Vilka ciklider skulle vi kunna ha!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate78
    NCS Medlem
    • februari 2012
    • 4

    Vilka ciklider skulle vi kunna ha!?

    Detta blir mitt första inlägg här...även om jag läst lite genom åren.

    Vi håller på att konvertera vårt saltvattenskar till sötvatten. Det vi (jag å tjejen) är överens om är att vi vill ha någon form av ciklider.
    Karet vi har är på 455L och med de lite udda måtten 100x65x70 (70cm högt). Detta gör ju att bottenytan är ganska liten i förhållande till volymen, men höjden är desto mer imponerande!

    Vi har varit mycket inne på ett "snällt" kar med scalarer, fjärilar, tetror, malar osv, men samtidigt lockar det med lite större ciklider och lite mer "action" då vi kört salt senaste 5-6 åren där det ständigt händer saker i karet.

    Hade innan jag gick över till saltet, ett 540L med lekpar av guldsöm och eldbuk samt lite udda varelser som synodontis, fengädda chokladmal och lite andra malar. Gillade det karet, men det hade en halvmeter längre bottenyta...

    Vi söker med ljus och lykta efter lämpliga innevånare. Vi hade hoppats lägga i grus och rötter idag, men tyvärr måste karet rengöras lite till för att få bort alla kalkalger och saltavlagringar. Dock är det i princip nästan klart...så kanske kan vi börja inreda på måndag eller tisdag.

    Förutsättningarna vi har är karet på 455L med Fluval Fx5. Några rejäla rötter och lite sten. Har köpt vanlig akvariegrus 1-3mm + 1-3mm svart grus. Skall blandas för att få en lite mörkare botten.
    Vi önskar även ha en hel del växter, men i kan tänka oss att enbart satsa på lite härdigare som större svärdplantor, jättevalisneria, anubias, javaormbunkar, crinum och sagitaria. Så länge det blir relativt grönt så...

    Det är förutsättningarna. Vilka arten skulle passa? Kom med förslag!

    ps. Diskus är inte aktuellt!!!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Välkommen hit som skribent då kul att du ger dig in i skrivandet. Jag tror vi har väldigt många läsare och nu fick alla lite mer att läsa

    Låter som om det skulle vara utomordentligt bra för scalarer och någon rolig apistogramma kanske. Vill du ha lite mer action tror jag du skulle kunna lägga till 1-2 par Geophagus tapajos orange heads (full fart på dessa) eller möjligen Guianacara, fast med den senare blir det mer grävande än action men ack så vackra.

    2 Geos (mindre typ)
    4 scalarer av någon vacker typ, finns mycket vildfångat nu har jag sett lite här och var.
    1 par Apistogramma (de har ett Apistogramma barlowi par på lagret)
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Datate78
      NCS Medlem
      • februari 2012
      • 4

      #3
      Jag tackar så mycket för tipset!

      Dom där jordätarna har vi spanat lite på och sett många tapajos OH som är ruskigt vackra! Hur många sådana bör man skaffa för att lyckas få ut ett par? Går dessa ihop med växter. Läste att de gräver väldigt mycket. De skall ju helst ha ljus sand. Hur skulle det funka med mörkare grus (1-3mm)?
      Någon aning om vad dessa kan tänkas kosta? Har inte sett dom i någon butik här i stan vad jag vet (Örebro).

      Scalarer har vi kollat på...men de snygga är verkligen inte gratis. Finns ju altum, peru altum och de rödnackade. Riktigt snygga och ståtliga!

      Apistogamma har jag inte tittat så mycket på faktiskt. Har mest fastnat för att de verkar så kortlivade...vissa verkar knappt leva ens ett år!?

      Har tittat på fjärilar, men de verkar mycket känsliga och även kortlivade.

      Skall tillägga att vi har ett litet tillfälligt 50L på köksbänken med växter på tillväxt och ett lekande par palettciklider. De är förvisso från västafrika, men förhoppningsvis kan de flytta över då jag tror det blir lite mycket att ha igång 2 burkar.

      Hur fungerar de ovanstående med tetror och malar?
      Väljer vi att satsa på lite snällare ciklider så önskar jag att ha just tetror och malar. Rödmunstetror och L-malar är det som lockar mest!

      Vi satt precis och kollade hantelciklider. Skulle det kunna passa? Även om just tapajos OH är mycket läckrare och verkar ignorera växterna!

      Kommentar

      • Lizardking
        Användare
        • december 2007
        • 79

        #4
        Angående paletter och malar, så har jag aldrig lyckats att hålla dessa tillsammans. Jag har försökt med Corydoras och paletter vilket reulterade i avbitna fenor på malarna.

        Jag gillar fiskar ur Laetacara släktet, kanske nåt där kan passa? Hypselacara temporalis är oxå en trevlig fisk, dock kanske karet är i minsta laget, men det är en firre som inte rör sig så mycket. Den står mest strax under vattenytan och spanar efter föda. Den är inte heller så bråkig av sig.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Någon Bujurquina eller biotodoma eller kanske rent av Acarichthys heckelii

          Jag tycker i allmänhet det är läckert med få arter och 2 par av varje för sydamerika. Jag själv följer inte dessa råd även om jag nu drar ned på varianterna i mina akvarium.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Hac
            Användare
            • februari 2012
            • 10

            #6
            Klart som korvspad att ni ska ha Tanganyika å inget annat..hihi

            Kommentar

            • Datate78
              NCS Medlem
              • februari 2012
              • 4

              #7
              Tack för alla tips!

              Vi skall direkt erkänna att vi båda blev kära i Geophagus tapajos orange heads. Pratade idag med de 2 affärer jag brukar besöka, men ingen kunde få tag på dessa i dagsläget. Dessutom verkar de knappast gratis. 250-300kr/st verkade de ligga på. Blir lite väl mycket för en grupp på 6 individer. Vi vill gärna ha ett gäng SMÅ fiskar som får växa upp i karet och bilda par/familj.
              Sen är sanden vi köpt 1-3mm och det verkar lite grovt för dessa ciklider. De verkar ju dessutom vilja ha ljus sand...å vi har mörkt grus. Dessutom har vi ett lager ecs längst ner för att gynna växterna. Det är ännu grövre, så bökas det lagret upp blir det inte mycket att sila för cikliderna..sen är väl risken att alltför finkornig sand skulle blanda ner sig i ecs:en.
              Men JO...dom gillade vi skarpt, även om det kanske blir trångt när de närmar sig 20cm...

              Den senaste jordätaren som nämndes i tråden var ju oxå ytterst läcker måste jag säga!!!

              Frågar igen...hantelciklider, skulle det kunna ara nått?

              Kommentar

              • Datate78
                NCS Medlem
                • februari 2012
                • 4

                #8
                Nu blev de snabba vändningar.

                Har bokat upp mig på ett gäng ungdjur av Geophagus tapajos orange heads.

                Var till rusta å köpte blästersand...så nu är det 75kg fin sand i burken. Imorron tror jag det blir vattenfyllning! Sen dröjer det väl 1-2v innan vi hämtar firrarna!

                Spännande! =)

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1055

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lizardking
                  Angående paletter och malar, så har jag aldrig lyckats att hålla dessa tillsammans. Jag har försökt med Corydoras och paletter vilket reulterade i avbitna fenor på malarna.

                  Jag gillar fiskar ur Laetacara släktet, kanske nåt där kan passa? Hypselacara temporalis är oxå en trevlig fisk, dock kanske karet är i minsta laget, men det är en firre som inte rör sig så mycket. Den står mest strax under vattenytan och spanar efter föda. Den är inte heller så bråkig av sig.
                  Med tanke på att H. Temporalis i alla fall blir runt 25cm eller större + att kroppsvolymen i sig är rätt maffig så är min känsla att karet är allt för kort..
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • Lizardking
                    Användare
                    • december 2007
                    • 79

                    #10
                    Ursprungligen postat av Crenicichla
                    Med tanke på att H. Temporalis i alla fall blir runt 25cm eller större + att kroppsvolymen i sig är rätt maffig så är min känsla att karet är allt för kort..
                    Ja det kan nog vara så som du skriver, dock är ju karet rätt djupt och chokladciklider är ju inte några snabbsimmare direkt som t.ex en barb.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...