Tömma på yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonny
    Användare
    • mars 2010
    • 231

    Tömma på yngel?

    Jag har nu en Proximus hona som tuggar för fullt, har aldrig kommit så här långt innan varkens med dessa eller mina Brachybranchus. Så min fråga e om man vill behålla yngel på dessa ska man då göra som jag vet att min bror gör med sina malawis o tömma? eller det e så att honan kommer o klara detta? E mest orolig för skalarerna som också går i karet, så fort hon släpper ut dom så e dom där på några microsekunder. Om man ska tömma, hur lång tid brukar ni isf vänta?

    Mvh Jonny!!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag skulle behålla, men det kan ju beror på vad du vill åstadkomma. Om du vill att maximalt anta yngel kan dras upp till försäljning kanske det är bättre att tömma. Om du har många andra fiskar i akvariet kan det vara bättre att tömma för att spara några yngel. Annars är ju en stor del av glädjen att se föräldrarna vakta sina yngel och göra just denna kanske mest spännande delen av en ciklids beteende.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Jonny
      Användare
      • mars 2010
      • 231

      #3
      Ja klart att det e en stor del av glädjen med ciklider att se deras yngelvård. Men karet dom går i e ett sällskaps sa-kar med mkt yngelälskande fisk. O skulle vilja ha en föryngring på mina egna fiskar, hade väl tänkt ta vara på ca 5-6st till ett annat kar. Jaja d får vara till näst ggn, för ynglena e väck nu. Honan pallade tillslut inte med o inte käka o hanen ville inte alls vara med o dela bördan med henne. Blir nog så att nästa ggn så tömmer jag henne efter ca en vecka efter att man ser att romen kläckts.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Min erfarenhet är om det är rörigt så sväljer dem lätt ynglena. Så om du har ett kar över så går det att flytta paret dit när du ser att det är på g med nästa lek. Sedan låta dem gå där o ha det lugnt och skönt. Finns ju klart risker med detta med att hanen jagar honan lite väl mycket. Men jag har har lyckats mycket bra tidigare när jag jag haft Satanoperca jurupari mycket trevliga. Sålde dessa som rinnande vatten

        Annars så går det bra och tömma dem med. Lite mer jobb så går det göra detta på en gång man får bäst resultat om man har en tumbler med mycket bod syresättning och vattenkvalite.
        Tänk på om du tömmer den på en gång så är det "larver"

        Annars väntar man 1 vecka så är det lite mer sprattel på dem. men även här så är det goda vattenvärden ca 30 grader i vattnet. Man ser när gulesäck är borta brukar vänta någon dag extra. Matar man sedan med nykläckt Artemia eller Tetramin Baby brukar fungera bra.

        Bara tänka på det gröna tillskottet dem behöver.
        Jag har testat med mix av artemia samt algflakes som man kör i mortel fungerar bra när dem vuxit på sig lite

        Lycka till

        Kommentar

        Arbetssätt...