Går det att få till en sällskapsburk med Guldsöm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salmberg
    NCS Medlem
    • oktober 2007
    • 830

    #16
    För några år sedan fick en butik i Vellinge fick in 10st stora guldsömmar av en privatperson som hadde haft dom i ettt 720l kar. 5 hannar och 5 honor.
    Det var den största hanen som lekte av honerna.
    I butiken gick dom i ett kar på 400-450l utan någon som skadades.
    Jag skänkte min stora guldsönshane (20+) dit med hopp om att det skulle gå bra.
    Tre dagar sena var han ihjälslagen. Tror nog med lite tur det kan gå bra att köra dom i grupp.

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #17
      Ursprungligen postat av diskus
      Hej allsmäktiga forum,

      Jag vänder mig till er med erfarenhet av Guldsömscikliden i lite större burkar.

      200x80x70 är min burk och har aldrig inhyst central/Sydamerikaner. Jag har en hel del Tangayika, malawi och diskuserfarenhet, men återkommer ofta i tanken till att ta mig an Guldsömscikliden igen. Jag är medlem sedan sedan slutet 80-tal och har en rimligt bra bild hur akvariet ska inredas etc, men hur kan jag få det att fungera i praktiken med stora bråkiga firrar utan att det är ständiga dödsfall!?

      Går det att ha Guldsömciklid med andra ciklider utan att akvariet blir ett slagfält?
      Vilka medinvånare skulle ni satsa på? Terrorbalans eller firrar som undviker bråk typ Heros varianten, eller skulle de inte klara av guldsömmen?
      Dvs jag vill ha "rimligt harmoniskt akvarium" med Guldsömcikliden som kungen

      Hur skulle ni med erfarenhet resonera i frågan?

      Tackar på förhand

      Björn H
      Har det brunnit
      du har alltid dom bästa Diskusarna eller Malawicikliderna
      och nu Guldsömciklider ??????

      föresten du måste gå tillbaka till Samsung ... mitt batteri börjar bli dåligt
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • diskus
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 276

        #18
        hahaha...

        ....frågan är fri och nix jag byter inte bort dessa för Guldsöm, men någon gång....
        varför frågeställning är intressant.

        Men att ha ett två meter långt akvarium för 2 snygga hanar, ett par honor och några tetror, vilket verkar vara det mest gångbara....det lär dröja

        här vaktar nuvarande invånare en romkaka
        Lite diskus, mal & malawi bilder
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

        Kommentar

        • Rooster
          NCS Medlem
          • november 2009
          • 473

          #19
          Ursprungligen postat av diskus
          ....frågan är fri och nix jag byter inte bort dessa för Guldsöm, men någon gång....
          varför frågeställning är intressant.

          Men att ha ett två meter långt akvarium för 2 snygga hanar, ett par honor och några tetror, vilket verkar vara det mest gångbara....det lär dröja

          här vaktar nuvarande invånare en romkaka
          har nog sagt det förut men fasen vad snygga diskar du har!

          Kommentar

          • Cichlid-Power
            Användare
            • november 2006
            • 253

            #20
            Hei Beast og dere andre, skal man holde flere Gullsom vil jeg anbefale og begynne med smaa fisk i et saa stort kar man har plass til. Og kjope lekmoden fisk kan bli vanskelig og dere som har hatt Gullsom vet jo at det blir en dominerende hanne som blir sjefen i akvariet. I naturen hvor fisken har god plass er det ingen problemer og det skjer ingen skader, for fiskene har saa god plass til og bevege seg paa. Akvariets storrelse er viktig, og som Mikael sier, hans akvarium er for litet, saa hvorfor skal man for helvete fylle akvariet med fisk?? Det er bedre at fiskene har god plass, da er det mere harmoni i akvariet.
            Men, jeg vil ikke be dere avstaa fra og holde Gullsom, Andinoacara stalsbergi , Andinocara rivulatus (fra Quininde), de er flotte fisk og jeg kan bare anbefale fisken. Saa lykke til. Jeg sitter og skriver dette i Colombia og derfor maa jeg bruke dobble aa`-r, men jeg satser paa at det skal gaa bra og lese.
            Hilsen fra Colombia, vi sees i Gothenburg.

            Cichlid- Power



            Ursprungligen postat av Beast
            2 eller flera par är ju offta en tanke som man skulle vilja uppnå, MEN det är offtast EN hane som dominerar dom andra hanarna i alla fall, när det gäller Guldsöm så är min erfarenhet att det är bättre att hålla 1 hane och 3-4 honor beroende på karets storlek, på så sätt får honorna "vila" lite mellan lekarna, då hanen vill leka hela tiden. Har hafft en hane som hade lek med 2 honor samtidigt, men då blev det lite för mycket för han, särskillt när honorna ville att han skulle skydda ynglen mot den andra honan med yngel hela tiden
            Senast redigerad av DaRe; 20 mars 2012, 00:58.

            Kommentar

            Arbetssätt...