720 liter SA/jordätare med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    720 liter SA/jordätare med?

    Har lagt upp detta på Zoopet men tänkte jag lägger den här med.


    Har fått klartecken från "regeringen" hemma att köpa mig ett 720 liters akvarium. Har gått och drömt länge om jordätare men har inte kunna skaffa några för jag har tyckt att de 180L vi har är på tok för litet.

    Så nu kommer en önskelista på fiskar och jag skulle vilja ha lite åsikter.

    5-6st Satanoperca leucosticta
    5-6st Geophagus sp. "orange head araguaia"
    30-40st Tetror av något slag, inte bestämt mig vilka ännu
    4st Mesonauta insignis (flaggciklider)
    10st Otocinclus vittatus
    1+3 någon apistrogamma
    10st corydoras, om de inte är för trångt på botten.
    2st L-malar, inte bestämt mig där heller vilken sort ännu.

    Så lite frågor är då, Blir det för trångt på botten med alla dessa jordätare eftersom de blir ganska stora allihopa, kan tänka mig att bara köra Geophagus i så fall men hade varit underbart med båda sorter.
    Finns det möjlighet att även ha äppelsnäckor eller kommer jordätarna göra livet surt för dem?

    Själva akvariet tänkte jag anpassa för jordätarna men ska försöka få ner mycket växter ändå, blir att köpa mycket som går att knyta på rötter och sånt.

    Ja det kommer en projekt tråd senare när jag börjar få hem sakerna, Ska planeras och sparas ihop lite pengar först.

    MvH
    //Alf
    Mvh
    //Alf
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Låter som riktigt spännande arter! Vore toppen med en projekttråd.
    Jag tror nog det går bra med 2 arter. Kanske kan du börja med det antalet och minska till 2 par av geo och 1-2 par av satanopercorna när de hittat en partner.

    Jag har 40 corydoras och jag upplever inte att de konkurerar alls med jordätarna om sandutrymmet utan passar utmärkt ihop.

    Har du någon bakgrund? Ett 720 kan upplevas långsmalt med en djup bakgrund (Jag har själv det och skulle vilja ha en smalare bakgrund)
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      #3
      Ja kanske ska börja så med ungdjur och sedan plocka bort de som inte hittar sig någon partner. Är ju lite svag för båda de arterna och hade varit tråkigt om jag fick stryka en.

      Vad härligt, då kommer jag nog att utöka corydoras antalet lite.

      Har varken bakgrund eller kar just nu. Men har siktat in mig och vet vad jag vill ha nu. Sakerna ska bara beställas och fraktas hem.

      Hade siktat in mig på en BTN amazonas först men var in en sväng på akvarielagret, för första gången, i helgen och såg karet på ca 1100liter som står innanför dörren till salu med den bakgrunden och såg då att halva karet är borta på grund av den så efter att surfat och funderat lite så kommer det nog bli en BTN Basalt/Gnejs Slimline.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Amazonasbakgrunden är riktigt frestande men som du säger tar den väldigt stor plats, i rätt akvarium blir det riktigt bra.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • januari 2012
          • 1157

          #5
          Ja den är fortfarande riktigt snygg, men den breder ut sig så mycket längst ner och tar mycket bottenyta som jag hellre vill lämna fri till jordätarna och lägga in rötter själv.
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • nicson
            Användare
            • januari 2010
            • 639

            #6
            Blir säkert kalas detta! Otocinclusar är de svåraste jag vet dock. Släpp ner 10 och efter ett halvår är de alla väck - tror de vill ha kraftigt strömmande vatten med an apistogrammorna och flaggisarna vill tvärtom. Gissar du vill ha ottosar mot algerna? Corydoras och Geophagus vet jag går bra. Corydoras är helt orädda för de otroligt mycket större Geosarna...en kväll vid matning sög min största Geophagus in en C paleatus som han två sekunder senare spottade ut utan att avbryta silandet. Pansarmalen kontrade med att helt obekymrad fortsätta simma omkring framför honom.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Kul historia den med pansarmalen

              that's life eller hur. Inget att hetsa upp sig över.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • affealien
                Användare
                • januari 2012
                • 1157

                #8
                Jaa var kul att höra om pansarmalen, det är nog en av favourit fiskarna i mitt 180L jag har nu. Gillar deras aktiva men planlösa liv i jakten på mat.

                Jaa ottosarna är ju för alger men även för jag tycker de är lite små tuffa till utseende, beteendet vet jag inte mycket om men gissar att de är ganska lika Siamesiska algätare. Får nog läsa på lite extra här för de är faktiskt den fisk jag har sämst koll på i önskelistan.

                Men känns bra att jag inte svävat iväg för mycket och att fiskarna antagligen kommer kunna bo tillsammans.

                Tack för hjälpen, återkommer med en projekt tråd när det drar igång.
                Mvh
                //Alf

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Jag har nog haft rätt tur med mina otocinclus vittata de var 30 när jag köpte dem och jag vet inte riktigt hur många de är nu 1 år senare men många är de. Man ser dem särskilt på kvällarna när man spanar in då samlas de i grupp på framrutan och smaskar
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Hade problem med bottenytan i en burk. Så jag gjorde en etage fungerade super.

                    Kommentar

                    • affealien
                      Användare
                      • januari 2012
                      • 1157

                      #11
                      Ursprungligen postat av Dev
                      Hade problem med bottenytan i en burk. Så jag gjorde en etage fungerade super.
                      Fet är en bra idé. Har sett några sådana akvarium men vet inte riktigt hur man skulle kunna få det snygg och funktionellt..
                      Mvh
                      //Alf

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Större klippavsats kan man göra av olika rötter mm mm
                        Jag har gjort en del inom åren med plexiglas som man har skurit till den storlek och form med en kant av plexi ca 5-7 cm ium att jag valt plexi så är detta böjbart sedan kan man skuva dit eller limma små rötter stenar vad man själv tycker.

                        Sorry om det vart lite flummigt skrivet men har feber och elände

                        Kommentar

                        • johho
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 1825

                          #13
                          Låter som en trevlig uppsättning. Jag skulle dock tipsa om att ha fler tetror enligt min smak. Jag hade ett 450 en gång med 100 svartbandstetror i, det fyllde upp okej, men hade kunnat ha fler. Så dina 30-40 i ett 720, känns som de försvinner. Beror på vad man vill ha, jag ville ha ett stort stim som verkligen stimmande och det gör de när de blir så många

                          Kommentar

                          • olof
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1823

                            #14
                            Ursprungligen postat av nicson
                            Blir säkert kalas detta! Otocinclusar är de svåraste jag vet dock. Släpp ner 10 och efter ett halvår är de alla väck - tror de vill ha kraftigt strömmande vatten med an apistogrammorna och flaggisarna vill tvärtom. Gissar du vill ha ottosar mot algerna? Corydoras och Geophagus vet jag går bra. Corydoras är helt orädda för de otroligt mycket större Geosarna...en kväll vid matning sög min största Geophagus in en C paleatus som han två sekunder senare spottade ut utan att avbryta silandet. Pansarmalen kontrade med att helt obekymrad fortsätta simma omkring framför honom.
                            Jag tror att det där har med att göra att geophagus har munnen så långt ner på huvudet att de inte riktigt ser vad de äter. Jag hade halvvuxna (ca 10 cm) G. tapajos orangehead med chokladciklider (ca 5 cm) och de sög in dessa i munnen gång på gång vid matning. Det slutade med att jag hittade en orangehead sten död med en (också död) chokladciklid i munnen/halsen. Jag särade på fiskarna efter den incidenten.

                            Pansarmalar kan också vara illa att sätta i halsen pga de taggar de spärrar ut. Jag hade en halvvuxen A. diadema som satte en i halsen en gång. Jag plockade upp den och pansarmalen satt som berget i munnen/halsen på den. Jag klipte av så mycket jag komm åt av pansarmalen med en sax (den gick ju knappast att rädda) och efter ett par dagar var diademan pigg och alert igen.

                            mvh

                            olof
                            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • affealien
                              Användare
                              • januari 2012
                              • 1157

                              #15
                              Har gjort om listan ytters lite då efter funderingar fram och tillbaka. Blir ingen apistrogama i detta kar som jag känner nu.

                              fisken jag nu funderar på är 4-6st Cichlasoma amazonarum om den nu funkar tillsammans med dessa fiskar, vad jag förstått ska den vara lite mer ytorienterad som flaggcikliderna, men får de plats båda två där uppe?


                              Här är den nya listan.

                              5-6st Satanoperca leucosticta
                              5-6st Geophagus sp. "orange head araguaia"
                              30-50st Tetror av något slag, troligen Rio Tetra
                              4-6st Mesonauta insignis (flaggciklider)
                              10-20st Otocinclus vittatus.
                              10-15st Corydoras sterbai.
                              2-4st L-malar, inte bestämt mig där heller vilken sort ännu.
                              Några äppelsnäckor.
                              Mvh
                              //Alf

                              Kommentar

                              Arbetssätt...