofs, men ändå)?

            Honorna har verkligen en spektakulär dräkt, speciellt vid uppvaktning och lek - men fasen, alltså - hanarna ligger inte långt efter - med sina klara färger i plytet.

            Äh, skit samma, jag slänger in några bilder till - det kan la inte göra ont?
            Hanen först, honan på bilderna efteråt - och killen displayar ett ganska fint färgregister han också, eller hur?

            Kommentar

            • oaken
              Användare
              • januari 2008
              • 269

              #7
              Tror definitivt ingen har något emot dina filmer, tvärtom. Bara kul när folk lägger upp egna bilder och filmer på sina fiskar. Honan hoppade faktiskt ur en hink som jag hade lagt dem i när jag skulle flytta dem till ett annat akvarium. Självklart upptäckte jag det för sent och hittade den halvt uttorkad på golvet och stendöd (trodde jag). Lade dock ner den i hinken igen, utifall att. Slet sedermera mitt hår i någon timme och när jag kikade ner i hinken igen så hade den vaknat till liv! Den klarade dock inte natten. Tanken är att köpa ett ny hona/nytt par.

              Hanarna är klart fina också! Det var dock bra mycket mer storleksskillnad hos mitt par än hos dina fiskar. Min hane var nog 2-3 gånger större än honan.

              Hela släktet Nannacara (väljer här att för enkelhetens skull inkludera adoketa till släktet Nannacara också) har väl kanske hamnat lite i skuggan av Apistogramma. I och för sig är det väl bara Nannacara anomala som är riktigt vanlig.

              Kommentar

              • Mats Bryzell
                Användare
                • mars 2012
                • 231

                #8
                Nä, man får ju hoppas att folk inte tror att man är helt vrickad när man drar in så mycket bilder och filmer, som jag gjort den senaste tiden... Får la lugna mig lite!

                Ja, det här är ett vildfångat par och hanen är nog dryga decimetern och honan riktigt kraftig hon också - en rejäl tös! Vet inte riktigt hur stora de här blir faktiskt - vet du kanske?

                Och Nannacara ja... adoketorna bytte, eller fick ju nytt namn, för en tid sedan. Jag är dock mycket dålig på just de här termerna och lämnar den saken till bättre kunnande!

                Appr. Nannacara - jag slänger in en lite dunkel (tyvärr) film på en N. anomala-hona med yngel. Det här är ju en alldeles underbar liten ciklid också - tuffa honor dock!

                Kommentar

                • Lizardking
                  Användare
                  • december 2007
                  • 79

                  #9
                  Du har en underbar smak när det gäller fisk, mats! Adoketorna ser ut som mexikanska fribrottare med alla de där ränderna i ansiktet. De tillhör en av mina "drömfirrar" som jag ännu ej haft. Annars är jag också förtjust i de mindre SA-cikliderna. Bra jobbat med aquascapeingen!

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    #10
                    Fina filmer Mats. Dessa står också på min lista och jag hoppas få VF exemplar med någon sändning.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 2262

                      #11
                      Grymt snygga fiskar!

                      Kommentar

                      • salmberg
                        NCS Medlem
                        • oktober 2007
                        • 830

                        #12
                        Riktigt snygga. Tyvär är dom ganska dyra tycker jag. Är dom tåliga? Hur länge lever dom?

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          #13
                          En riktig pärla
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Kan aldrig bli för många bilder!!!!

                            Ös på i alla trådar du kan vi kan vara lite tröga ibland. En uppmaning till alla är väl att om ni kollar och gillar ta er i kragen och skriv det, det är ju mycket roligare att lägga in bilder om man får lite respons..
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Nä, man får ju hoppas att folk inte tror att man är helt vrickad när man drar in så mycket bilder och filmer, som jag gjort den senaste tiden... Får la lugna mig lite!

                              Ja, det här är ett vildfångat par och hanen är nog dryga decimetern och honan riktigt kraftig hon också - en rejäl tös! Vet inte riktigt hur stora de här blir faktiskt - vet du kanske?

                              Och Nannacara ja... adoketorna bytte, eller fick ju nytt namn, för en tid sedan. Jag är dock mycket dålig på just de här termerna och lämnar den saken till bättre kunnande!

                              Appr. Nannacara - jag slänger in en lite dunkel (tyvärr) film på en N. anomala-hona med yngel. Det här är ju en alldeles underbar liten ciklid också - tuffa honor dock!
                              Denna läckra film har jag sedan tidigare lagt in i artregistret.
                              Dock såg jag att vi saknar en massa bilder på denna läckra art. Vi saknar på hona, hane, par, närbild, lek
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...