enögd festae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thompa
    Användare
    • april 2010
    • 158

    enögd festae

    Införskaffade 6 stycken små festae i onsdags runt 5-6cm och under natten så hade någon fisk gått hårt åt på en av dom han hade blivit av med 1 öga o såg lite biten ut , är fredag nu i skrivande stund och fisken lever fortfarande och äter, men står mest o trycker i ett hörn vid ytan. Min fråga e nu dock om jag bör avliva lillen eller klarar han sig bra med ett öga? inte så värst vacker syn för stunden när han har ett stort hål i huvudet
    720liter CA
    Herichthys cyanoguttatus,
    Parachromis loisellei

    375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

    250liter CA
    cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
    Thorichthys meekii yngel
    Herichthys Carpinte ungdjur
  • Ciklid_Martin
    Användare
    • maj 2011
    • 136

    #2
    Jag skulle avliva, helt klart. Synd på så fina ärter. Hoppas att du blev lite visare i en svår fråga.
    sigpic

    Kommentar

    • Thompa
      Användare
      • april 2010
      • 158

      #3
      Jo, den har ju ett rätt så stort handikapp att han inte ser vad som kommer från vänster sida, sen är det ju inge vidare tjusigt med en enögd fisk sen är väll risk för infektioner rätt stor också.. tack för svaret Martin!
      720liter CA
      Herichthys cyanoguttatus,
      Parachromis loisellei

      375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

      250liter CA
      cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
      Thorichthys meekii yngel
      Herichthys Carpinte ungdjur

      Kommentar

      • Lizardking
        Användare
        • december 2007
        • 79

        #4
        För länge sedan hade jag en guldsöm som antagligen dog av ålder till slut. Han blev av med sitt öga som ungfisk. Det hindrade honom inte alls i födosök,revirslagsmål etc. Jag gissar på att deras sidolinjeorgan spelar nästan större roll än vad synen gör i att upptäcka faror o dylikt. Jag tycker du ska försöka ge han en chans i ett annat kar.

        Kommentar

        • RobinH
          Användare
          • augusti 2008
          • 2150

          #5
          Jag hade avlivat den direkt, det är ju inget att ha en enögd fisk att sitta o titta på!!
          CA

          Kommentar

          • dezplay
            Användare
            • september 2008
            • 235

            #6
            jag hade nog avlivat den om du inte kan flytta den till ett kar med lugnare kamrater. Jag har en mal som blev av med ett öga av en hungrig Vieja för 2år sen och det har läkt så fint, ser inte ut att det suttit ett öga där ens

            Kommentar

            Arbetssätt...