720 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gatchen
    Användare
    • augusti 2011
    • 20

    720 liter

    Var och köpte ett 720 liters med tillhörande fisk, med tanke att göra mig av med dom som kom med så att mina malawi kunde få flytta till ett större hem...
    Men oj så svårt det blev. Har inte haft sa förut men blev snabbt kär i dessa "monster". Vet inte hur jag ska göra längre. Att ha båda akvariumen kvar blir svårt då knappt plats återstår.
    Har bara slängt ner rötter och stenar på måfå och planterat ner växterna snabbt som tusan då tanken var att bli av med fisk så fort som möjligt.
    Det som simmar i är
    2+2 st vf oscar? inte sett denna variant förr, så kanske kan va vf? Säljaren lovade detta men kunde inte säga vartifrån dom var. Den på bilden är den största hannen som "färgat" ut. Glimmar i guld/brons och är olivgrön i färgen. Även den hona som han nu för stunden glider runt med färgar ut till samma färger dock inte lika mycket. Dom andra två är mer naturligt färgade med klassiska oscars teckning så gott som utan rött utom lite vid ryggfenan samt en svart ring med rött runt på stjärtfenan.
    4 st festae(kan inte skilja kön åt, kanske nån av er?)
    1 Jack Dempsey
    1+1 Guldsöm
    1+2 rödjuwelciklid
    samt några ancistrus.




  • salmberg
    NCS Medlem
    • oktober 2007
    • 830

    #2
    Tycker helt klart att du ska spara dessa fiskar. Dessutom riktigt fina ex av Festae.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Välkommen hit!

      Om du fotar fiskarna en och en ska vi nog kunna avgöra vad det är. Cichlasoma festae honorna brukar vara mindre.

      Riktigt snygga fiskar för övrigt, förstår varför du hamnade på andra tankar!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • gatchen
        Användare
        • augusti 2011
        • 20

        #4
        Tackar. Jo vet varken in eller ut, får se hur det blir.
        Festaen är mycket rödare i verkligheten än på bild. Svårt att göra dom rättvisa. Dock verkar dom vara lite humörlirare och växla i färg. Den största av dom är ständigt röd sedan turas de andra om med bara rött och sedan mycket mer inslag av metallic grön, vilket är väldigt snyggt de med.
        3 st av dom är väldigt lika den på bilden ovan och är ganska lika i storleken sen har jag denna som är lite mindre och i mina ögon torde vara en hona men hon/han har fläckarna som en hane tydligen ska ha. Blir inte klok ju mer man läser... Dessutom växlar denna väldigt mycket i färg, från röd till väldigt taskig grön/grå.


        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          #5
          Ursprungligen postat av salmberg
          Tycker helt klart att du ska spara dessa fiskar. Dessutom riktigt fina ex av Festae.
          Håller fullständigt med! Skulle möjligtvis skippa Dempseyn och Röda juvelerna men varken Oscar eller Festae (som var riiiiiktigt fina) skulle jag göra av med. Aldrig!
          Bara att gratulera till ett bra köp!

          //Kaj

          Kommentar

          • RobinH
            Användare
            • augusti 2008
            • 2150

            #6
            I första inlägget bild 2. är en festae hona.
            i ditt andra inlägg ser det ut att vara en hane.

            Jack dempsey:n ser riktigt fin ut den med!

            Klar du ska behålla dessa firrar
            CA

            Kommentar

            • nicson
              Användare
              • januari 2010
              • 639

              #7
              Genialiskt enkel och effektfull set up! Grymt fina fiskar därtill...törs man fråga vad du gav?

              Kommentar

              • gatchen
                Användare
                • augusti 2011
                • 20

                #8
                Ursprungligen postat av Kajjjan
                Håller fullständigt med! Skulle möjligtvis skippa Dempseyn och Röda juvelerna men varken Oscar eller Festae (som var riiiiiktigt fina) skulle jag göra av med. Aldrig!
                Bara att gratulera till ett bra köp!

                //Kaj
                Tackar. Dom röda juwelerna ska flytta nu på lördag till en polare. Men Dempseyn stannar med resten tills vidare tycker han är så ball. Ligger ofta i en liten håla för att sedan sakta glida runt och mota bort lite fisk som är i vägen för att sedan lungt glida tillbaka till sin håla...

                Kommentar

                • gatchen
                  Användare
                  • augusti 2011
                  • 20

                  #9
                  Ursprungligen postat av RobinH
                  I första inlägget bild 2. är en festae hona.
                  i ditt andra inlägg ser det ut att vara en hane.

                  Jack dempsey:n ser riktigt fin ut den med!

                  Klar du ska behålla dessa firrar
                  Ok. Då har jag antagligen 1+3. Men tycker hanen då är den som är lugnast av dom alla. Dom 3 andra spänner upp sig för varann lite då och då.
                  Tackar

                  Ursprungligen postat av nicson
                  Genialiskt enkel och effektfull set up! Grymt fina fiskar därtill...törs man fråga vad du gav?
                  Självklart. 3 000 med mer tillbehör än man kan behöva. Samt rötter som fyller ett helt förråd Säljaren hade själv jobbat inom akvariehandeln i 25 år så hade en hel del prylar...

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    #10
                    Ursprungligen postat av gatchen
                    Ok. Då har jag antagligen 1+3. Men tycker hanen då är den som är lugnast av dom alla. Dom 3 andra spänner upp sig för varann lite då och då.
                    Tackar



                    Självklart. 3 000 med mer tillbehör än man kan behöva. Samt rötter som fyller ett helt förråd Säljaren hade själv jobbat inom akvariehandeln i 25 år så hade en hel del prylar...
                    Då får man gratulera till ett bra klipp på alla sätt!

                    //Kaj

                    Kommentar

                    • Rooster
                      NCS Medlem
                      • november 2009
                      • 473

                      #11
                      Tycker oxå du skall fortsätta ha Amerikasoppa (med undantag för de röda juwelerna)! Behåll "monstren" är min åsikt å skippa Malawi!

                      Kommentar

                      • gatchen
                        Användare
                        • augusti 2011
                        • 20

                        #12
                        Har nu med mycket ånger bestämt mig för att sälja dessa fiskar för att sedan göra karet till ett malawi.... Så om någon har intresse av fiskarna skicka ett pm.

                        Kommentar

                        • RobinH
                          Användare
                          • augusti 2008
                          • 2150

                          #13
                          Stort misstag men lycka till
                          CA

                          Kommentar

                          • Jonas_
                            Användare
                            • november 2011
                            • 101

                            #14
                            Får man fråga vad för malawi som ska få flytta in i karet? Ladda gärna upp någon bild när malawikaret står klart

                            Och jag går emot strömmen i denna tråd & gratulerar till ett utmärkt val av sjö & fiskar!
                            Här hemma simmar mest afrikaner

                            Kommentar

                            • aejohansson
                              Användare
                              • maj 2011
                              • 432

                              #15
                              Trist, gillar verkligen det där karet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...