Går det att få till en sällskapsburk med Guldsöm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • diskus
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 276

    Går det att få till en sällskapsburk med Guldsöm?

    Hej allsmäktiga forum,

    Jag vänder mig till er med erfarenhet av Guldsömscikliden i lite större burkar.

    200x80x70 är min burk och har aldrig inhyst central/Sydamerikaner. Jag har en hel del Tangayika, malawi och diskuserfarenhet, men återkommer ofta i tanken till att ta mig an Guldsömscikliden igen. Jag är medlem sedan sedan slutet 80-tal och har en rimligt bra bild hur akvariet ska inredas etc, men hur kan jag få det att fungera i praktiken med stora bråkiga firrar utan att det är ständiga dödsfall!?

    Går det att ha Guldsömciklid med andra ciklider utan att akvariet blir ett slagfält?
    Vilka medinvånare skulle ni satsa på? Terrorbalans eller firrar som undviker bråk typ Heros varianten, eller skulle de inte klara av guldsömmen?
    Dvs jag vill ha "rimligt harmoniskt akvarium" med Guldsömcikliden som kungen

    Hur skulle ni med erfarenhet resonera i frågan?

    Tackar på förhand

    Björn H
    Lite diskus, mal & malawi bilder
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    #2
    Guldsömmens populärnamn på engelska är ju "Green terror" och det speglar hur den är rätt så bra. Jag skulle inte rekomendera dig att köra den med Heros-arterna då dom kommer att få det väldigt tufft med guldsömmen om du har tänkt dig ett par? Om du matchar fisken rätt och utgår från dess temperament så kommer du dock ha en riktigt personlig och charmig fisk.

    Bra sällskap skulle jag säga är andra större/aggressiva SA om du tänkt ett "biotopkar" som t.ex. påfåglar, ex. Cichlasoma festae , Catequaia umbiferum etc. . Större tetror skulle också kunna funka till en början
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Crenicichla från saxatiliskomplexet borde funka. Första gången jag hörde talas om guldsöm var i en artikel i tidningen Coral. Där höll pojken en hane och flera honor och han lekte med alla.

      Annars är små aggressiva rackare i undervegetationen alltid en lösning t.ex. nematopus eller zebraciklid.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Jonas_
        Användare
        • november 2011
        • 101

        #4
        Intressant tråd då jag själv alltid varit intresserad av Guldsömmar, kommer att följa tråden med spänning

        Kommentar

        • diskus
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 276

          #5
          Tackar för inspelen...

          Hej,

          Tackar för inspelen, jag kan absolut tänka mig festae som härlig är en firre, jag tar gärna emot flera förslag på firrar som kan funka! det är ju där själva utamaning ligger att kompenera ihop ett fungerade team.

          Björn
          Lite diskus, mal & malawi bilder
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            En ensam guldsöm tror jag fungerar, jag har nu inte haft en jättestor guldsöm men en på 15cm. Jag hade även ett par och de jagar en del även andra fiskar men mest varandra mellan lekarna. I mitt fall jagades honan ihjäl av hanen och efter det jagade han ingen bara mat. Därav tror jag det funkar med en ensam rackare.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Vad tror ni om harem? Två par av samma art är annars den absolut bästa terrorbalansen enligt mig.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • diskus
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 276

                #8
                harem är en intressant tanke...

                ...terrorbalans mellan par också, men min erfarenhet där att ena hanen blir dominant.

                Ska man ha flera hanar så gäller i mina malawifall fler än tre hanar då hinner inte den dominante hanen med att bråka..

                Tanken jag har har när det gäller guldsöm är 1 hane + 3-4 honor, kan det gå?
                Lite diskus, mal & malawi bilder
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

                Kommentar

                • aejohansson
                  Användare
                  • maj 2011
                  • 432

                  #9
                  Men sen kan det bara funka på något konstigt sätt, en polare har 2 guldsömshanar med 1 hona, ett lekpar vieja maculicauda, en stor Geophagus Sp. Sao paolo och några små. I det karet ska det tydligen vara en bra balans där ena guldsömmen är kung men det händer som inget mer.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av diskus
                    ...terrorbalans mellan par också, men min erfarenhet där att ena hanen blir dominant.

                    Ska man ha flera hanar så gäller i mina malawifall fler än tre hanar då hinner inte den dominante hanen med att bråka..

                    Tanken jag har har när det gäller guldsöm är 1 hane + 3-4 honor, kan det gå?
                    Du kan inte jämföra med malawiciklider. Det funkar enligt mig inte så med parbildande fisk. Par tre lyckas ofta inte hålla en del av akvariet. Detta kan bero på att ett akvarium har två gavlar. Min erfarenhet baseras främst zebraciklid i "mindre" akvarier där ett par glatt kunnat ta hela akvariet som revir, men även blåciklid. Jag gissar att ett "krav" är att det svagare paret tillsammans ska vara starkare än hanen i det dominerande paret. Tydliga revirgränser krävs också. I akvariet på bilden skulle det självklart aldrig funka med en annan parbildande ciklid tillsammans med guldsöm. Ditt akvarium samt guldsöm skalar upp det ett par snäpp.

                    Nu har jag Amatitlania siquia , Xiloa och tre par håller revir i ett 540 (de har faktiskt yngel just nu) och dessa är kanske på 30x30 cm. Mycket harmoniskt och inga revirstrider.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • diskus
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 276

                      #11
                      Du har helt rätt Ola,

                      jag kan inte jmf med malawiciklider samt din erfarenhet map två par är mycket inressant....men hur är det med guldsömmen och parbildande.

                      I vissa artiklar står det att en hanne håller ett helt harem med damer sysselsatta?
                      Är det artiklar som nu är förlegade och numera anses även guldsömmen (likt majoriteten sydamerikanksa ciklider) vara parbildande?
                      Senast redigerad av diskus; 15 mars 2012, 13:59.
                      Lite diskus, mal & malawi bilder
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av diskus
                        jag kan inte jmf med malawiciklider samt din erfarnhet map två par är mycket inressant....men hur är det guldsömmen och parbildande.

                        I vissa artiklar står det att en hanne håller ett helt harem med damer sysselsatta?
                        Är det artiklar som nu är förlegade och numera anses även guldsömmen (likt majoriteten sydamerikanksa ciklider) vara parbildande?
                        Hmmmm. Där fick du mig Jag har nog uppfattat guldsöm som harmesbildande, men någon som Alf som observerat dem i naturen borde kunna svara. Det sabbar ju idén med det jag skrev. Risken är för stor att en hane tar båda honorna och att den ickedominanta hanens hona om han har en inte hjälper till att försvara honom och reviret som parbildande arter gör.

                        Jag höll Aequidens patricki som när de blev större ändrades från att vara relativt fredliga till att bli rejält aggressiva fiskar som såg till att använda sin kroppsvikt vid attacker som stora fiskar gör. Där delades akvariet upp mellan dessa samt ett crenicichlapar. Det finns några bilder i vinjettråden till forumet http://www.ciklid.org/forum/showpost...77&postcount=2 Dessa två arter är däremot extremt parbildande.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • RobinH
                          Användare
                          • augusti 2008
                          • 2150

                          #13
                          Jag hade guldsömmar för en hel del år sedan i ett 540l kar 1 hane och 3st honor och hanen lekta av samtliga honom inom loppet av några dagar varje gång dom lekte, det var nästan som att honorna synkroniserade så dom gick med yngel samtidigt.
                          Honorna delade upp karet i 3 små revir medans hanen simmade från hona till hona och kollade läget.. Honorna tog i största del hand om ynglena själva medans hanen simmade runt och patrullerade reviret=hela karet!

                          Så jag tro inte det fungerar med fler dominanta hanar, Men som sagt så har jag inte någon erfarenhet av att ha fler hanar ihopa men om dom visar så stor herems bildning så har jag svårt att tro att det kan bildas 2 par i ett kar, tror den dominanta tar över alla honor.

                          Jag hade kört dom tillsammans med Festae som nämnts tidigare, båda arter är ju otroligt vackra fiskar!
                          Och någon storvuxen tetra av något slag typ skivtetror/silverdollar.

                          Lycka till och håll oss uppdaterade gärna med foto när du har kört igång det.
                          CA

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8596

                            #14
                            Hej

                            Hoppar in här trots att jag inte (ännu) har lyckats med rivulatus. Men jag har ett (alltför) litet akvarium med ett par av vardera A. labiatus, C. festae och P. loisellei. De två förstnämnda paren (hannnarna går på ca 1,5 kg) håller en viss terrorbalans, loiselleiparet får lov att finnas till och blir inte jagade av de stora.

                            En sak jag tror inverkar är att jag håller akvariet svalt, rumstemperatur, ingen värmare. Fast på sommaren borde det ju inte gälla...
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • JockeB
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 2964

                              #15
                              2 eller flera par är ju offta en tanke som man skulle vilja uppnå, MEN det är offtast EN hane som dominerar dom andra hanarna i alla fall, när det gäller Guldsöm så är min erfarenhet att det är bättre att hålla 1 hane och 3-4 honor beroende på karets storlek, på så sätt får honorna "vila" lite mellan lekarna, då hanen vill leka hela tiden. Har hafft en hane som hade lek med 2 honor samtidigt, men då blev det lite för mycket för han, särskillt när honorna ville att han skulle skydda ynglen mot den andra honan med yngel hela tiden
                              Mvh Jocke
                              Centralamerikanska Ciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...