Dicrossus foirni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell
    Användare
    • mars 2012
    • 231

    Dicrossus foirni

    Jag fick för en tid sedan tag i en liten grupp "Schackbrädesciklider" som jag inte hade sett tidigare. Jag köpte dom som fanns i visningskaret; en hane och tre honor.
    Jag och DaRe bollade lite idéer mellan oss vad det kunde vara för sort, och efter en tids dividerande kom så namnet Dicrossus foirni upp som den mest sannolika varianten.

    Jag har ännu inte sett någon etablerad lek på dessa, men honorna gör ansatser lite då och då - flyttar runt löv på botten nära någon gren eller pinne och utvecklar under denna period väldigt röda bröstfenor. Jag slänger in några bilder och filmer.
    Är det någon annan här på forumet som har dessa?
  • Mats Bryzell
    Användare
    • mars 2012
    • 231

    #2
    Några fler bilder;

    Kommentar

    • Mats Bryzell
      Användare
      • mars 2012
      • 231

      #3
      Här är några filmsnuttar också;







      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Enormt snygg firre onekligen!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • mars 2004
          • 2262

          #5
          ...och grymt snyggt kar!

          Kommentar

          • plåtis
            Användare
            • juni 2002
            • 212

            #6
            Grymt tycker jag med. Fina ciklider har aldrig set dem förut.. men i boken Dwarf cichlids av Horst Linke - Dr Wolfgang Staeck så är det en bild på en liknade då heter den Dicrossus sp. (Red-Finned Dicrossus) Och värkar vilja väldigt surt vatten Ph 5,3 Och värme på 30 grader. Lycka till
            Lasse.H

            Kommentar

            • Mats Bryzell
              Användare
              • mars 2012
              • 231

              #7
              Ursprungligen postat av plåtis
              Grymt tycker jag med. Fina ciklider har aldrig set dem förut.. men i boken Dwarf cichlids av Horst Linke - Dr Wolfgang Staeck så är det en bild på en liknade då heter den Dicrossus sp. (Red-Finned Dicrossus) Och värkar vilja väldigt surt vatten Ph 5,3 Och värme på 30 grader. Lycka till
              Ja, det är ju en Dicrossus, och den såldes som D. sp. Rio Tapajós.
              Vi var några stycken, bl.a. DaRe som försökte "sätta" vilken variant det var - vi var inne ett kort tag på D. warzeli, men det är de där karaktäristiska "dubbelprickarna" i teckningen som utmärker sig.
              Jag får nästan be att DaRe skriver en kommentar om hur det till slut blev D. foirni - den hamnade ju i artregistret också!

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Sven Kullander spanade in dina filmer i höstas och då kom vi fram till detta:
                Kullanders svar:

                Hej David

                Honor av foirni och warzeli kan se lite lika ut, men det är ingen tvekan om att fiskarna på de två filmerna är foirni.

                Hälsningar

                Sven
                Så var den nöten knäppt Stort tack Till Sven!
                Länk till tråden vi diskuterade det hela i:
                Jag tänkte att det kunde vara bra att vi som arbetar med artregistret visar folk på forumet när vi gjort förändring av fakta i artregistret. Exempelvis lagt till bilder eller lagt upp en ny artbeskrivning. Första posten blir bilder på ett gäng arter. Perissodus microlepis http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_ar


                lite längre ned så dyker Kullanders svar upp.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Rooster
                  NCS Medlem
                  • november 2009
                  • 473

                  #9
                  fina och trevliga små firrar verkar det va iaf.
                  kul med bilder å filmklipp Max!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell
                    Användare
                    • mars 2012
                    • 231

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rooster
                    fina och trevliga små firrar verkar det va iaf.
                    kul med bilder å filmklipp Max!

                    Gôtt att du gillar bilderna och filmerna! Det skall väl bli lite mer av den varan längre fram.
                    Blev änna sugen på att dra in några Tanganyikabilder när jag läste ett äldre nummer av Ciklidbladet - jag köpte ett par årgångar bakåt nu när jag blev medlem.

                    Kommentar

                    • Rooster
                      NCS Medlem
                      • november 2009
                      • 473

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Gôtt att du gillar bilderna och filmerna! Det skall väl bli lite mer av den varan längre fram.
                      Blev änna sugen på att dra in några Tanganyikabilder när jag läste ett äldre nummer av Ciklidbladet - jag köpte ett par årgångar bakåt nu när jag blev medlem.
                      Hehe det är klart jag gillar dem, alltid fina klipp och bilder från dig ju.
                      låter bra go for it. la själv in lite gamla T-bilder i "vad har du lek på idag"-tråden.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...