Ligger vid ytan och "andas"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saraljung
    Användare
    • mars 2012
    • 5

    Ligger vid ytan och "andas"?

    Har 2 par fjärilsciklider och en ancistrus mal i ett 55L kar. Båda paren la rom förra vecka varav ena paret lyckades få dom frisimmande. Nu är dom dock uppätna. Men nu så ligger båda paren vid ytan och "andas", vad beror detta på ? PH ligger på 7-7,5 och värmen ligger på 28-29. Någon som vet varför dom gör såhär ?
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Saraljung
    Har 2 par fjärilsciklider och en ancistrus mal i ett 55L kar. Båda paren la rom förra vecka varav ena paret lyckades få dom frisimmande. Nu är dom dock uppätna. Men nu så ligger båda paren vid ytan och "andas", vad beror detta på ? PH ligger på 7-7,5 och värmen ligger på 28-29. Någon som vet varför dom gör såhär ?
    För lite syrgas alternativt nitrit. Byt vatten och lufta rejält. Observera fisken. Hjälpte det? Sänk eventuellt temperaturen (minskar syrgasförbrukningen inte bara hos fisken utan även växter och nedbrytare samt ökar syrgashalten i vattnet). Tillsätt eventuellt lite salt (mot nitriten).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Saraljung
      Användare
      • mars 2012
      • 5

      #3
      Okej, ska testa detta. är det sånt där speciellt salt som man köper i fiskaffären?, antar att det INTE fungerar med vanligt salt ? Hur mycket vatten ska jag byta?, ca 3/4 ? Tacksam för svaren

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Saraljung
        Okej, ska testa detta. är det sånt där speciellt salt som man köper i fiskaffären?, antar att det INTE fungerar med vanligt salt ? Hur mycket vatten ska jag byta?, ca 3/4 ? Tacksam för svaren
        Hej

        Vanligt salt går bra. Många använder grovt salt utan jod. I detta fallet handlar det om att nitritens giftighet minskar med NaCl (jag kan inte detta exakt, det kan vara Cl- som är det viktiga). Jag vet tyvärr inte hur mycket (lite) salt som är lämpligt, men det behöver inte vara jättemycket, kanske 0,5 dl/ 100 liter vatten alltså helt andra nivåer jämfört med när man behandlar yttre åkommor.

        Kör 30% per dag och se om det blir en förändring och som sagt, lufta (ytan ska röra sig antingen mha. filtret eller luftpump). Du kan köpa ett nitrittest och kolla.

        Du kan passa på att kontrollera filtren och se till att det inte ligger en massa matrester och döda växtdelar i akvariet. Symptomen du beskriver brukar bero på akut syrgasbrist. Byter du en tredjedel av vattnet samt luftar försvinner syrgasbristen omedelbart. Vid nitritförgiftning håller sig fiskarna ofta mer mot botten.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Saraljung
          Användare
          • mars 2012
          • 5

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Hej

          Vanligt salt går bra. Många använder grovt salt utan jod. I detta fallet handlar det om att nitritens giftighet minskar med NaCl (jag kan inte detta exakt, det kan vara Cl- som är det viktiga). Jag vet tyvärr inte hur mycket (lite) salt som är lämpligt, men det behöver inte vara jättemycket, kanske 0,5 dl/ 100 liter vatten alltså helt andra nivåer jämfört med när man behandlar yttre åkommor.

          Kör 30% per dag och se om det blir en förändring och som sagt, lufta (ytan ska röra sig antingen mha. filtret eller luftpump). Du kan köpa ett nitrittest och kolla.

          Du kan passa på att kontrollera filtren och se till att det inte ligger en massa matrester och döda växtdelar i akvariet. Symptomen du beskriver brukar bero på akut syrgasbrist. Byter du en tredjedel av vattnet samt luftar försvinner syrgasbristen omedelbart. Vid nitritförgiftning håller sig fiskarna ofta mer mot botten.
          Tack så mycket för hjälpen, ska genast ställa mig och byta vatten och kolla på pumpen mm. =)
          MVH Sara

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Välkommen hit Sara!!

            Hur länge har akvariet varit igång? Det kan ju vara inköringsproblem och därmed nitrit som ställer till det?!

            Hög temp gör att syrehalten sjunker 28-29 är ingen fara med det blir syrerikare vid 25-26 så du kan ju också prova att sänka till den nivån.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              Välkommen hit Sara!!

              Hur länge har akvariet varit igång? Det kan ju vara inköringsproblem och därmed nitrit som ställer till det?!

              Hög temp gör att syrehalten sjunker 28-29 är ingen fara med det blir syrerikare vid 25-26 så du kan ju också prova att sänka till den nivån.
              Kemiska reaktioner går dessutom ca dubbelt så fort vid 30 jämfört med 20.

              Ett snabbt översal ger att en sänkning från 30 till 25 ger en ökning syrgasmättnad (max mg/l som vattnet kan innehålla) med 10%. Effekten av att fisken behöver mindre syrgas vid högre temp är troligen större men ännu viktigare är att om man t.ex. övermatar tar syrgasen slut när bakterierna snabbt bryter ner maten. Är det kallare hinner det lösas ny syrgas i vattnet.

              Har man rejäl rörelse på ytan slipper man dessa besvär.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Saraljung
                Användare
                • mars 2012
                • 5

                #8
                Till DaRe och Ola Svensson:
                Det har varit igång i ca 2 veckor nu. Jag började med att höga upp pumpen både nivå och hastighet, och öppna luftreglaget litegrann. Gick till jobbet och tänkte att vattenbytet skulle göras imorgon (lördag) men nu när jag precis kommit hem så är fiskarna pigga och alerta igen, så mycket som dom nu kan vara mitt i natten. Dom ligger iallafall inte på ytan längre
                Få kika till dom när jag vaknat och se om dom beter sig som fiskar igen

                Har ni även några bra tips på att få dom och leka igen?, Hade ju turen att få 2 par som la rom redan efter 2 dagar Ena paret lyckades till och med att få dom frisimmande men nu har det gått ca 2 dagar sedan jag såg nått yngel =/

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Kul att de lekte så snabbt, men det kan mycket väl vara just en reaktion på ett nytt vatten och ny omgivning. Inte helt ovanligt att man får en lek sådär direkt, men sedan kan nästa ta rätt så länge.

                  Om ditt akvarium varit igång i 2 veckor så har nedbrytningsprocessen av avfall inte kommit igång ännu. I bästa fall tar det c:a 5 veckor men helt stabilt blir det inte förrän efter 3 månader skulle jag säga och under den tiden kan du få uppleva en hel del alger och du bör mata väldigt försiktigt i de första 5 veckorna och inte göra några stora ändringar av akvariet, dvs byta allt vatten göra rent stenar och sand/grus. Ökning av mat eller rengörning av filter alltför noggrant.

                  Dessa tips brukar jag tänka på när jag startar upp ett akvarium.
                  Viktigt att du låter akvariumet gå in sig ordentligt innan du stoppar i fler fiskar. Läs mer här:
                  Söker du på detta hittar du massor av tips, men generellt tar det 4-5 veckor innan "goda bakterier bildats.

                  Grundprincipen är att den avföring som fiskarna avger består av ammoniak/ammonium och detta är giftigt för fiskarna. Det är främst protein som genererar dessa avfallsprodukter och det går att räkna ut på ett ungefär hur mycket nitrat som protein i maten genererar. Ammoniaken bryts ned till nitrit som sedan bryts ned till nitrat. Det är olika bakterier som bryter ned i dessa steg och det tar ett tag innan det byggts upp tillräklig mängd bakterier för att bryta ned till nitrat tillräkligt fort. Denna tid process tar c:a 4 veckor och du kan läsa mer om den här:
                  New Tank
                  Biologisk nedbrytning
                  Akvariecykeln
                  Ciklid.org FAQ

                  Även nitratet är skadligt i stora mängder och ett av huvudskälen till vattenbyten är att reducera nitratet.

                  Andra tips som är bra att tänka på som gynnar dessa bakterier:
                  • Mata försiktigt under dessa 4 veckor. När väl det finns ett bakteriebestånd så anpassar det sig ganska snabbt till ändrade förhållanden
                  • Byt vatten varje vecka 30%. I ditt fall är det läge med tätare och större byten då du redan har en sk nitritspik. 50% var annan dag till fiskarna mår bättre. Stoppa matning under tiden.
                  • Rengör filter endast vid markant minskat flöde och en fördel är att göra denna rengörning i akvarievatten i en hink. kranvatten innehåller ofta klor alt kloraminer som dödar de goda bakterierna
                  • Plantera många (väldigt många) snabbväxande växter som tar upp nitrat och i min mening är bra för vattenkvaliteten under de första månaderna och motverkar alger. Alla håller inte med om detta
                  Om du ändå får nitrit så kan du lägga i salt i karet som gör att fiskarna inte påverkas lika mycket av nitriten.
                  Senast redigerad av DaRe; 24 mars 2012, 08:08.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Min erfarenhet när det gäller fjärilar är att de ofta leker med en gång, men att det sedan inte leker så ofta. Precis som David skriver är det stora förändringar som triggar till lek. Om du t.ex. gör flera stora vattenbyten efter en period med snänkt tem (24 grader kanske) och sedan ökar till 28 så ger det nästan garanterat lek.

                    Med tanke på att akvariet är nystartad är det säkert problemet. Se till att ha luftning som sagt och vattenbyten ska ske omedelbart om de flämtar men inte är uppe vid ytan.

                    Ett tips är att lägga i ett par nävar grus från ett akvarium som är igång, eller ett rejält knippe växter som javaormbunke. Då ympar du in en bakteriekultur. Ett tips som jag själv aldrig testat är att lägga jord i ett kaffefilter, hälla över akvarievatten och sedan hälla vattnet i akvariet.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Saraljung
                      Användare
                      • mars 2012
                      • 5

                      #11
                      Tack för all hjälp ! Ska genast sätta igång.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...